مسئول سیاست خاورمیانه ای پنتاگون در گفت وگو با فارن پالسی

وزارت دفاع با خروج امریکا از برجام مخالف بود/خروج از سوریه اشتباه بود/رفتار ما در پرونده قتل خاشقجی مناسب نبود

۰۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۲۵ اخبار اصلی آمریکا
مایکل مولروی، مسئول سیاست خاورمیانه‌ای پنتاگون که به تازگی کنار رفته است، در مصاحبه‌ای با فارین پالیسی دیدگاهش درباره برخورد دولت آمریکا با مسائل ایران و تهاجم اخیر ترکیه به سوریه و همچنین پرونده جمال خاشقجی و سیاستی که دونالد ترامپ در قبال این پرونده در پیش گرفت را توضیح می‌دهد.
وزارت دفاع با خروج امریکا از برجام مخالف بود/خروج از سوریه اشتباه بود/رفتار ما در پرونده قتل خاشقجی مناسب نبود


لارا سلیگمن  (Lara Seligman)

دیپلماسی ایرانی: مایکل مولروی، مسئول سیاست خاورمیانه‌ای پنتاگون که به تازگی کنار رفته است، در مصاحبه‌ای با فارین پالیسی دیدگاهش درباره برخورد دولت آمریکا با مسائل ایران و تهاجم اخیر ترکیه به سوریه و همچنین پرونده جمال خاشقجی و سیاستی که دونالد ترامپ در قبال این پرونده در پیش گرفت را توضیح می‌دهد.

وی می گوید: «واکنش آمریکا به اقدامات تحریک‌آمیز ایران در خلیج فارس و یورش به تاسیسات نفتی عربستان در تابستان جاری کافی نبود. واکنشی که بازدارندگی ایجاد نکند کافی نیست. یورش به عربستان سعودی پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی روی داد. اگر آمریکا در پاسخ به سرنگونی پهپادش به جای یک حمله سایبری پذیرفته‌نشده یک یورش جنبشی برنامه‌ریزی شده انجام می‌داد، می‌توانست در برابر یورش‌های بعدی بازدارندگی ایجاد کند.»

مایکل مولروی درباره خروج امریکا از برجام و مواضع پنتاگون در این باره، می گوید: «وزارت دفاع آمریکا با خروج از برجام مخالف بود اما نه به این دلیل که برجام توافقی بزرگ است بلکه به این دلیل که این توافق می‌توانست جاه‌طلبی‌های ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را محدود کند.» وی می گوید که برجام رفتار به ادعای او شرورانه ایران را پوشش نمی‌داد. ما باید برجام را حفظ می‌کردیم و درباره رفتارهای شرورانه به توافقی دیگر دست می‌یافتیم.

مسئول سابق سیاست خاورمیانه ای پنتاگون در ادامه با اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران و ارزیابی درباره این کارزار می گوید: «کارزار فشار حداکثری وزارت امور خارجه فقط در زمینه ایجاد فشار اقتصادی موفقیت‌آمیز بوده است. اما هدف فقط ایجاد فشار اقتصادی نیست. فرض بر این بود که فشار باعث شود ایران از اقدامات نادرست خود در خاورمیانه دست بردارد و با توافقی دیگر برای پوشش فعالیت‌های به اعتقاد ما شرورانه موافقت کند. اما می‌بینیم که فعالیت‌های بدخواهانه ایرانی‌ها افزایش یافته و آنها حتی برخی محدودیت‌های پیشین در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای را نیز نقض کرده‌اند. فشار حاصل از سیاست‌های آمریکا هنوز ایران را به گفت وگو درباره توافقی تازه وادار نکرده است. به نظر من تحقق این هدف هنوز امکان پذیر است. امیدوارم که با رویکردی دیپلماتیک بتوانیم آنها را به میز گفت وگوها بیاوریم و از وقوع مناقشه منطقه‌ای پرهیز کنیم. ما هنوز در لبه مناقشه منطقه‌ای قرار داریم و روشن است که ایران فهمیده که نمی‌تواند در جبهه متعارف با آمریکا رقابت کند و تصمیم گرفته است که رویکردی نامتعارف در تاکتیک‌های خود برگزیند.»

مولروی سپس می گوید: «تجربه نشان می‌دهد هر زمان که دولت ایران از لحاظ اقتصادی در داخل تحت فشار فراوانی بوده برای جلب پشتیبانی مردمش، یورشی فرامرزی را انجام داده است. بنابراین از آنجا که رهبران ایران اکنون در داخل تحت چنین فشاری هستند، می‌توان یورش دوباره ایران را محتمل دانست. با نگاهی به گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که ایرانی‌ها تمرکز بر هر گونه مساله اقتصادی برای آسیب زدن به همپیمانان منطقه‌ای آمریکا –عربستان سعودی، امارات متحده و به این ترتیب بازار بین‌المللی نفت – را ادامه خواهند داد.»

مسئول سابق سیاست خاورمیانه ای پنتاگون همچنین درباره یورش ترکیه به کردهای سوریه در شمال این کشور نیز می گوید: «وزارت دفاع آمریکا به طور کلی با تهاجم ترکیه به سوریه مخالف بود. ما نباید از سوریه خارج می‌شدیم. این رفتار مناسبی با یک شریک نبود. شرکای ما باید بدانند که ما شریک زمان راحتی و سختی هستیم. نباید به روابط دوستانه مانند یک توافق تجاری نگاه کرد و بر اساس منافع یک طرف در زمانی خاص تصمیم گرفت. چنین رفتاری ما را در شراکت‌های آینده با مشکل روبه رو می‌کند. به نظرم ما فقط تسلیم شدیم. جامعه بین‌الملل همراه با آمریکا باید در برابر جنایت‌های ترکیه در سوریه ایستادگی کند.»

وی نسبت به واکنش دولت ترامپ در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی که به طرز فجیعی در ترکیه کشته شد و گفته شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور به انجام این جنایت داده بود، نیز می گوید: «رفتار آمریکا در برابر قتل خاشقچی هم مناسب نبود. این اقدامی بی‌رحمانه بود که جامعه اطلاعاتی به روشنی دست‌ داشتن عربستان در آن را اثبات کرد. اگرچه عربستان یکی از شرکای کلیدی آمریکاست اما این دلیل نمی‌شود که ما تمام رفتارهای آنها را مورد چشم‌پوشی قرار دهیم. ما هم باید قادر باشیم این گونه رفتارهای شرکایمان را مورد انتقاد قرار دهیم و هم باید بتوانیم آنها را به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری واداریم.»

مایکل مولروی سخنان خود را با اشاره به پرونده ایران پایان می دهد و می گوید: «سخن آخر این که ما باید ایران را به میز گفت وگوها بازگردانیم. هیچ جنگی در خاورمیانه نخواهد بود. اولین نکته‌ای که جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا به ما گفت این بود که هیچ جنگی با ایران نخواهد بود. اگرچه در صورت وقوع چنین جنگی ما پیروز خواهیم شد و در این زمینه هیچ تردیدی نداریم، اما این جنگ هزینه‌های کلان مالی و جانی به همراه خواهد داشت و خاورمیانه را با بی‌ثباتی روبه رو خواهد کرد.»

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا پنتاگون جنگ با ایران خروج امریکا از برجام خروج امریکا از خاورمیانه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حمله ترکیه به کردهای سوریه حمله ترکیه به شمال سوریه جمال خاشقجی امریکا و عربستان سعودی امریکا و ترکیه مذاکرات ایران و امریکا


( ۶ )

نظر شما :