امریکا با اطمینان از مصونیت خود نفت سوری‌ها را می دزدد

کمک کردها به واشنگتن در سرقت منابع طبیعی سوریه

۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۵۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
آمریکا برخی از مشکلات جهانی را حل می کند، اما گذشته از این، برخی از افسران اطلاعاتی، شرکت های نظامی خصوصی مرتبط با آمریکایی ها، کردهایی از SDF (نیروهای دموکراتیک سوریه) و نمایندگان قبایل محلی، عملا درحال انجام این تجارت هستند؛ تجارتی که با غارت ثروت نفتی سوریه مرتبط است. پیشتر داعش در این سرزمین ها پول کسب می کرد، اما اکنون، آمریکایی ها و متحدان محلی آنها در حال این کارند.
کمک کردها به واشنگتن در سرقت منابع طبیعی سوریه

نویسنده: آنا ایلینسکایا

دیپلماسی ایرانی: بوریس روژین ، کارشناس نظامی، عواقب قاچاق نفت سوریه از سرزمین هایی که توسط گروه های کرد اشغال شده اند را ارزیابی کرده است. وی در مصاحبه ای با نشریه Slovo i Delo ، گزارش وزارت دفاع فدراسیون روسیه درباره تجارت غیرقانونی نفت توسط مقامات واشنگتن در سوریه را تجزیه و تحلیل کرد.

وی گفت: ایالات متحده مدت هاست که به طور غیرقانونی، نفت را در سرزمین های سوریه پمپاژ می کند و برای این اهداف، رادیکال های کرد  "پولکی"، که همان "نیروهای دموکراتیک سوریه"(SDF)  هستند را جذب می کند. در سال 2017، افراط گرایان کرد، مناطقی در ساحل شرقی فرات، جایی که اعراب سنی در طول تاریخ اقامت داشتند را تصرف کردند. ساکنین محلی به شدت از این  مهاجمان وحشی آسیب دیدند. اما میادین غنی از نفت العمر ، التنک و غیره برای تشکیلات کردها (و همچنین برای جنگجویان داعش) از توجه ویژه ای برخوردار بودند.

شایان ذکر است که سوریه بودجه قابل توجهی را در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفتی و گازی سرمایه گذاری کرده است. مهاجمان کرد و مرتدین داعشی با استفاده از این زیرساخت های آماده، به طور وحشیانه ای درحال پمپاژ نفت هستند، تا بعدا این طلای سیاه دزدیده شده را به دیگر کشورها بفروشند. حامیانی از ایالات متحده، در غارت این منابع طبیعی که متعلق به مردم سوریه اند، به باندهای تروریستی و دار و دسته های کرد کمک می کنند.

آن گونه که از اخبار وزارت دفاع فدراسیون روسیه به دست آمده، شرکت Sadkab مشغول حمل و نقل غیرقانونی نفت از سوریه است. سپس این طلای سیاه تحت مارک های کشورهای ثالث، مثلا عراق به فروش می رسد. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، درآمد ماهانه واشنگتن از این تجارت غیرقانونی نفت بیش از 30 میلیون دلار است. البته خود سوریه هیچ پولی دریافت نمی کند، بنابراین چنین اقداماتی را می توان به عنوان سرقتی در مقیاس ملی توصیف کرد.

بوریس روژین، کارشناس نظامی و سردبیر مرکز اطلاعاتی - تحلیلی کاساد، ایالات متحده را به تشدید بحران انرژی در منطقه متهم کرده است: واشنگتن کنترل میادین غنی نفتی سوریه را به دست گرفته و در عین حال مانع از واردات طلای سیاه از خارج شده است. روژین همچنین با اشاره به سیاست ریاکاری و استانداردهای دوگانه که ایالات متحده به طور فعال در قلمرو جمهوری عربی سوریه دنبال می کند خاطرنشان کرد: ایالات متحده برای دور زدن تحریم های خودش هم، نفت را استخراج کرده و با آن تجارت می کند.

وی گفت: "آمریکا برخی از مشکلات جهانی را حل می کند، اما گذشته از این، برخی از افسران اطلاعاتی، شرکت های نظامی خصوصی مرتبط با آمریکایی ها، کردهایی از SDF (نیروهای دموکراتیک سوریه) و نمایندگان قبایل محلی، عملا درحال انجام این تجارت هستند؛ تجارتی که با غارت ثروت نفتی سوریه مرتبط است. پیشتر داعش در این سرزمین ها پول کسب می کرد، اما اکنون، آمریکایی ها و متحدان محلی آنها در حال این کارند."

در عین حال، واشنگتن به چیزی جز منافع خودش اهمیت نمی دهد. به عقیده این کارشناس نظامی، ایالات متحده با رتبه بندی خود به عنوان یک ابرقدرت، احساس مصونیت می کند و نگرانی از بابت پیامدهای آن ندارد.

اما، به گفته روژین، اوضاع به زودی تغییر خواهد کرد، زیرا واشنگتن به سرعت مواضع حاکمانه خود را در عرصه جهانی از جمله خاورمیانه از دست می دهد. این کارشناس معتقد است که این احتمال وجود دارد که غارت منابع طبیعی متعلق به مردم سوریه توسط ایالات متحده متوقف بشود و تمام ذخایر نفت و گاز محصور شده توسط افراط گرایان کرد به کنترل دولت قانونی جمهوری عرب سوریه درآید. اما فعلا آمریکایی ها به کسب درآمد خود از نفت سوریه آسیب دیده از جنگ ادامه می دهند و این کشور عربی را از پول مورد نیازش برای بازسازی و بازگشت به زندگی عادی محروم می کنند.

پیش از این، PolitRussia هم اظهار نظر این متخصص را نقل کرده بود که معتقد است اقدامات جنایی مقامات واشنگتن که منابع ملت سوریه را به کمک باندهای تروریستی کرد سرقت می کنند، باید مورد توجه دقیق جامعه جهانی قرار بگیرد.

منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه نفت سوریه ایالات متحده امریکا امریکا و سوریه روسیه روسیه و سوریه


( ۱۰ )

نظر شما :

رادیو روسی!!! ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۸
دیگه کار به جایی رسیده روسیه دم ار حقوق بشر و تروریست و وووو میزنه . اوضاع قمر در عقرب که میگن همینه همین روسیه کمونیستی دستش به خون میلیونها ادم کثیف شده الان از چی دم میزنه ؟؟؟ بر روی سرزمین ملت های دیگه معامله میکنه و اون مشکلی نداره و اینجا دایه بهتر از مادر شده برای سوریه !!! وای بحال این مسلمین دروغین جهان که چ بلاهایی سر این مردم درآوردند دولت آتاترور آل عثمان و آل سعود و ....
اسماعیل ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۴
نوشتاری کاملامغرضانه که کردها راهزن معرفی کرده، اززمان تاسیس سوریه حکومتهای مختلف این کشورنوظهور با استفاده ازهمین نفت که متعلق به صاحبان اصلی خودش یعنی مردمان اصیل کرد می باشد سرکوب وتعریب کرده. حکومت سوریه چرا درمقابله حمله ترکیه به بخشهای از روژاوا ( عفرین وسریکانی) سکوت کرد؟
خسرو ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۴
گروه های تروریستی نظیر داعش یا ypg تله های عقیدتی برای غارت و چپاول مردم سوریه شده اند در حالی که بچه های فریب خورده یا دزدیده شده پانزده ساله کردها ، در جنگ وگریزهای ypg با دیگران تلف می شوند سرکردگان شان با پولهای باد آورده نفت مردم مظلوم سوریه در اورپا زندگی اشرافی می کنند
حامد ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۰
اونی که نفت سوریه رو می زده داعش و ترکها هستن. اونجا کردستان سوریه ست. کردها دارن نفت خودشون رو میدزدن؟
ایرانی ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۵
اسم دزدی و روسیه میاد آدم یاد دریای خزر و قفقاز و... می افته! کردها به جرات یکی از محبوب‌ترین مردم در کل دنیا هستن که همه با شجاعت میشناسنشون. این وصله ها به کردها نمیچسبه اون هم توسط روسهایی که همه مردم ایران مخصوصا شمال و شمال غرب کشور میدونن چیکاره هستن.
خسرو ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۳
در نقشه جمهوری عربی سوریه ، استانی به نام کردستان وجود ندارد ، ودر سه منطقه زندگی کردها در عفرین و عین العرب و قامشلی نفت وجود ندارد منابع نفتی سوریه بیشتر در اطراف دیرالزور و صحراهای جنوبی است که کل مردمش عرب هستند وترکیه هیچ وقت به آنجا دسترسی نداشته است تا استفاده کند
داریوش ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۳
واقعا مقاله مغرضانه ای بود. نشون میده چقدر ژورنالیست‌های روسی تحت نفوذ دولت پوتین اند. اولا یه بخش بزرگ از منابع نفتی در رمیلان کردنشین استخراج میشه. بعدش نیروی دموکراتیک کرد و عرب سوریه مردم دیرالزور رو از دست داعش نجات دادن. و نفت تولید شده با افت تولید از۳۰۰در سال ۲۰۱۲ طی آسیب دیدن میادین به۲۰ هزار بشکه در روز فقط کفاف مردم کرد و عرب شرق فرات رو می کنه. یعنی الان دارن نفت رو واسه نیازهای روزانه مردم شرق فرات استفاده می کنن
انور ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۳
واقعا مقاله در سطح سایت دیپلماسی ایرانی نبود. بدون ذکر سند و اعداد و ارقام. این واژه مهاجمان وحشی واقعا نژادپرستانه بود.خواهشمند ام در مورد مقاله های که ترجمه می کنید فیلتر مفاهیم فاشیستی هم بذارید تا به سطح خوب سایت تون لطمه ای نزنه.کردهایی که این مقاله با ذکر صفت های ناروا در مورد شون حرف میزنه با یه نیروی متشکل از کردها و اعراب مردم دره فرات از چنگال داعش نجات دادن.
فرهاد ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۶
خطاب به خسرو: در نقشه ایران هم چیزی به نام ترکستان وجود نداره! پس ترک نداریم آذری داریم. و اینکه سوادتون رو بالا ببرید تا ببینید اتفاقا میادین نفتی رمیلان در منتهی الیه شمال شرقی سوریه و در دل مناطق کردنشین هستن.