واشنگتن از قدرت گرفتن مسکو واهمه دارد

امریکا به فکر احیای سازمان کنترل تسلیحات برای کنترل روسیه

۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۰۳۰ اخبار اصلی آمریکا
هر کس در سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود، باید میراث کندی یعنی ایجاد آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح را در نظر بگیرد. ایجاد دوباره سازمان هایی مانند آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح گامی در جهت درست است.
امریکا به فکر احیای سازمان کنترل تسلیحات برای کنترل روسیه

نویسنده: ویکتور بوتکویچ

دیپلماسی ایرانی: پس از 11 سپتامبر ، دولت ایالات متحده سازمان های فدرال موجود را سازماندهی مجدد کرد و سازمان های جدیدی را برای مقابله با تهدید تروریسم جهانی ایجاد کرد.

به گزارش politros.com ، این نهادهای جدید به دلیل احتمال حملات تروریستی در آمریکا در اولویت ماموریت های امنیت ملی قرار گرفته اند. اکنون زمان آن فرا رسیده که این موضع را تغییر دهیم ، زیرا ایالات متحده دارای یک رقیب غیرمعمول قدرتمند - روسیه شده است. ربکا دیویس گیبونز، تحلیلگر سیاسی و مفسرThe Hill این مطلب را نوشته است. این کارشناس امریکایی می نویسد: "درست چندین سال پیش از این، در اواخر دهه 1990، ایالات متحده یک سازمان را منحل کرد چون مأموریت آن دیگر اولویت دار محسوب نمی شد، آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح (ACDA). با پایان جنگ سرد، که منجر به کاهش قابل توجه تسلیحات هسته ای و تمدید مستمر موعد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT)   در سال 1995 شد، اهداف آژانس دیگر فوری به نظر نمی رسیدند. این آژانس در سال 1997 وضعیت مستقل خود را از دست داد و وزارت امور خارجه امریکا دو سال بعد آن را منحل کرد. "

ربکا گیبونز تأکید می کند که با نگاهی به عقب، می توان انحلال آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح را کوته بینی نامید، زیرا روسیه به کشور قدرتمند غیرمعمول تبدیل شده است. با این حال، اکنون ایالات متحده به خود این اجازه را می دهد که بیهوده توافق هایی که تکثیر سلاح های هسته ای را کنترل می کردند زیرپا بگذارد.

وی گفت: "ایده ایجاد یک آژانس دولتی در ایالات متحده به منظور کنترل بر تسلیحات و خلع سلاح، توسط چندین نفردر اواخر دهه 50 و اوایل دهه 1960 مطرح شد. به گفته جاناتان هانت مورخ و کریستین هرتر، وزیر امور خارجه، رئیس جمهور آیزنهاور خواهان ایجاد آژانس ویژه ای بود که مسئول مهار درگیری ها باشد. در سال 1960، هرتر از تاسیس دولت خلع تسلیحات ایالات متحده در وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد. در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1960، هم جان اف کندی دموکرات و هم نلسون راکفلر  جمهوریخواه خواستار ایجاد نهادی دولتی شدند که کارش کنترل بر تسلیحات و خلع سلاح باشد."

مفسر The Hill خاطرنشان می کند که جان اف کندی در ماه اول ریاست جمهوری خود در سال 1960، جان مک کلوی، از واشنگتن را به عنوان مشاور ویژه خلع سلاح و کنترل بر تسلیحات منصوب کرد. بعداً در همان سال، مک کلوی لایحه ایجاد آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح را تنظیم کرد که کنگره در سپتامبر 1961 آن را تصویب کرد.

گیبونز تاکید کرد: "مأموریت این سازمان، تقویت امنیت ملی ایالات متحده از طریق توسعه، تبلیغ، انجام مذاکره، اجرا و تأیید سیاست ها، استراتژی ها و توافق نامه های موثردر زمینه کنترل بر تسلیحات، منع گسترش و خلع سلاح است. در عین حال، آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح تضمین می کند که کنترل بر تسلیحات در توسعه و اجرای سیاست امنیت ملی ایالات متحده کاملاً یکپارچه شده است."

به گفته این سیاستمدار، آژانس سازمانی مستقل بود که رئیس آن دسترسی مستقیم به رئیس جمهوری آمریکا داشت، آژانس چشم انداز کنترل بر تسلیحات و خلع سلاح را فراهم می کرد و همچنین در هنگام تصمیم گیری های مهم در زمینه امنیت بین المللی، آژانس در همه جلسات  حضور داشت. به گفته گیبونز، ماهیت آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح به این معنی بود که کنترل بر تسلیحات و خلع سلاح در نبردهای بوروکراتیک بین ادارات مختلف از بین نمی رود.

مفسر The Hill می نویسد: "رئیس جمهور کندی توجه اولویت داری به ایجاد آژانس کنترل بر تسلیحات و خلع سلاح معطوف داشت، زیرا جهان وارد دوره جدید و خطرناکی شده بود که مشکلاتی را برای امنیت ملی و بین المللی ایجاد می کرد، مشکلاتی که نیاز به توجه و تخصص خاصی دارند. و امروزهم همین اتفاق دارد می افتد."

به گفته گیبونز، به نظر می رسد وعده های اوایل دهه 1990 که با توافق ایالات متحده و روسیه در مورد کاهش عمده زرادخانه های هسته ایشان آغاز شده بود، به پایان رسیده است. از آگوست سال 2019، پیمان نیروهای هسته ای میان برد سال 1987 اعتباری ندارد، و ایالات متحده موشک هایی را آزمایش می کند که جزء محدوده ممنوعه بوده اند. بعد از سال 2021، خطر از دست دادن تنها معاهده باقی مانده کنترل بر تسلیحات استراتژیک - یعنی معاهده جدید   START IIIتهدیدی برای جهانیان است.

مفسر The Hill تأکید می کند که توانایی های نظامی جدید و نیروهای رو به رشد بدان معنی است که اوضاع استراتژیک بسیار پیچیده تر از گذشته است. چندین کشور در حال تولید سلاح های هایپرسونیک هستند که می توانند با سرعت پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند، در ضمن برخی از آنها برای جلوگیری از دفاع ضد موشکی قابلیت مانور دارند. این سلاح ها قابلیت هدف قرار دادن و از بین بردن عناصر سیستم های هسته ای فرماندهی و عملیات با پتانسیل متعارف را دارند. به غیر از این، روسیه علاوه بر سلاح های هایپرسونیک، به زودی ممکن است یک پهپاد زیر آب نیز داشته باشد که قادر است سلاح های هسته ای حمل کند.

گیبونز این گونه خلاصه می کند: "هر کس در سال 2020 به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود، باید میراث کندی یعنی ایجاد آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح را در نظر بگیرد. ایجاد دوباره سازمان هایی مانند آژانس کنترل تسلیحات و خلع سلاح گامی در جهت درست است."

پیش از این ، PolitRussia نقل کرده بود که وزیر خارجه اسبق اسپانیا گفته باید روسیه را قدرت استراتژیک رو به رشد در نظر بگیریم.

منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا امریکا و روسیه ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ قدرت روسیه


( ۵ )

نظر شما :