مشاور امنیت ملی ترامپ: مایل به مذاکره با ایران درباره دیگر زندانیان هستیم

۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۸۸۰۵۰ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی آمریکا با ابراز خرسندی از آزادی شهروند چینی- آمریکایی مدعی شد که دولت ترامپ مایل به مذاکره با ایران است.

به گزارش ایسنا، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره آزادی ژیو وانگ شهروند چینی- آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود همزمان با آزادی دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا، از این اتفاق ابراز خرسندی کرد و این ادعا را تکرار کرد که وانگ به اشتباه زندانی بوده و جاسوس نبوده است.

اوبراین در پاسخ به این سوال که آیا آزادی این زندانی می‌تواند دری برای آغاز مذاکرات مستقیم با ایران باشد، ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی بیفتد اما در ادامه مدعی شد: بخشی از آزادی ژیو وانگ ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا در کارزار موسوم به فشار حداکثری (علیه ایران) بود. همچنین رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها بر سر یک سری مسائل را مطرح کرده‌است.

وی با تکرار این ادعا که دولت آمریکا خواهان مذاکره با ایران است، افزود: تحریم‌ها و فشار حداکثری تا زمانی که ایران دست از برنامه هسته‌ای و فعالیت‌هایش در منطقه برندارد، ادامه خواهد داشت. با این حال، ما مایل به مذاکره با آنها و گفت‌وگو درباره دیگر زندانیان (آمریکایی) هستیم. می‌خواهیم تمام شهروندان زندانی آمریکایی را به خانه بازگردانیم.

به گزارش ایسنا، آزادی زندانی آمریکایی که به جرم جاسوسی در زندان بود، در مقابل آزادی دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود انجام شد. این امر با تلاش ها و پیگیری های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس به سرانجام رسید.

بنا بر اعلام مسئولان کشورمان، در این روند با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی ژیو وانگ که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :