دیپلمات آمریکایی با مقام‌های ژاپنی درباره ایران رایزنی می‌کند

۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۸۴۷۹۷ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «دیوید استیل‌ول»،‌ دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه،‌ گفته است که قصد دارد تا در مذاکره با مقامات ژاپن مسائل مربوط به ایران و کره شمالی را نیز مطرح کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این دیپلمات ارشد آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی «ناریتا» در توکیو، ژاپن تأکید کرد: «من به ایجاد روابط مستحکم‌تر میان آمریکا و ژاپن به عنوان سنگ‌بنا و پایه‌ای برای صلح، امنیت و رفاه در منطقه آسیا اقیانوسیه، بسیار خوشبین و امیدوارم.»

وی در ادامه به خبرنگاران گفت که «من به دنبال تعامل و مذاکره با مقامات بلند پایه ژاپنی هستم تا درک بهتری از شرایط و موقعیت‌مان در راهبرد ایندوپاسیفیک آزاد و باز،‌ ایجاد شود. علاوه بر این قصد دارم تا درباره موضوعاتی چون ایران و کره‌شمالی نیز با آن‌ها به گفت‌وگو بپردازم.»

استیل‌ول در شرایطی اخیرا در سمت دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه منصوب شده که علیرغم چالش‌های عمده در منطقه شرق آسیا، به ویژه مسئله کره‌شمالی و نبرد تجاری میان آمریکا و چین، این پست در وزارت خارجه آمریکا به مدت بیش از دو سال، خالی مانده بود.

این دیپلمات آمریکایی قرار است پس از ژاپن راهی فیلیپین، تایلند و نیز کره‌جنوبی شده تا با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کند.

منابع مطلع روز گذشته از احتمال دیدار مجدد «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در نیویورک و در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه خبر دادند. به نوشته ژاپن تایمز، آبه هنوز امیدوار است که با ایفای نقش یک میانجی، از تشدید تنش بین ایران آمریکا جلوگیری کند. (جزئیات بیشتر)

«کوتارو نوگامی» معاون دبیر کابینه ژاپن روز چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی گفته بود که توکیو به شدت نگران تشدید تنش در منطقه است و «همزمان با همکاری با آمریکا و سایر کشورهای درگیر، تلاش‌های دیپلماتیک را نیز ادامه خواهد داد.»

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن بعد از چهار دهه که چنین سفری در این سطح به ایران انجام نشده بود در تاریخ  ۲۲ خرداد ماه به تهران آمد. آبه در این سفر دو روزه ضمن دیدار با حسن روحانی به حضور مقام معظم رهبری نیز رسید. او قصد داشت در این سفر پیامی از جانب رئیس جمهور آمریکا انتقال بدهد که رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ تأکید کرد که هیچ پیامی برای رئیس جمهور آمریکا ندارد و ایران حاضر نیست با دولت آمریکا وارد مذاکره (جدید) شود. 

آبه چند روز بعد در خصوص سفرش به تهران گفت: «تنش ها در خاورمیانه در خصوص ایران افزایش یافته و برخی کارشناسان می‌گویند درگیری‌های جانبی ممکن است رخ دهد اما قبل از هر چیز باید از درگیری‌های مسلحانه دوری کرد، زیرا صلح و ثبات در خاورمیانه به شکوفایی کل دنیا منجر می‌شود از جمله در ژاپن. می‌خواهم بگویم که ژاپن نقشی مهم در کاهش شدت تنش در منطقه دارد. برای همین این ماه به ایران رفتم.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق


( ۲ )

نظر شما :