سوء استفاده تل آویو از آب گل آلود روابط تهران و واشنگتن

پیام های حمله احتمالی اسرائیل به حشد الشعبی عراق

۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۰۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
هیچ کدام از مقامات ارشد عراقی واکنشی نسبت به این حمله نشان نداده اند. گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است، آیا آنها هم در جریان حمله بوده اند که این گونه سکوت اختیار کرده اند؟ مجلس عراق گفته است که درباره این موضوع کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهد. آیا واقعا کمیته حقیقت یاب می تواند بدون فشارهای بیرونی در این رابطه تحقیق کند؟ 
پیام های حمله احتمالی اسرائیل به حشد الشعبی عراق

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه 19 ژوئیه پایگاهی از نیروهای حشد الشعبی در شمال عراق مورد حمله هوایی قرار گرفت و در آن تنی چند از نیروهای حشد الشعبی کشته شدند. برخی منابع خبری می گویند شماری از نیروهای مستشاری ایرانی نیز در میان کشته شدگان هستند. اگر چه اخبار در این باره ضد و نقیض است اما در شبکه های اجتماعی گفته شده دست کم دو تن از نیروهای ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حمله کشته شده اند. 

برخی منابع خبری می گویند که این حمله توسط جنگنده های اف – 35 اسرائیل انجام شده است. اگر این خبر صحیح باشد این نخستین بار است که از سال 1981 که اسرائیل به تاسیسات هسته ای اوراسیک در دهوک عراق حمله کرد، به حمله هوایی به خاک عراق اقدام می کند. برای همین می توان گفت این حادثه برای حدودا 38 سال گذشته بی سابقه بوده است. 

پیش از این ایالات متحده امریکا مسئولیت تامین منافع اسرائیل در عراق را بر عهده گرفته بود و در واکنش به نگرانی های اسرائیل درباره وجود گروه های ضداسرائیلی در عراق از جمله حشد الشعبی و حفظ ایران در آن دائما گوشزد می کرد که عراق حوزه امنیتی امریکاست و از آنجا که به سرنگونی حکومت حاکم بر این کشور اقدام کرده، وظیفه تامین امنیت خارجی آن نیز بر عهده اش است. برای همین در گذشته همواره نسبت به هر گونه اقدامی از سوی اسرائیل در خاک عراق هشدار می داد و مانع از انجام آن می شد. اما این بار به نظر می رسد که اقدام اسرائیل با هماهنگی کامل با ایالات متحده صورت گرفته و امریکا کاملا در جریان آن بوده است.

نکته دیگر این که حدود یک هفته قبل از انجام این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار از اسکادران جنگنده های اف – 35، ایران را تهدید کرد که باید از این جنگنده ها بترسد چون قادرند به خاک ایران برسند. بعد از آن حمله به پایگاه حشد الشعبی در غرب عراق انجام می شود. محل مورد حمله قرار گرفته به مرز ایران بسیار نزدیک است. به نظر می رسد این حادثه پیامی از سوی اسرائیل به ایران باشد.

مساله دیگر این که هیچ کدام از مقامات ارشد عراقی واکنشی نسبت به این حمله نشان نداده اند. گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است، آیا آنها هم در جریان حمله بوده اند که این گونه سکوت اختیار کرده اند؟ مجلس عراق گفته است که درباره این موضوع کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهد. آیا واقعا کمیته حقیقت یاب می تواند بدون فشارهای بیرونی در این رابطه تحقیق کند؟ 

این اقدام اسرائیل در اوج تنش میان ایران و ایالات متحده صورت می گیرد. ظاهرا اسرائیل قصد دارد با این کار این پیام را به ایران بدهد که توانایی حمله به منافعش را دارد. همچنین در هر گونه تنشی از سوی ایالات متحده یا متحدانش علیه ایران در کنار آنها می ایستد. اسرائیل همچنین این اقدام را در حالی انجام داد که از یک سو محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ایالات متحده به سر می برد و کارزار دیپلماسی رسانه ای را علیه ایالات متحده فعال کرده و توانسته بود نبض فضای رسانه ای علیه دولت ترامپ را به دست بگیرد و از سوی دیگر خلیج فارس دست خوش تحولاتی از جمله ادعای امریکا به سرنگونی پهپاد ایرانی و همچنین توقیف نفتکش انگلیسی بود. گویا اسرائیل قصد داشت این حمله را زمانی انجام دهد که افکار عمومی جهان متوجه حادثه دیگری است تا چندان در رسانه ها پوشش داده نشود و اسرائیل در مظان اتهام و تنش آفرینی قرار نگیرد./میدل ایست نیوز

کلید واژه ها: ایران نیروهای حشد شعبی عراق اسرائیل ایالات متحده امریکا


( ۱۴۷ )

نظر شما :

مجید ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۴
درسته ترامپ گفت دستور حمله به پایگاه های موشکی ایران در لحظه اخر متوقف کرده ولی میشه تصور کرد که امریکا جواب حمله به پهباد خودش را توسط اسراییل داده. ماهیت درگیری های نظامی با توجه به پیشرفت تکنولوژی خیلی فرق کرده نباید حریف دست کم گرفت
محمد حسین ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۴
اولا خاک بر سر شما که از کلمه کشته در مورد نیروهای ایرانی اسم بردید. آنها شهید هستند نه کشته. بعدشم اگه شما دیپلمات ها از این حمله ترسیدید ما نرسیدیم. ممکنه تو از اف 35 بترسی اما ما فقط ازخدا می‌ترسیم. شیشه عمر اسرائیل دست نیروهای مومن انقلابی ایران و تموم مؤمنان منطقه است. حالا اسرائیل اگه دوست داره زودتر از 25 سال وعده داده شده نابود بشه ما حرفی نداریم از خدا هم میخوام.
رفسنجان دربست ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۱
اره عراق هم دست داره باهم هماهنگ کردن واسه ظربه زدن به ما. اخه مقصرش خودمون هستیم وقتی کمکشون می‌کنی همین میشه ازدهن مردم خودت میگری اینا اینجوری جواب میدن.همون امریکا و اسراییل به دردشون میخوره اشغال گرباشی هنوز احترامت بیشتره
Javad irani ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۹
مثل اینکه اگه خدا بخواد قراره خخخخیلی زودتر از این حرفها نمازمونو توی بیت المقدس بپا کنیم به امید اون روز بزرگ
منوچهر ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۱
پرسش اینست که چرا عراق و یا حتی ایران واکنشی نشان نمیدهند؟ چرا عراق حتی به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت نمیکند؟ این چه داستانی است؟
زیتون ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۱
هنر کردین (شما و اسراقیر را میگم.....ارتباط سیستماتیک اصلاح طلبان و یهودیان سیراز باید روشن بشه).....عراق لخته ....سیستم پدافندی درست درمونی نداره....برای همین اومدن ایران دنبال پدافند هوایی.......
ن.ط ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۰
تفاوت اسرائیل با ایران اینه که اسرائیل حمله میکنخ و ضربه می زنه و میخواهد تا حد امکان صداش در نیاد اما ایران اگر کاری بکنه از ۲۴ ساعت شبانه روز ۴۸ ساعتش در رسانه میلی در مورد اون صحبت میکنه. ما "شعار" مرگ بر اسرائیل سر می زنیم او "عملا" داره ما را نبود میکنه بدونه اینکه کلمه ای حرف بزنه یا سربازها و دانش آموزها را بیاره خیابان برای شعار دادن.
Iranian ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۳
عراق باید بفکر این باشد که امریکا را از خاک خود بیرون کند .
Poj ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۶:۱۰
هواپیمای فوق پیشرفته امریکایی که چندی پیش توسط پدافند15خرداد سرنگون شد بسیار پیشرفته تر از هواپیمای F35امریکا هست. در نتیجه هواپیمای اف سی و پنج اطرائیل جرعت ورود به خاک ایران رو نداره. این درحالیه که قوی ترین ضده هوایی امریکا و اسرائیل بترتیب پاتریوت و گنبد اهنین هست که در سال های اخیر در جنگ عربستان و یمن و جنگ موشکی فلسطین مشخص شده این سامانه های پدافندی توان مقابله با موشک های درجه 4ایرانی روهم ندارند.همانطور که پهباد های یمنی بدون هیچ خطری از بالای سر پاتریوت امریکایی در عربستان گذر میکنن و اهداف مشخصی رو در عربستان منهدم میکنن. همچنین جدیدن پدافندی قوی تر از15خرداد به نام پدافند باور373 درکشور ساخته شده که طبق گفته ها و طی ازمایشات عملی قوی تر و دقیق تر از اس400و اس300روسی هست بنابر این عملا اف35 اسرائیلی تهدیدی علیه ایران نیست. عراق هیچ سامانه پدافندی ای نداره چنانکه وزرای دفاع عراق اعلام کردن با توجه به حملات اخیر به عراق قصد دارن از روسیه و ایران پدافند خریداری کنن هرچند وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده مقامات نظامی و سیاسی کشور مکنن است با فروش سامانه های پدافندیه داخل کشور موافقت نکنند چرا که ممکن است پدافند ایرانی علیه خوده ایران استفاده شود. به هرحال با یک موشک کاغذی هم میشود پایگاههای عراق رو هدف قرار داد چون پدافندی در این کشور وجود نداره. لکن حمله به ایران و تهدیده ایران که توانسته پیشرفته ترین هواپیمای رادار گریز امریکا راهدف قرار دهد مثل جوک است.
Mahdi ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰
وقتی کسی جونشو درخطر میبینه سعی میکنه از اون خطر دورشه یا به حداقل برسونش ...منظورم اینه که قبلا اسراییل هر روز به غزه حمله میکرد وایران رو تهدید میکردوشعار از نیل تا فرات سرمیداد وخودش یک خطر بود...حتی بحران سوریه وعراق رو به راه انداخت وبه داعش وگروههای تروریستی کمکهای بزرگی کرد تا به قول خودشون ایران رو راحت ببلعند..ولی خبر نداشت با این کارش نتنها به ایران نتونست ضربه بزنه بلکه قدرت ایران رو زیادکرد تا جایی که حالا فقط با ایران طرف نیست ...حزب الله لبنان ارتش سوریه ونیروهای مردمیش وحماس.جهاد اسلامی وگروهای فلسطینی وفاطمیون وزینبیون وحشد الشعبی وحزب الله عراق وبحرین وارتش وانصارالله یمن وارتش عراق وتازه هنوز فداییان امام خامنه ای توکشورای دیگه همه وهمه آماده یک فرماندهی واحد هستند تا نه تنها اسراییل رو بلکه تمام نیروهای خارجی مزدور امریکایی وانگلیسی رو از کل منطقه غرب آسیا وشمال افریقا بیرون کنن..اینکه اسراییل به نیروهای حشدالشعبی حمله میکنه خودش.نشانه تایید تمام این قضایاست ..اینکه عراقیها جوابی به این حملات ندادن فقط به خاطر اینه که نمیخان احساسی عمل کنن وفقط منتظر دستور حمله هستن..