دادستانی سوئد به تعقیب قضایی «آسانژ» پایان داد

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۹۸۷۶۰۱ سرخط اخبار

دادستانی سوئد اعلام کرد که این کشور به تحقیقات قضایی مربوط به اتهامات مطروحه علیه مؤسس وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» پایان داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادستانی سوئد روز سه‌شنبه از لغو تحقیقات و تعقیب قضایی «جولیان آسانژ» مؤسس وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» خبر داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «اوا ماری پرسون» معاون دادستان سوئد در یک نشست خبری در استکهلم، گفت: «می‌خواهم تصمیم خود برای عدم ادامه تحقیقات اولیه [در مورد اتهامات مطروحه علیه آسانژ] را به اطلاع شما برسانم.»

خرداد ماه امسال هم دادگاهی در سوئد به توقف تحقیقات علیه آسانژ و لغو دستور بازداشت وی حکم داده بود.

آسانژ از چند سال پیش در سوئد به «تجاوز» متهم شده بود. با این حال، وی و وکلای او این اتهامات را به کلی رد کرده و آن را سیاسی توصیف کرده بودند. وی از بیم بازداشت، از سال ۲۰۱۲ میلادی در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود.

۳۰ فروردین ماه امسال بعد از تغییر دولت در اکوادور، این کشور پناهندگی آسانژ را لغو کرده و به پلیس انگلیس اجازه داد برای بازداشت وی، وارد ساختمان سفارت شود. آسانژ از آن زمان در انگلیس در زندان به سر می‌برد و مشغول گذراندن حکم ۵۰ هفته زندانی است که به اتهام عدم پایبندی به شروط وثیقه برای وی صادر شده است.

همزمان، آمریکا که آسانژ را به درز اسرار دولتی این کشور متهم کرده، برای وی حکم جلب صادر کرده و به دنبال استرداد او از انگلیس است. 

آسانژ که در گذشته هکر بوده، از سال ۲۰۰۶ با تأسیس وبگاه ویکی لیکس و انتشار اسناد و ویدئوهای جنایات جنگی آمریکا در عراق و افغانستان به شهرت رسید. وی از همان زمان از سوی آمریکا به انتشار اطلاعات محرمانه متهم شده و به همین جهت هم تحت فشار قرار گرفته است.


( ۳ )

نظر شما :