«جنگ اقتصادی» و «تحریم‌های ظالمانه»، آثار مخربی بر بیماران و مهاجران بر جای گذاشته است

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۸۷۴۵۸ سرخط اخبار

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی یکی از نادرترین خدمات رایگان کودکان مهاجر در جهان را دارد، گفت: وجود تحریم ها بر ارائه کیفیت خدمات پزشکی به بیماران کشورمان و مهاجرین اثر گذاشته است به طوری که تحریم ها باعث نرسیدن به موقع دارو به بیماران و مرگ آنان شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نشست تخصصی «جنگ، مهاجرت های اجباری و اثرات منفی آن‌ها بر محیط زیست» امروز، ۲۱ آبان ماه در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست با بیان اینکه مجامع بین الملل خدمات ایران در زمینه مهاجرت و مهاجرین را به رسمیت نمی شناسند، گفت: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری، تمام خدمات آموزشی برای کودکان مهاجر درجمهوری اسلامی ایران رایگان است و  ایران این خدمات را بدون هیچ گونه چشم داشتی به کودکان مهاجر ارائه می‌دهد. خدماتی که بسیار با کیفیت و تاثیرگذار در آینده و زندگی کودکان مهاجراست.اما درمقابل این خدمات، تحریم‌های ظالمانه هر روز شدید و شدیدتر می‌شود. ایران در مقابل تحریم های ظالمانه ایستادگی می‌کند.

وی افزود: امروزه شاهد آثار به جای مانده از جنگ‌ها بر زنان، کودکان و محیط زیست در جهان هستیم. رژیم غاصب اسرائیل با به کارگیری سلاح‌های مرگ بار سالهاست که به مردم بیگناه و زنان و کودکان بی‌دفاع فلسطین حمله می‌کند و هر روز آنها را با چالشی جدید مواجه می‌سازد.

ابتکار ادامه داد: سلاح‌های مرگ باری که در شهر ناکازاکی و هیروشمای ژاپن بر سر مردم فرود آمد، نمونه قدرت طلبی و سلطه طلبی مقامات آمریکایی در جهان است، که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. طبق آمار۲۲۰ هزار نفر در اثر بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

وی اظهار کرد: امروز کشورهای سلطه گری چون آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل احتمالی که ممکن است در آینده وجود داشته باشد، تحریم کرده است اما به صدها بمب مجهز به کلاهک هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس توجهی نمی کند. مردم ایران سالهاست که این کشور را به انواع مختلف مورد اذیت و آزار قرار داده و هر روز به تهدیدها و تحریم‌های خود می‌افزاید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز آثار تحریم‌ها بر بیماران کاملا مشهود است، گزارش‌های امروز حاکی از مرگ بیماران  و «کودکان ای بی» است که بر اثر نرسیدن دارو و درمان جان خود را از دست می‌دهند، همچنین تحریم‌ها آثارمخربی نیز بر مهاجران کشورهای همسایه برجای گذاشته است. کشور ما میزبان سه تا چهارمیلیون مهاجر طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از نادرترین خدمات رایگان در حوزه کودکان مهاجر را ارائه می دهد.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران درحالی این خدمات را ارائه می‌دهد که ظالمانه ترین تحریم‌ها و تهدیدها بر او وارد شده و می‌شود.

ابتکار بیان کرد:  تهدیدات علیه ایران هر روز وسیع‌تر می‌شود در صورتی که خواست ایران را می‌توانند در مقابل خواسته خود قرار دهند. تهران از ۱۵ کشور مهاجر ناشی از جنگ دارد که تحریم‌ها می‌تواند بر ارائه کیفیت خدمات به این مهاجرین اثرات منفی بگذارد.

وی ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) افزود: پیامبر گرامی اسلامی پیامبر رحمت بود. او را رحمت للعالمین نامیدند وجودش مایه رحمت برای همه عالم خلقت بود عالمی که تنها به انسانها ختم نمی‌شد بلکه موجب رحمت و برکت برای همه موجودات عالم بود.امیدوارهستیم بتوانیم در سایه وجود پیامبر رحمت  بتوانیم همدلی بیشتری در بین جوامع اسلامی بوجود بیاوریم و تمام توطئه های دشمنان، از طریق افراد صلح طلب خنثی شود. همچنین امیدوارهستیم این نشست‌ها به شرایط کنونی و ضرورت همگرایی دولت و دولت‌ها برای ایجاد صلح بیانجامد و این آگاهی را در بین جوانان ایجاد کند که جنگ دردهای زیادی را برای جوامع بشری و محیط زیستی ایجاد می کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان یادآور شد: در همه جوامع امروز همواره سخن از صلح می شود اما جنگ ها جهان امروز را ناپایدار کرده و هر روز بر به وجود آمدن تروریسم افزوده است. متاسفانه جنگ بر تخریب جوامع اثرات منفی بسیاری گذاشته است.

دکتر اوگوچی دانیلز نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت گرامیداشت روز ۶ نوامبر را در نشست تخصصی «جنگ، مهاجرت و اثرات آنها بر زنان، خانواده و محیط زیست» روز سه شنبه ۲۱ آبان ماه سالجاری در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرائت کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۶ نوامبر هر سال را به عنوان "روز جهانی جلوگیری از بهره برداری از محیط زیست در جنگ و درگیری های مسلحانه" اعلام کرده است.نزدیک به ۱.۵ میلیارد نفر، بیش از ۲۰ درصد از جمعیت جهان،در مناطق آسیب دیده و کشورهای شکننده زندگی می‌کنند. درگیری‌های مسلحانه در سرتاسر جهان و پیامدهای آنها همچنان از طریق آلودگی و آسیب به زیرساخت‌ها بر سلامت و رفاه مردم و محیط زیست تأثیر می گذارد.

از سال ۱۹۹۹، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد بیش از بیست ارزیابی پس از جنگ انجام داده است ، با استفاده از علوم پیشرفته برای تعیین اثرات زیست محیطی جنگ.گرچه بشریت همیشه تلفات جنگی خود را از نظر سربازان کشته و زخمی و غیرنظامیان، ویران شهرها و وضعیت معیشت خود، اما محیط زیست اغلب قربانیان جنگ نشده است. چاه های آب آلوده شده اند، محصولات زراعی آلوده شده، جنگل‌ها قطع شده اند، خاک ها مسموم شده اند و حیواناتی که برای به دست آوردن مزیت نظامی کشته شده‌اند. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) نشان داده است که طی ۶۰ سال گذشته، حداقل ۴۰ درصد از کل درگیری‌های داخلی با بهره برداری از منابع طبیعی مرتبط بوده است، خواه منابع با ارزش بالا مانند چوب، الماس، طلا و روغن، منابع کمیاب مانند زمین حاصلخیز و آب.

همچنین به نظر می رسد که درگیری هایی که با منابع طبیعی انجام می شود، دو برابر عود کنند. به عنوان مدیر اجرایی UNEP ، خانم اینگر اندرسن در بیانیه خود برای روز جهانی جلوگیری از بهره برداری از محیط زیست در جنگ و درگیری‌های مسلحانه ذکر کرده است: "عوامل محیطی به ندرت، هر زمان و در هر زمان، تنها علت درگیری خشونت آمیز باشد. اما، بهره‌برداری از منابع طبیعی و فشارهای محیطی مرتبط با آن می تواند در همه مراحل چرخه درگیری نقش داشته باشد، از کمک به شیوع و تحریک خشونت گرفته تا تضعیف چشم انداز صلح. دسترسی و گردش آب، تخریب اراضی، سیلاب و آلودگی علاوه بر رقابت در مورد منابع استخراج، می‌تواند تنش‌ها را مستقیماً تشدید کرده و منجر به فوران درگیری‌ها شود، همانطور که برای موارد کمبود منابع از جمله جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و بیابان زایی نیز وجود دارد.

این منظر امنیتی در حال تحول نیاز به تغییر در نحوه تعامل جامعه بین‌المللی در مدیریت درگیری دارد. از پیشگیری از درگیری و هشدار اولیه تا صلح، صلح و برقراری صلح ، نقش احتمالی منابع طبیعی و محیط زیست باید در ابتدا مورد توجه قرار گیرد."

ایجاد صلح، نقش بالقوه منابع طبیعی و محیط زیست را باید در ابتدا مورد توجه قرار داد. "خانم ها و آقایان،  از ابتدای این قرن ، جهان شاهد بیش از ۲۵۰۰ فاجعه و ۴۰ درگیری بزرگ بوده است. این وقایع غم انگیز - که بیش از دو میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار داده است - زیرساخت ها را نابود می کند، جمعیت را آواره می کند و اساساً امنیت بشر را تضعیف می کند. آنها همچنین فقر را متلاشی می کنند و پارچه توسعه پایدار را پاره می کنند. فراتر از این، صنعت دفاعی مسئولیت ایجاد میزان قابل توجهی از آلودگی در تولید سلاح، وسایل نقلیه و تجهیزات خود را بر عهده داشته است.

در حالی که این در زمان جنگ سرد به نادر رسید، وقتی که تولید در اوج خود و استانداردهای محیطی ضعیف بود، امروز معافیت های دفاعی در قانون مواد شیمیایی امری متداول هستند.نیروهای نظامی جهان وظیفه آزاد کردن بیش از دو سوم کلروفلوئوروکربن ها (CFC) به لایه ازن را دارند.

براساس اعلام بانک جهانی، در حال حاضر جهان حدود ۲.۱٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی را برای بودجه نظامی هزینه می کند، در حالی که هزینه کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی نیمی از این مقدار را هزینه خواهد کرد.اثرات تغییرات آب و هوایی یک چالش مهم برای صلح در دهه آینده است. همانطور که توسط مجمع جهانی اقتصاد تخمین زده می شود ، خطرپذیری های زیست محیطی ناشی از تغییر اوضاع و کمبود منابع بیشترین احتمال و تأثیر را داشته است، از پنج گروه خطر شامل :اقتصادی، ژئوپلیتیک، اجتماعی، فن آوری و تهدیدهای زیست محیطی.گزارش اخیر هیئت بین دولت در مورد تغییر آب و هوا (IPCC) با اطمینان بالا برآورد می کند که در دمای سطح زمین بین ۲۰۳۰ و ۲۰۵۲ با ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر ، با اثرات احتمالی زیر وجود خواهد داشت:

افزایش درجه حرارت زمین و دریا در بیشتر نقاط جهان در اکثر مناطقی که مردم زندگی می کنند ، با شدت بسیار شدید در شب درجه حرارت بسیار بالا دارد. بارندگی شدید در بعضی مناطق و خشکسالی در برخی دیگرادامه سطح دریا افزایش می یابد.تأثیر نوسان شرایط آب و هوایی بر ثبات اجتماعی و پتانسیل آن برای منجر به درگیری های خشونت آمیز از اهمیت فزاینده ای برخوردار است.اگر چه داده های کمی طولانی مدت در مورد برهم کنش های آب و هوا و صلح کمیاب هستند ، اما آنچه در دسترس است حاکی از آن است که آب و هوا از طریق تأثیرات آن بر امنیت معیشتی و دسترسی به منابع، در ایجاد یا تشدید درگیری نقش داشته است.اهداف توسعه پایدار (SDG) صریحاً تصدیق می کنند که "توسعه پایدار بدون صلح و امنیت نمی تواند تحقق یابد و صلح و امنیت بدون توسعه پایدار در معرض خطر قرار خواهند گرفت. "

سازمان ملل متحد اهمیت بسیار زیادی می بخشد تا اطمینان حاصل شود که اقدام به محیط زیست بخشی از استراتژی های جلوگیری از درگیری، صلح و صلح است، زیرا در صورت از بین رفتن منابع طبیعی که معیشت و اکو سیستم را از بین می برند، صلح پایدار حاصل نمی شود.

از طریق قطعنامه هایی که در مجامع محیط زیست سازمان ملل متحد در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به تصویب رسید، کشورهای عضو تشخیص خود را از لزوم بهبود حفاظت از محیط زیست در زمان درگیری های مسلحانه نشان دادند.ما بویژه از تصویب کمیسیون حقوق بین الملل، در ۸ ژوئیه ۲۰۱۹ ، ۲۸ پیش نویس اصول قانونی را برای رسیدگی به علل و پیامدهای جنگ و درگیری های مسلحانه بر محیط زیست ، ستودیم.اما اگر بخواهیم به اهداف توسعه پایدار دست یابیم ، باید با فوریت و انسجام بیشتری عمل کنیم تا تهدیداتی را که درگیری های مسلحانه برای محیط زیست و در نهایت سلامت و معیشت ما ایجاد می کند، کاهش دهیم.تنها راه پیش رو این است که آرزو کنیم تا از سیاره خود محافظت کنیم، حتی در پیچیده ترین و چالش برانگیزترین سناریوها.

کلید واژه ها: جنگ اقتصادی تحریم ایران


نظر شما :