حاشیه نشین ها و شهرک نشینان، طرفداران اصلی نتانیاهو

مردی که به آخر خط نزدیک شده است

۰۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۷۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
بزرگترین نقطه ضعف نتانیاهو اتهامات فساد است که علیه وی مطرح شده است. تحقیقات در این راستا از سه سال پیش آغاز شده است و سرانجام دادستان اسرائیل روز بیست و یکم ماه نوامبر تصمیم گرفت که نتانیاهو را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اما نظر رای دهندگان در خصوص اتهامات فساد نتانیاهو چیست؟
مردی که به آخر خط نزدیک شده است

نویسنده: ریو تاکانو

دیپلماسی ایرانی: ناآرامی های سیاسی اسرائیل متوقف نمی شود. حتی با دومین انتخابات سراسری هم دولت اسراییل تعیین نشده است و به احتمال قوی سومین انتخابات سراسری پی در پی برای نخستین بار در طول تاریخ اسرائیل برگزار خواهد شد. جامعه اسراییل هم اکنون به دو بخش «بله» و «خیر»‌ به نخست وزیر اسرائیل تقسیم شده و از این زوایه با آمریکای تحت دولت ترامپ همپوشانی دارد.

ماه فوریه سال 2019 یک رقیب سیاسی مقتدر به نام بنی گانتس، فرمانده سابق ستاد ارتش، در مقابل نتانیاهو قرار گرفته است. وی که به عنوان «ژنرال نجیب» توصیف شده، در واقع نقطه مقابل شخصیت نتانیاهو است.  بنی گانتس با راه اندازی ائتلاف «آبی و سفید»‌ در دنیای سیاست ظاهر شد و بدین ترتیب حفره ای را در دنیای سیاسی اسرائیل ایجاد کرد. بنی گانتس و نتانیاهو در انتخابات سراسری که ماه آوریل برگزار شد، نبرد برابر داشتند. از میان صد و بیست کرسی پارلمان اسرائیل هر یک از رقبا سی و پنج کرسی به دست آوردند. هر دو رقیب برای تشکیل دولت نیاز به حمایت دیگر احزاب را داشتند، ولی نتانیاهو در ایجاد ائتلاف شکست خورد. برابری این دو رقیب حتی در دومین انتخابات که در ماه سپتامبر برگزار شد، تغییر نکرد و هیچ یک نتوانستند حمایت دیگر احزاب را برای تشکیل دولت کسب کنند.

بزرگترین نقطه ضعف نتانیاهو اتهامات فساد است که علیه وی مطرح شده است. تحقیقات در این راستا از سه سال پیش آغاز شده است و سرانجام دادستان اسرائیل روز بیست و یکم ماه نوامبر تصمیم گرفت که نتانیاهو را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اما نظر رای دهندگان در خصوص اتهامات فساد نتانیاهو چیست؟ برخی بر این باورند که با وجود این همه اتهام امکان ادامه نخست وزیری نتانیاهو غیر ممکن است. بدیهی است افرادی که چنین دیدگاهی دارند، کم نیستند. به ویژه هنگامی که نتانیاهو ماه مه امسال سعی کرد که قانونی برای جلوگیری از پیگرد قانونی تدوین کند، جنبش بزرگ مخالفت علیه نتانیاهو در اسرائیل برپا شده است. به دنبال چنین تحرکاتی از سوی نتانیاهو «بحران دموکراسی» در اسرائیل فوران کرد. حتی قضات سابق که معمولا از اظهار نظر سیاسی پرهیز می کنند، از دولت انتقاد کردند. بیش از صد حقوقدان اسرائیلی در همین راستا با انتشار بیانیه ای دایر بر اینکه: «تصویب قانون جلوگیری از پیگرد قانونی آسیب های جبران ناپذیری به دموکراسی و حاکمیت قانونی اسرائیل خواهد زد» از دولت انتقاد کردند. همچنین تجمعی در مخالفت با نتانیاهو در تل آویو برگزار شد که در این تجمع ده ها هزار نفر با پوسترهایی که روی آن «وزیر جنایت» نوشته شده بود شرکت کردند.

اما با این حال، بر خلاف انتظار میزان حمایت از نتانیاهو فروکش نکرده است. برخی بر این باورند که حامیان نتانیاهو کم سواد هستند. آیا چنین ادعایی درست است؟ برای پاسخ به این پرسش از تجمعی که حامیان نتانیاهو برپا کرده بودند، دیدن کردم. تجمع کنندگان فریاد می زدند: «بی بی! [لقب نتانیاهو] پادشاه اسرائیل!»،‌ همچنین تجمع کنندگان تصاویر نتانیاهو را که در حاشیه تصویر جمله «‌شما تنها نیستید»‌ نوشته شده بود، در دست داشتند. در تجمع حامیان نتانیاهو نسل مسن و میانسال بیش از نسل جوان نظرها را به خود جلب می کرد. کدبانوی شصت وهفت ساله ای که به همراه همسرش در این تجمع شرکت کرده بود، اظهار داشت: «در این کشور قوه قضائیه بیش از حد قدرتمند است. سلامت تفکیک قوا از بین رفته و بحران دموکراسی در اسرائیل قابل رویت است.» مرد چهل و سه ساله دیگری که در صنایع فناوری اطلاعات مشغول به کار است، در همین راستا گفت: «رسانه ها و قوه قضائیه دست به دست هم دادند و برخی از سیاستمداران را متهم می کنند. بدیهی است که قوه قضائیه نباید نخست وزیر را انتخاب کند، بلکه این مردم هستند که باید نخست وزیر را انتخاب کنند.»

«جناح چپ»، «رسانه ها»، «قوه قضائیه»، «عرب»، «ایران» .... نتانیاهو بارها از این کلمات به عنوان هدف انتقاد استفاده کرده است. وی با ایجاد دشمنانی در داخل و خارج از کشور سعی دارد که اسرائیل را در موقعیت دفاع قرار دهد. در ظاهر چنین رویکردی از سوی نتانیاهو به رویکرد ترامپ که از دوستان وی به شمار می رود، بسیار نزدیک است. با تجزیه و تحلیل نتایج انتخابات درمی یابیم که احزاب مخالف در شهرهای بزرگ از جمله تل آویو بسیار چشمگیر است و نتانیاهو تنها در روستاها و شهرکهای تازه تاسیس از حمایت گسترده برخوردار است. کسانی که از رشد اقتصادی اسرائیل جا مانده اند، شیفته نتانیاهو به عنوان رهبری قدرتمند شده اند. چنین وضعیتی در اسراییل، رای دهندگان « کمربند آخر» (مناطق صنعتی زنگ زده) در آمریکا را که مشتاقانه به ترامپ تمایل دارند، در اذهان تداعی می کند.

منبع: آساهی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بنی گانتس انتخابات اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :