باید در برخی سیاست‌هایمان نسبت به بغداد تجدید نظر کنیم

تظاهرات عراق و منافع درازمدت ایران

۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۳۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می‌نویسد: وقتی که ایران رابطه خود با عراق را عمدتاً بر پایه اشتراک مذهبی می‌گذارد، کسانی هم یافت می‌شوند که با استفاده از عرق ملی عراقی‌ها، برخی از آنان را در برابر ایران قرار دهند.
تظاهرات عراق و منافع درازمدت ایران

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار

دیپلماسی ایرانی: تظاهرات خیابانی عراقی‌ها که در ابتدا جهت‌گیری اقتصادی و معیشتی داشت، به تدریج رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. گرچه هنوز نمی‌توان ماهیت خودانگیخته یا سازمان یافته این تظاهرات را مشخص کرد، اما کم و بیش روشن است که هدایت اعتراض‌ها علیه حضور ایران در عراق، تصادفی نیست.

از نگاه من، حفظ روابط دوستانه بین ایران و عراق، به لحاظ ژئوپولتیک امری کاملاً ضروری و ضامن همزیستی صلح‌آمیز بین دو کشور است و از همین رو، باید در هر شرایطی در جهت تحکیم آن تلاش شود. بنابراین، جهت‌گیری اعتراضات خیابانی عراقی‌ها علیه ایران از نقطه نظر منافع کلان و درازمدت کشورمان، بسیار نگران کننده است و باید دلایل آن مورد ریشه‌یابی قرار گیرد.

طبعاً می‌توان با نسبت دادن تظاهرات به توطئه آمریکا و عربستان و امارات برای کاهش یا قطع نفوذ ایران در عراق، معما را حل شده تلقی کرد، اما این به نحوی پاک کردن صورت مسئله است. گیریم که دست‌های پنهانی در کار هدایت تظاهرات باشند، اما چه زمینه‌هایی سبب شده است که عراقی‌های شیعه دست‌های پنهان را نبینند و اگر هم ببینند، از بازی کردن در زمین آنها هراس نداشته باشند؟

به نظرم سرشت رابطه‌ای که ایران با عراق حتی در حوزه رسمی برقرار کرده، تا اندازه‌ای زمینه‌ساز این مسائل شده است. در واقع نگاه ایران به عراق تک بعدی است و صرفاً از زاویه اشتراک مذهبی مردم دو کشور نگریسته می‌شود. اشتراکات مذهبی طبعاً می‌تواند به عنوان عاملی مهم در همبستگی بین دو کشور تعریف شود، اما اگر به صورتی اغراق‌آمیز و خارج از عرف جهانی مورد تأکید قرار گیرد، می تواند تحت‌الشعاع احساسات ملی قرار بگیرد.

همانطور که بارها نوشته و تأکید  کرده‌ام، ما در عصر ملت – دولت‌ها زندگی می‌کنیم. آدمیان در این عصر، ملیت‌شان را عنصر اساسی هویت خود می‌دانند. در هر گوشه‌ای از این جهان، اگر از فرد ناشناسی بپرسیم که او کیست؟ می‌گوید؛ چینی یا روسی یا بلژیکی یا مراکشی یا ویتنامی یا ایرانی یا عراقی. در واقع چنین فردی فقط هنگامی از عقیده‌اش حرفی به میان می‌آورد که به طور مشخص در این باره مورد پرسش قرار گیرد.

بنابراین، وقتی که ایران رابطه خود با عراق را عمدتاً بر پایه اشتراک مذهبی می‌گذارد، کسانی هم یافت می‌شوند که با استفاده از عرق ملی عراقی‌ها، برخی از آنان را در برابر ایران قرار دهند.

در واقع همه ملت‌ها علاقمندند که به عنوان ملتی سربلند و مستقل شناخته شوند. وقتی که رسانه‌های حکومتی در کشورمان، نفوذ ایران در عراق را تا سرحد نوچگی دولت آن کشور معرفی می‌کنند و یا فلان مقام نیمه‌رسمی چنان تصویری از عراق مطرح می‌کند که گویی از خود هیچ استقلالی ندارد و امورش از تهران اداره می‌شود، طبیعی است که این قبیل حرف و سخن‌ها در داخل کشور محبوس نمی‌ماند و به گوش عراقی‌ها هم می‌رسد و آنها را برانگیخته می‌کند.

از این رو، ایران برای تضمین روابط نزدیک خود با عراق لازم است در برخی سیاست‌ها و تبلیغات خود تجدید نظر کند و به عراقی‌ها نشان دهد که رابطه دو کشور بر مبنای منافع مشترک دو ملت و احترام کامل به استقلال سیاسی عراق است. به نظرم اگر در این مورد تأخیری صورت گیرد، دود ناشی از اعتراض‌های خیابانی عراقی‌ها به چشم منافع درازمدت کشورمان خواهد رفت.

کلید واژه ها: ایران و عراق تظاهرات عراق حمله به کنسولگری کربلا


( ۱۷ )

نظر شما :

فدوی ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۱
مگر ما ظرفیت تسلط بر عراق را داریم ؟ قطعا نداریم . حتی آمریکا هم ندارد . نه عراق که هر کشور دیگری ... وقتی کارگر می فرستیم و کربلا را نظافت می کند ، مردم عراق این را پای اربعین و احترام به امام حسین نمی گذارند . ما همانگونه که در اداره امور داخلی کشورمان به بلوغ نرسیده ایم در برخورد و رفتار با سایر کشورها نیز همینگونه ایم . چنان به آمریکا می تازیم که پلی پشت سرمان نمی ماند و همزمان در مقابل یاغی گری ترکیه ، لال شده ایم . به اروپا می پریم ولی چشممان را روی خیانت های کره جنوبی می بندیم .
ن.ط ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۴
به گمان من ، ملت یا به بیان دیگر کشور ما، بیش از آنکه از خارج از مرزها ضربه بخورد از این داخلی های نادان ضربه خورده و می خورد. واقعا ضرب المثل "دشمن دانا به از دوست نادان" برازنده توصیف این جماعت است. وزیر فرهنگ دولت احمدی نژاد چند سال قبل در کرمانشاه سخنرانی کرد و در بین صحبت هایش گفت که نخست وزیر عراق اعضای کابینه اش را با هماهنگی رهبری می بندد! من مانده ام این جماعت نخود مغز چگونه اینقدر رشد می کنند که به وزارت می رسند اما کوچک ترین چیزی از سیاست نمی فهمند! یا صحبت های چند وقت پیش جناب حکیم علم الهدی را گوش کنید.
خسرو ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۳
اگر آن وقتی که اخوان المسلیمن در سوریه با راهپیمایی مسالمت آمیز خواستار دمکراسی بود به بشار اسد می گفتیم استعفا بده و انتخابات برگزار کن ، اگر در آن انتخابات هم نمیشد در انتخابات بعدی ایران برنده ومحبوب اکثر سوریها بود اکنون همان اتفاق در عراق می افتد به نظر من باید از تظاهرات مردم عراق حمایت کنیم به عنوان ایران همیشه در کنار همه مردم عراق باشیم نه فقط شیعیان ، باید به ملی گرایی عربی آنها احترام بگذاریم باید از ظرفیت شیعه بودن ما واکثریت مردم عراق برای روابط برادرانه و مساوی استفاده کنیم هیچ کشوری به برادر بزرگ احتیاج ندارد
ق ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | ۰۲:۴۶
همه چیز در عراق برنامه ریزی شده است