چرا عبدالمهدی به صراحت به منافقین اشاره کرد؟

سود منافقین از حمله اسرائیل به الحشد الشعبی عراق

۰۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۴۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
عادل عبدالمهدی در بخشی از سخنان خود به گروه ها و جریان هایی اشاره کرد که از حمله به الحشد الشعبی سود می برند. او به حزب بعث، داعش و اسرائیل اشاره کرد و همچنین نام منافقین را به میان آورد. سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید منافقین از حمله به الحشد الشعبی خرسند باشند و از آن سود ببرند؟
سود منافقین از حمله اسرائیل به الحشد الشعبی عراق

دیپلماسی ایرانی: عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در نشست اخیر خود با خبرنگاران که ساعاتی قبل از عزیمتش به چین انجام داد، درباره شکایت عراق به شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله به پایگاه های الحشد الشعبی که گفته می شود اسرائیل پشت آن بوده است، گفت که نمی تواند به راحتی و بر اساس اخبار رسانه ها شکایت به شورای امنیت ببرد و باید اسناد متقن و کاملا قابل اثبات و میدانی در اختیار داشته باشد. وی تاکید کرد در غیر این صورت شورای امنیت شکایت عراق را نمی پذیرد. برای همین عراق همچنان در حال جمع آوری مستندات است.

عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنان خود به گروه ها و جریان هایی اشاره کرد که از حمله به الحشد الشعبی سود می برند. او به حزب بعث، داعش و اسرائیل اشاره کرد و همچنین نام منافقین را به میان آورد. سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید منافقین از حمله به الحشد الشعبی خرسند باشند و از آن سود ببرند؟

در حمله دوم منسوب به اسرائیل، به پایگاه اشرف که در گذشته در اختیار منافقین بود و در حال حاضر در اختیار الحشد الشعبی است رد پای منافقین دیده می شد. گفته می شد در این حمله که چند روز بعد از سفر مریم رجوی، رهبر این فرقه به اسرائیل انجام شد، اطلاعاتی از سوی این فرقه در اختیار اسرائیل قرار گرفت و این رژیم به موجب این اطلاعات پایگاه اشرف را بمباران کرد. 

چرا باید منافقین چنین اطلاعاتی به طرف اسرائیلی بدهند؟ روشن است که ارتباطات تنگاتنگی میان منافقین با اسرائیل وجود دارد و این دو در یک اشتراک منافع تبادل اطلاعات با یکدیگر دارند. از آن جا که منافقین سال ها در پایگاه اشرف حضور داشتند بنابراین روشن است که درباره این پایگاه اطلاعات کافی دارند تا در اختیار اسرائیلی ها قرار دهند. اما این موضوع وجه دیگری هم دارد. منافقین در برخی استان های عراق از جمله دیالی نفوذ گسترده دارند و گفته می شود به شکل زیرپوستی و غیرمستقیم منافع تجاری گسترده ای در آنجاها به راه انداخته اند. دولت عراق هنوز نتوانسته کنترل خود را بر سراسر عراق به شکل منظم و پرنفوذ گسترش دهد، برای همین احتمال این که آنها از این فضا بهره برداری کنند، وجود دارد. 

بر کسی پوشیده نیست که الحشد الشعبی یکی از دشمنان سرسخت منافقین در عراق است. این دشمنی تا به آنجاست که منافقین علیه آنها به شدت فعالیت می کنند و علنا از لابی های خود از جمله در ایالات متحده علیه آنها استفاده می کنند. منافقین در تریبون های مختلف خود به شدت به الحشد الشعبی می تازند و علنا آنها را منافی منافع خود معرفی می کنند. طبیعی است وقتی چنین تضادی میان این دو باشد، منافقین حضور الحشد الشعبی در هر جایی را مغایر با منافع خود می دانند. در مقابل این هم طبیعی است که الحشد الشعبی در هر جایی باشد علیه منافقین وارد عمل می شود. بنابراین اگر عبدالمهدی می گوید منافقین از هر گونه ضربه ای به الحشد الشعبی سود می برند، چندان بیراه نیست. /خراسان

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: الحشد الشعبی گروهک تروریستی منافقین


( ۳۰ )

نظر شما :