دریافت اقامت گرجستان، یکساله و موقتی است/ لغو روادید تهران و تفلیس گردشگری است نه تجاری

۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۹ کد : ۱۹۸۶۶۹۶ سرخط اخبار

سفیر کشورمان در تفلیس به اتباع کشورمان توصیه کرد که در جستجوی شرایط بهتر برای زندگی بدون تحقیق و به واسطه اعتماد به وعده‌های واهی در مورد قوانین کشور مقصد، اقدام به سرمایه گذاری نکنند.

قوام شهیدیسید جواد قوام شهیدی سفیر کشورمان در تفلیس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برخی گلایه‌هایی که اتباع کشورمان در زمان سفر به گرجستان و مبادی ورودی این کشور عنوان کرده اند، خاطرنشان کرد: مسافرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، لازم است به منظور انجام سفر امن و ورود بدون مشکل به خاک گرجستان مدارک لازم را در اختیار داشته باشند.

او داشتن بیمه نامه معتبر، رزرو هتل، محل اقامت همچنین همراه داشتن پول کافی و مشخص بودن تاریخ برگشت از طریق رزرو بلیط برگشت را از موارد لازم برای ورود به گرجستان دانست.

ایرانی ها با خرید ملک در گرجستان شهروند اروپا نمی شوند
سفیر کشورمان در تفلیس در پاسخ به اینکه چرا برخی از اتباع ایرانی پس از خرید ملک در گرجستان اجازه سفر مجدد به این کشور را نیافتند، عنوان کرد: متاسفانه برخی از افراد و شرکت‌های ایرانی سودجوی مقیم گرجستان به منظور کسب منافع بیشتر، در زمان ارائه خدمات فروش، اجاره منزل، اخذ اقامت یا تاسیس شرکت به متقاضایان در معرفی ظرفیت‌های گرجستان اغراق می کنند. اگر بخواهیم  خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم، این افراد تمامی حقایق را بازگو نکرده و  تبلیغات بسیاری انجام داده اند تا به مخاطبان القا شود که ایرانی‌ها با خرید ملک در گرجستان می‌توانند شهروندی اروپا را دریافت کنند.

قوام شهیدی ادامه داد:  ادعای دریافت شهروندی اروپا به واسطه خرید خانه در گرجستان در حالی در تبلیغات برخی شرکت های کشورمان به چشم می خورد که داشتن ملک در این کشور حتی به معنای گرفتن اقامت طولانی مدت  یا دائمی درگرجستان هم نخواهد بود چه رسد به اقامت اروپا یا اخذ تابعیت آن.

او تاکید کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که افراد زیادی هم به واسطه همین تبلیغات گسترده در جستجوی شرایط بهتر برای زندگی سرمایه‌های خود را از کشور خارج و با وعده‌های واهی اقدام به خرید ملک در گرجستان کرده اند. متاسفانه چنین اقداماتی که پشت آنها تحقیقات جدی وجود ندارد منجر به  تحمل  خسارت‌های جبران ناپذیری  از سوی هموطنانمان شده است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا گرفتن تابعیت گرجستان یا دریافت گذرنامه این کشور از طریق خرید ملک و یا سرمایه گذاری، برای هموطنانمان محقق خواهد شد، توضیح داد: این تبلیغات و وعده ها،  واهی و کذب هستند؛ با این وجود برخی افراد بدون مطالعه در دام چنین حرف هایی گرفتار شده اند. نکته قابل توجه این است که گرجستان اصلا عضو اتحادیه اروپا نیست و به نظر می‌رسد فراهم شدن شرایط عضویت این کشور سال‌ها به طول می‌انجامد.

دریافت اقامت گرجستان، یکساله و موقتی است
سفیر کشورمان در تفلیس در ادامه با اشاره به اینکه  اتباع کشورمان پیش از تصمیم گیری در رابطه با سرمایه گذاری در سایر کشورها ابتدا باید قوانین آنها را به دقت مطالعه کنند عنوان کرد: طبق قوانین گرجستان، افراد پس از خرید ملک در صورت دارا بودن سایر شرایط تنها می‌توانند نسبت به دریافت کارت اقامت موقت یکساله اقدام کنند که این کارت هم در حقیقت چیزی بیش از ویزای یکساله نخواهد بود و دولت گرجستان تضمین نمی‌کند که این اقامت در سال‌های بعد هم حتما تمدید شود، در نتیجه  لازم است قبل از هرگونه اقدامی در رابطه با سرمایه گذاری و خرید ملک در گرجستان یا هرکشور دیگری قوانین و مقررات جاری را به طور کامل و دقیق بررسی و مطالعه کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگرفته و متضرر نشوند.

او در پاسخ به این سئوال که چرا گرجستان مقصد گردشگری ایرانیان شده است؟ رژیم لغو روادید و نزدیکی گرجستان را از دلایل افزایش تردد هموطنان به این کشور خواند.

لغو روادید با گرجستان به معنای  اجازه سفر بدون محدودیت نیست
دیپلمات کشورمان در رابطه با این سئوال که برخی گمان می‌کنند که عنوان لغو روادید، به معنای آن است که بدون محدودیت می‌توانند به گرجستان سفر داشته باشند، گفت: این تصور اشتباه است، زیرا لغو روادید شرایط خود را دارد. توافق دوکشور برای سفر حداکثر ۴۵ روزه بوده است. اما نمی توانیم منکر شویم که برخی خلاء‌ها در این قانون وجود دارد.

لغو روادید تهران و تفلیس گردشگری است نه تجاری
قوام شهیدی تاکید کرد: شهروندان کشورمان باید دقت داشته باشند که ایران و گرجستان لغو روادید گردشگری کرده اند نه تجاری و سرمایه گذاری. در نتیجه گردشگران نمی‌توانند در فاصله کوتاهی مجددا و  به طور مستمر به مرزهای این کشور ورود و خروج  داشته باشند.

او ادامه داد: چنانچه مدارک ارائه شده، سوابق فرد یا اظهارات وی حکایت از آن داشته باشد که متقاضی با مقاصد دیگری غیر از گردشگری قصد ورود به گرجستان با استفاده از توافقنامه لغو روادید را دارد، پلیس این کشور از ورود فرد ممانعت کرده ه و از آنها می‌خواهد تا با مراجعه به سفارت این کشور در تهران نسبت به دریافت روادید مربوط به هر اقامتی اقدام کنند.

قوام شهیدی با بیان اینکه هر زمان اعتراضی به دست سفارت برسد حتما بررسی خواهد شد، افزود: شکایات نسبت به قبل بسیار کمتر شده، ولی تخلفات همچنان زیاد است. برای مثال تا دو سال قبل تعداد زندانیان ایرانی در گرجستان بسیار پایین‌تر از رقم کنونی بوده است. متاسفانه باند‌های خلاف و کلاه برداران هم دراین کشور افزایش یافتند.

سفیرکشورمان در تفلیس عنوان کرد: اتباع ایرانی که در خارج از کشور دچار مشکل می‌شوند ابتدا باید شکایت خود را همراه با مستندات ادعایی تقدیم سفارت کنند، اما برخی پیش از آنکه حتی شکایت خود را ثبت کنند از عدم رسیدگی به مشکلاتشان گلایه می‌کنند. در هر صورت سفارت تمام تلاش خود را برای حمایت از اتباع ایرانی انجام داده و خواهد داد.

ضمنا هموطنان عزیز باید عنایت داشته باشند گرجستان حاکمیت مستقل خود را دارد و هر کشوری مخیر است که حتی در صورت اعطای روادید از ورود اتباع دیگر کشور‌ها ممانعت نماید و پاسخگو نیز نباشد.
 

کلید واژه ها: گرجستان


( ۱۰ )

نظر شما :