در حالی که فقر و بیکاری خشم اجتماعی را باعث شده است

مصر در معرض یک تهدید بزرگ تروریستی

۰۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۱۰۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
بیان جبر الزبیدی می‌نویسد: شواهد بسیاری از اعتراف های عناصر تروریستی دستگیر شده در عراق و سوریه در دست است که نشان می دهد و تاکید دارد مصر در معرض یک عملیات تروریستی گسرده قرار دارد که با نارضایتی و خشم عمومی مردم که از افزایش تصاعدی نرخ بیکاری و فقر شکایت دارند، همراه است. این دو مقوله همواره زمینه ساز تقویت و حمایت از تندروی و تروریسم بوده است.
مصر در معرض یک تهدید بزرگ تروریستی

دیپلماسی ایرانی: چندی پیش عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در سفر خود به ایالات متحده در گفت وگو با شبکه امریکایی سی بی اس (CBS) امریکا درباره روابط مصر با رژیم صهیونیستی گفت گه دو طرف همکاری نظامی با یکدیگر دارند و قاهره تل آویو را شریک خود در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی می داند. 

اظهارات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر خشم و غضب مردم این کشور را برانگیخت. 

می توان گفت که جامعه مصر در حال حاضر به دو طیف اسلام گرا و ملی گرا تقسیم شده است، هر دوی این طیف ها در هر حالتی هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می کنند.

روشن است که جریان سلفی با حمایت و پشتیبانی شاخه نظامی اخوان المسلمین در سراسر مصر گسترش یافته و فعالیت های خود را از لیبی به مصر و سینا انتقال داده است تا قاهره و اسکندریه و دیگر مناطق را هدف قرار دهد. این سیاست مشابه همان سیاست سری این جریان است که در دهه چهل و پنجاه میلادی شماری از چهره های سیاسی را ترور کرد. 

شواهد بسیاری از اعتراف های عناصر تروریستی دستگیر شده در عراق و سوریه در دست است که نشان می دهد و تاکید دارد مصر در معرض یک عملیات تروریستی گسرده قرار دارد که با نارضایتی و خشم عمومی مردم که از افزایش تصاعدی نرخ بیکاری و فقر شکایت دارند، همراه است. این دو مقوله همواره زمینه ساز تقویت و حمایت از تندروی و تروریسم بوده است. 

این در حالی است که اکثر رهبران جریان های سلفی و اخوان المسلمین در زندان به سر می برند.

این جریان ها هیچ گاه در دهه شست در معرض چنین وضعیتی قرار نداشتند. در آن موقع فضا به گونه ای بود که اعضای این جریان ها مجبور بودند خاک کشور خود را ترک کنند و به عربستان سعودی بروند، در آن جا خود را بازسازی و سازماندهی کنند تا با قدرت و با حمایت مالی و پشتیبانی فکری دوباره به مصر بازگردند. 

این همه در حالی است که عرصه سیاسی و اجتماعی مصر همچنان پذیرای اندیشه های ملی گرایانه عبدالناصر و جریان های ناصری است که محور حرکت سیاسی خود را دشمنی با اسرائیل اشغالگر اراضی فلسطینی تعریف کرده است. در چنین شرایطی هر گونه اظهار نظر درباره بهبود روابط با اسرائیل یا تعریف از سطح روابط با این رژیم که به درستی اشغالگر و غاصب است، اشتباهی استراتژیک و سیاسی از جانب هر دولتمرد و سیاستمداری محسوب می شود.

بيان جبر الزبيدي، وزير كشور در دولت اياد علاوي و وزير دارايي در دولت اول نوري مالكي بوده است. وي از سال 2010 تا 2014 نماينده پارلمان عراق و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصر تروریسم اخوان المسلمین مصر جریان های سلفی جریان های تروریستی مصر و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :

سجاد ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۸
جامعه مصر دو طیف هستش: اقلیت حامی کودتا و اکثریت بیچاره شده از سیاستهای کودتایی.