ابراز امیدواری مسکو به فروش دومین سامانه «اس-۴۰۰» به ترکیه

۰۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶ کد : ۱۹۸۸۴۴۷ سرخط اخبار

معاون نخست‌وزیری روسیه بار دیگر از احتمال فروش دومین محموله از سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» به ترکیه سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه شامگاه جمعه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در آینده نزدیک دومین محموله از سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» را از این کشور خریداری کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، بوریسوف در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره احتمال فروش دومین سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه، گفت: «بسیار محتمل است که آنها این گزینه را استفاده کنند و به همکاری با ما ادامه بدهند. ما برای این امر امیدواریم».

وی همچنین توضیح داد: «تا جایی که مربوط به صادرات سلاح می‌شود، باید توجه داشت که رقابت در بازار سخت‌افزارهای نظامی همواره سخت بوده است. ما قویاً دومین جایگاه [جهانی] در حجم فروش [تسلیحات] را داریم».

معاون نخست‌وزیر روسیه درباره دلیل ترکیه برای خرید این سامانه‌های پدافندی از مسکو اظهار داشت: «زیرا مؤلفه‌های آن در جهان بهترین هستند. به صورت کلی، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک سر و گردن بالاتر از رقبای خارجی هستند. وضعیتی که در عربستان سعودی رخ داد و پهپادها به تاسیسات نفتی حمله کردند، این مسئله را صریحا نشان داد».

بوریسوف همچنین با انتقاد از سامانه‌های پدافندی آمریکایی، تصریح کرد: «پاتریوت و دیگر سامانه‌ها شکست خوردند، در حالی که حملات مداوم علیه پایگاه ما "حمیمم" بدون رد خور، توسط پدافندهای هوایی ما دفع می‌شوند».

تحویل اولین سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. دولت آمریکا قصد دارد ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، تا پایان سال ۲۰۲۰ به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کرده است.

پیشتر نیز مقام‌های مختلف روسی و ترکیه‌ای از احتمال امضای دومین قرارداد خرید این سامانه‌ها صحبت کرده بودند. «دیمیتری شوگایف» رئیس شرکت خدمات همکاری‌های فنی و نظامی روسیه (FSMTC) چند روز پیش گفته بود «بسیار محتمل است که روسیه و ترکیه قراردادی را برای خرید سامانه دیگری از اس-۴۰۰ در سال ۲۰۲۰ امضا کنند».

کلید واژه ها: اس 400


نظر شما :