مکرون نگران سرنوشت ناتو است

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۸۷۵۴۴ سرخط اخبار

 ایرنا - «دومینیک ترنکان» مشاور نظامی فرانسوی و رئیس سابق ماموریت نظامی سازمان ملل عبارت "مرگ مغزی ناتو" را نه به معنای تضعیف این پیمان که به عنوان شوکی برای هوشیاری آن می داند.

ترنکان در گفت و گو با اسپوتنیک فرانسوی گفته لحن تحریک آمیز(مکرون) می تواند هم اثر منفی و هم مثبت داشته باشد. ناتو در زمان حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد که یکی از متحدان اصلی آن یعنی ترکیه در حال فراهم سازی تمهیدات جنگی است که می تواند این سازمان را در معرض خطر قرار دهد. از طرف دیگر آمریکا، متحدان خود در ناتو را در جریان تصمیماتی که می تواند بگیرد، نمی گذارد.

او می گوید: من فکر می کنم که امانوئل مکرون از این اصطلاحات به عنوان الکتروشوکی برای بیدار کردن ناتو از مرگ مغزی استفاده کرد. فکر نمی کنم این بدان معنا باشد که نمی توان هیچ کاری کرد. برعکس مکرون از ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا با او در مورد ناتو گفت و گو کند. او هشدار داده که تا زمان برگزاری هفتادمین سالگرد ناتو که به میزبانی لندن برگزار می شود، اقداماتی برای این که ناتو از خواب بیدار شود وجود دارد.

او در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به ضرورت اتحاد با آمریکا برای کشورهای اروپایی با توجه به منافع مشترک موجود گفت:‌ هدف این اتحاد آن است که از یک سو در صورت بروز درگیری جدید، آمریکا از روز نخست حضور داشته باشد و از سوی دیگر، به عنوان ستون اروپایی ناتو ، کشورهای اروپایی باید ظرفیت های خود را برای دستیابی به یک استقلال راهبردی مشخص توسعه دهند. چرا که امروز قطعی نیست اما هر روز بیشتر این را درخواهند یافت که آمریکا به شدت دخالت های خود را خواهد داشت.

سخنان اخیر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد مرگ مغزی ناتو نمودی از انتقاد اروپا به سیاست‌های یکجانبه کاخ سفید و کاستی‌های این سازمان ارزیابی می‌شود. تحلیلگران مسائل بین‌المللی اعتقاد دارند ناتو از مشکلات پرشماری رنج می‌برد و برای بقا نیازمند دگرگونی کامل مفاهیم اصلی خود و بازتعریف وظیفه است.

اظهارات یک هفته پیشِ امانوئل مکرون در مورد مرگ مغزی ناتو واکنش گسترده‌ای را در اروپا و آمریکا به همراه داشته و از سوی رسانه‌ها نیز با تحلیل‌های گوناگونی همراه شده است. البته رئیس جمهوری فرانسه این سخن را در راستای آرزوهای دیرینه کاخ الیزه در زمینه استقلال عمل بیشتر اروپایی ها و نقش برجسته‌تر آن ها در عرصه‌های بین المللی بیان کرد و به همین دلیل، برداشت‌های ضدآمریکایی در این اظهارات برجسته‌تر بود. 

مکرون به سیاست های یکجانبه‌گرایانه آمریکا تاخت و از بی توجهی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور به جایگاه اروپا انتقاد داشت. به نظر می‌رسد مکرون به شدت نسبت به سیاست کاخ سفید در سوریه و دادن چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کُردها ناراحت است.

پاریس تاکید دارد که آمریکا باید در مسائل استراتژیک تصمیمات خود را با دیگر اعضای ناتو هماهنگ کند. مکرون همچنین با انتقاد از دولت آلمان، این کشور را برنده واقعی تحولات اروپا و حوزه یورو دانست که امروزه در مسیر تقویت آن اختلال می آفریند و همکاری لازم را ندارد.

اگرچه بسیاری انتقادهای مکرون را وارد می‌دانند و حتی صدراعظم آلمان هم وجود نارضایتی‌های قابل توجه در این زمینه را تایید می‌کند اما «آنگلا مرکل» می‌گوید انتقادها باید با گفت وگو و تعامل حل شود.

اظهارات مکرون و واکنش ها و تاییدهای برخی مقام های آلمانی درست در زمانی صورت گرفت که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو به برلین سفر کرده بود. سخنان وی هم نتوانست از عمق شکاف‌ها کم کند بلکه این موضوع را برجسته‌تر ساخت. وی از سهم اندک آلمان در تامین هزینه های ناتو انتقاد کرد و همزمان نسبت به وجود شکاف میان اروپا و آمریکا در ناتو هشدار داد و هرتلاشی برای ایجاد فاصله در دوسوی آتلانتیک را نه تنها به ضرر اروپا دانست بلکه عاملی برای ایجاد شکاف در قاره سبز توصیف کرد.  

کلید واژه ها: امانوئل مکرون ناتو فرانسه


نظر شما :