استیضاحی که کارزار جمهوریخواهان را به هم می‌ریزد

دونالد ترامپ در مخمصه دموکرات‌ها

۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۴۵ اخبار اصلی آمریکا
مرتضی مکی در یادداشتی می نویسد: موضوع طرح مذاکرات ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین نیز قطعا با شناخت کافی صورت گرفته است که می خواهند در مجلس نمایندگان ترامپ را استیضاح کنند. زیرا دموکرات ها پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را کنار گذاشتند چون می دانستند در سنا نمی توانند رای لازم را به دست آورند اما چون به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نزدیک تر می شویم آنها تلاش می کنند از هر برگی نهایت استفاده سیاسی و تبلیغاتی را داشته باشند. این برگ کارتی است که به راحتی نمی سوزد و چند ماهی در عرصه رسانه ای و سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند.
دونالد ترامپ در مخمصه دموکرات‌ها

مرتضی مکی کارشناس مسائل راهبردی

دیپلماسی ایرانی: در شرایط کنونی قطعا بحث استیضاح دونالد ترامپ از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی می تواند وجهه او را در حزب جمهوری خواه و افکارعمومی تضعیف کند. اگر ثابت شود او از قدرت سوء استفاده کرده حتی اگر استیضاح در سنا هم رای نیاورد، به موقعیت ترامپ بسیار آسیب خواهد زد.

تا پیش از این هم شاید چندین بار بحث استیضاح آقای ترامپ پیرامون نقش تیم تبلیغاتی ترامپ در هم راستایی و همراهی با روسیه در مداخله در انتخابات 2016 مطرح شده و به هر حال احتمالاتی وجود داشت که دموکرات ها بخواهند از این موضوع برای استیضاح ترامپ استفاده کنند.

گزارشی که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، داده بود هرچند این نقش را رد کرده بود اما در قبال مداخله ستاد تبلیغاتی ترامپ عملا سکوت کرده و به نوعی پرونده را باز گذاشته بود، ولی دموکرات ها با توجه به اینکه در سنا اکثریتی ندارند و می دانستند طرح این مساله به عنوان استیضاح از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی آورده ای برای آنها نخواهد داشت خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به صراحت اعلام کرد که این موضوع را به عنوان مساله ای برای استیضاح ترامپ کنار گذاشته اند.

با بحث جدیدی که پیش آمده، که در آن ترامپ در قبال مبلغ 250 میلیون دلاری که قرار بوده آمریکا به اوکراین بدهد از رئیس جمهوری اوکراین درخواست کرده که پرونده فرزند جو بایدن را به خاطر سوء استفاده مالی خیلی زودتر در دست بررسی قرار دهند، این موضوع برای ترامپ خیلی گران تمام شده و نوعی سوءاستفاده از قدرت از سوی او برای مسائل شخصی خود را نشان داده است.

دموکراتها این را به صورت جدی در دست بررسی قرار داده اند و با توجه به اینکه حدود 14ماه به پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده به نظر می رسد این موضوع شاید در نهایت به استیضاح ترامپ نینجامد اما یک کارت سیاسی – تبلیغاتی برای دموکرات ها فراهم کرده که از آن استفاده مناسب کنند. خصوصا اینکه طرح استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان باید به تصویب دو سوم سناتورهای سنا نیز برسد و با توجه به اینکه اکثریت جمهوری خواهان سنا را در دست دارند دور از ذهن به نظر می رسد که استیضاح ترامپ در این مجلس رای لازم را به دست بیاورد.

در دنیای سیاست هیچ موضوعی غیرممکن نیست. با مولفه هایی که در ساختار سیاسی، حکومتی و قانون اساسی آمریکا وجود دارد و فضایی که میان جمهوری خواهان است بعید به نظر می رسد که این طرح بخواهد به برکناری دونالد ترامپ بینجامد. اما این تاکید دموکرات ها در مجلس نمایندگان برای پیگیری پرونده مذاکرات ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین موضوع سیاسی و تبلیغاتی خوبی است که می تواند آسیبی جدی به موقعیت دونالد ترامپ بزند.

 در ساختار سیاسی و حکومتی آمریکا سوء استفاده از قدرت به هر شکل بسیار منفور است. ریچارد نیکسون در جریان واترگیت این سوء استفاده را انجام داد و در نهایت مجبور شد برای جلوگیری از برکناری اش در سنا از سمت خود استعفا دهد. اگر در دادگاه و افکار عمومی ثابت شود که ترامپ نیز چنین کاری انجام داده است او قطعا باید انتخابات 2020 بسیار دشواری را پیش رو داشته باشد تا بتواند برای چهار سال دیگر وضعیت خود در کاخ سفید را تثبیت کند.

حدود یک سال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال 2020 زمان مانده و عموما این یک سال مانده تا انتخابات آمریکا سالی پرتحول، پرتنش و سیاسی و تبلیغاتی است که در آن همه نامزدها سعی می کنند از تمامی امکانات خود بهره برداری سیاسی، مالی و تبلیغاتی لازم را بکنند تا بتوانند جایگاه و موقعیت خود را در عرصه سیاسی رقابت ها تثبیت کنند.

 دموکرات ها هم این تلاش را از چند ماه پیش آغاز کرده اند و مناظره ها به صورت جدی تری در حال برگزاری است و به احتمال زیاد حدود 10 ماه دیگر نامزد دموکرات ها مشخص می شود. در این موقعیت قطعا بحث استیضاح ترامپ از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی می تواند وجهه او را هم در حزب جمهوری خواه و هم در عرصه افکارعمومی و پایگاه اجتماعی اش تضعیف کند. به خصوص اگر ثابت شود که رئیس جمهوری آمریکا از قدرت سوء استفاده کرده و تلاش داشته پرونده پسر جو بایدن، یکی از نامزدهای پیشتاز دموکرات ها، را به عنوان کارت برنده علیه جو بایدن استفاده کند. اگر این موضوع ثابت شود و حتی اگر استیضاح در سنا هم رای نیاورد موقعیت ترامپ بسیار آسیب خواهد خورد.

ارزیابی نتایج تلاش دموکرات ها برای پیش برد این استیضاح 

دموکرات ها سیاستمداران کهنه کاری مانند نانسی پلوسی، جو بایدن و برنی سندرز را دارند و به خوبی می دانند در عرصه رقابت های سیاسی از چه ابزارهایی استفاده کنند. موضوع طرح مذاکرات ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین نیز قطعا با شناخت کافی صورت گرفته است که می خواهند در مجلس نمایندگان ترامپ را استیضاح کنند. زیرا دموکرات ها پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 را کنار گذاشتند چون می دانستند در سنا نمی توانند رای لازم را به دست آورند اما چون به انتخابات ریاست جمهوری 2020 نزدیک تر می شویم آنها تلاش می کنند از هر برگی نهایت استفاده سیاسی و تبلیغاتی را داشته باشند. این برگ کارتی است که به راحتی نمی سوزد و چند ماهی در عرصه رسانه ای و سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند./شورای راهبردی

کلید واژه ها: استیضاح دونالد ترامپ دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا حزب دموکرات امریکا


( ۲ )

نظر شما :