خطاب به افکار عمومی جهانیان

مقاله جمعی از اصلاح طلبان: جنگ با ایران فقط بازنده خواهد داشت

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۴۷۳۲ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
محسن امین‌زاده، مصطفی تاجزاده، محمدرضا خاتمی و عبدالله رمضان‌زاده در سرمقاله ای در نشریه‌ معتبر نیویورک‌ریویوآو‌بوکس نوشتند: گذشته را نمی‌توان برگرداند، ولی آینده را می‌توان از نو نوشت. چشم‌انداز مخوفِ به خطرانداختن جان سربازان آمریکایی در جنگ با ایران، که آن‌چه در عراق و سوریه گذشت پیش آن کوچک به نظر خواهد رسید، باید برای همه‌ آمریکایی‌ها هشداردهنده باشد. ما ایرانیان هم از تجدید آنچه در جنگ ایران و عراق تجربه کردیم بیزاریم. قربانیان آن جنگ هنوز در میان ما زندگی می‌کنند. هیچ ایرانی‌ای نمی‌خواهد وطنش را هدف بمب‌ها و موشک‌های ویرانگر ببیند.
مقاله جمعی از اصلاح طلبان: جنگ با ایران فقط بازنده خواهد داشت

سرمقاله‌ محسن امین‌زاده، مصطفی تاجزاده، محمدرضا خاتمی و عبدالله رمضان‌زاده در نشریه‌ معتبر نیویورک‌ریویوآو‌بوکس

دیپلماسی ایرانی: پیامدهای یک جنگ دیگر در خاورمیانه فاجعه‌بار است، نه فقط برای کشور ما ایران، که همچنین برای آمریکا و متحدانش در این منطقه. چنین جنگی هزینه‌های انسانی نامعلومی دارد، به فاجعه‌ زیست‌محیطی می‌انجامد و منازعه‌ طولانی ‌مدتی ایجاد می‌کند که دهه‌ها مانع امکان همزیستی صلح‌آمیز و رونق در منطقه‌ خلیج فارس می‌شود. به عنوان اعضای جریان اصلاح‌طلب در ایران همچنین نگران ضربه‌ مهلکی هستیم که حتی مقابله‌ نظامی محدود با آمریکا به جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران وارد می‌کند. حتی امروز هم آثار محدودیت‌های برآمده از بحران دو سال گذشته بر جامعه مدنی نحیف ایران و فعالیت سیاسی مسالمت‌آمیز را احساس می‌کنیم.

برجام چارچوبی جامع برای پرداختن به دغدغه‌های امنیتی کشورهایی بود که در منطقه و جهان توسط پنج عضو شورای امنیت و آلمان نمایندگی می‌شدند. حامیان اصلاح‌طلبان از کاهش تنش‌ها میان ایران و مرئی‌ترین معارضش، آمریکا، خشنود شدند. همین ایرانیان متاسف شدند از این‌که ترامپ از برجام خارج شد؛ برجامی که حاوی ضمانت‌های قابل تایید برای جلوگیری از تکثیر سلاح هسته‌ای و صلح‌آمیز ماندن بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای توسط ایران بود. ضروری است که از راهِ ستیزه‌جویی به مسیر گفت وگوی مسالمت‌آمیز دیپلماتیک بازگردیم.

ما اصلاح‌طلبان ایرانی مصریم که در هر گفت وگوی بعدی برجام باید جایگاه محوری داشته باشد، تحریم‌ها باید برداشته شوند و نگرش‌های تهاجمی باید با تعاملِ توأم با احترام و تکریم جایگزین شوند. از همه‌ طرف‌های موافقت‌نامه‌ برجام دعوت می‌کنیم به عنوان مقدمه‌ مذاکرات ضروری بعدی برای پیشگیری از درگیری، به روح و نتایج برجام احترام بگذارند. همچنین از سیاستمداران هر دو طرف، جامعه‌ جهانی و نهادهای جهانی می‌خواهیم نقش فعالانه‌تری ایفا کنند در جهت این‌که تعاملِ دیپلماتیکِ توأم با احترام به جای جنگ‌طلبی و تهدید نظامی بنشیند.

گذشته را نمی‌توان برگرداند، ولی آینده را می‌توان از نو نوشت. چشم‌انداز مخوفِ به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در جنگ با ایران، که آن‌چه در عراق و سوریه گذشت پیش آن کوچک به نظر خواهد رسید، باید برای همه‌ آمریکایی‌ها هشداردهنده باشد. ما ایرانیان هم از تجدید آنچه در جنگ ایران و عراق تجربه کردیم بیزاریم. قربانیان آن جنگ هنوز در میان ما زندگی می‌کنند. هیچ ایرانی‌ای نمی‌خواهد وطنش را هدف بمب‌ها و موشک‌های ویرانگر ببیند.

هستند کسانی در هر دو سوی شکاف سیاسی و ایدئولوژیک میان ایران و آمریکا که تصور می‌کنند می‌توانند از کسب‌وکار جنگ با ایران سود کنند. اشتباه می‌کنند. چنین جنگی فقط بازنده خواهد داشت. زمزمه‌های شوم جنگ‌طلبان باید جای خود را به نوای آرام صلح و مصالحه بدهد. ستیزه‌جویی و انتقام هیچ وقت برای بشر کارساز نبوده است. به این ضرب‌المثل انگلیسی باور داریم که «چشم در برابر چشم به کوری همه‌ می‌انجامد». ما پیرو پند حکیمانه‌‌ای هستیم که در حماسه‌ ملی‌مان شاهنامه آمده و گرچه بیش از هزار سال پیش سروده شده، پیامش هنوز شنیدنی است:
بکوشید و نیکی ببار آورید/ چو دیدید سرما بهار آورید

منبع: نیویورک‌ریویوآو‌بوکس

کلید واژه ها: جنگ با ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ


( ۱۳ )

نظر شما :

ﻓﺪﻭﻱ ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۷
ﺁﺭﻩ ﻧﻮﺷﺘﻴﺪ و ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ و ﮔﻮﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ اﻳﺮاﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﻴﻤﺘﻲ. ﺑﺮاﻱ ﺟﻨﮓ ﻫﻢ ﻣﺸﻜﻠﺶ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺟﻬﺎﻧﻴﻪ . ﭼﻮﻥ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺗﻨﻬﺎ اﺑﺮﻗﺪﺭﺕ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺯ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﻪ. ﻣﺸﻜﻞ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺳﺮﺟﺎﻳﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻓﻘﻄ ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺟﻠﻮﻱ ﺁﻥ ﺭا ﺑﮕﻴﺮﺩ و ﺁﻥ ﻫﻢ ﺳﺮ ﻋﻘﻞ ﺁﻣﺪﻥ اﻳﺮاﻥ . اﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻣﻨﻆﻮﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ اﺯ ﺧﺮ ﺷﻴﻂﺎﻥ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻣﺪﻥ و ﺩﺭﺳﺖ اﺩاﺭﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﻮﺭ اﺳﺖ. ﺣﺘﻲ اﻳﺮاﻥ ﺗﺤﺖ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ و ﭘﺮ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻨﺮ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻩ ی ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻳﺮاﻥ ﻓﻘﻄ ﻣﻨﺘﻆﺮ ﻳﻚ ﺗﻠﻨﮕﺮ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ : ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺭﺳﺖ. ﻛﻨﺎﺭ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺩﻋﻮاﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ. ﺩاﺩﻥ اﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ. و ... اﻭﻧﻮﻗﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮاﻫﺪ ﺩاﺩ ﻛﻪ ... ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺧﺮ ﻛﻴﻪ ...
حسن ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۲
واقعاً تصور می کنند گوش کسی در امریکا بدهکار این حرفهاست؟ درک ایشان از سیاست همین قدر است؟ اگر روزی که در قدرت بودند کشور را دچار و گرفتار فانتزی گرایی نمی کردند امروز گرفتار این وضع باشیم.
Ali ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۴
تف به این نفوذیهای اجانب که بدنبال ذلت ایران هستند و از سازش و تسلیم در برابر امریکا دم میزنند.
مجید ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۳
از اینکه هموطنان ایرانی نویسنده مقاله خواهان پیشرفت ایران در هر زمینه ای هستند شکی نیست.فقط ایا متوجه نیستند که طرف مقابل اصلا گوشش به این حرفا نیست تنها پول در اوردن برای کمپانی های بزرگ برایشان مطرح است.وبس وفعلا از این طریق پول بیشتری نصیبشان می شود.وبرای این کار از هیچ جنایتی فرو گذار نیستند .تاریخ معاصر شاهد این قضیه است.در جهان یک قانون در عرصه دیپلماسی رعایت می شود وبس. قانون جنگل قوی نباشی از بین خواهی رفت.
یحیی ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۳۸
در امریکا کسی به این حرفهاتوجهی نمی کند ، کشور باید درست مدیریت شود ، از آرمان های بی ارتباط به منافع ملی دوری شود ، از منافع کشور بخاطر دیگران نگذرند ، اولویت سیاستمداران آبادب و توسعه ایران باشد. حکمرانی حوب باشد ، آنگاه خواهید دید چگونه مشکلات سیاست خارجی کشور بدون از دست دادن حقوق هسته ای و دفاعی حل خواهد شد.
حسین کاظمی ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶
چگونه میشود افرادی چون آقای تاجزاده خود را در جایگاهی میبینند که برای کشور آمریکا و مسئولین ایران نسخه تجویز کنند جای سوال دارد ! از قرار آقایان یادشان رفته چه کسانی تخم این دشمنی را در ایران آبیاری کرده اند آقای تاجزاده شما و همفکرانتان جزء همان دانشجویان دوآتشه بودید که سفارت آمریکا را فتح کردید و روابط ایران با آمریکا را به اینجا کشاندید ! براستی در تخیل شما برد اینگونه بیانیه ها در آمریکا و یا حتی در داخل ایران چقدر است , مقارن شدن این بیانه ای با واقعه هجده تیر به چه معناست , تجربه نشان داده که نسخه های تجویزی شما برای مردم ایران تماما عقیم بوده است . جراحی های مکرر بر روی پیکر کم رمق جامعه مدنی ایران که متاسفانه قالبا توسط تیم اصلاح طلبان انجام شده است ثمری جز اینکه از جان بی رقم جامعه مدنی ایران بکاهد هرگز درمانی اتفاق نه افتاده است , شما چون جراحی می مانید که هر بار شکم بیمار را شکافته اید اما هر بار یادتان می رود شکم را بخیه بزنید , در بیانیه اخیرتان نیز آمریکا را از جنگ با ایران برهزر داشته اید البته من نیز چون شمااز جنگ بیزارم اما در این شرایط نه جنگ و نه مذاکره و در ایرانی با شرایط اسفناک اقتصادی برآوردشما برای یک سال آینده یا پنج سال آینده ایران از نظر اجتماعی , اقتصادی , سیاسی چه خواهد بود ؟ طبق معمول شما شکم بیمار را شکافته اید اما بخیه یادتان رفته است ! آقای تاجزاده ,آقای خاتمی آیا تنها جنگ با آمریکا خانه برانداز است چگونه است در زمان جنگ در سوریه و در عراق و در یمن و در لبنان جنگ جهاد اکبر میشود اما با شیطان بزرگ نه ! مگر چهل سال هر جمعه فریاد مرگ برآمریکا مرگ بر انگلیس مرگ اسرائیل سر نمی دادیم ! اگر شما براستی مخالف جنگ با آمریکا بودید چرا آن زمان که قدرت در دستتان بود نتوانستید هیچ کاری از پیش ببرید ؟ از دو حال خارج نیست یا ادعای ژستهای صلح طلبانه و رابطه با غرب فریبی بیش نیست و یا روشی را که انتخاب نموده اید روشی نبوده است که پس از گذشت چند ده وضعیت را بدین جا کشانده است , به نظر زمان بازی یک بام و دوهوا برای همه ی طرفهای بازی گذشته است .
بی سواد ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۷
بزرگترین اشتباه جریان اصلاح طلب آن است که به هر قیمتی است می خواهد در ساخت قدرت بماند اما پوسته سخت قدرت این اجازه را به آنها نمی دهد بهترین کار آنها این بود که از قدرت فاصله بگیرند و به عنوان یک جنبش قدرتمند اجتماعی در ایند
اوراز مشرقی ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۲
این آقایان با سوابق معلوم هنوز در توهم دیپلماسی هستند غافل از اینکه دیپلماسی فقط ابزاری برای پیشبرد اهداف غربیهاست در صورتی که اهداف آنها از توافقهای بین المللی و حتی قطعنامه های شورای امنیت تامین نشود به راحتی از آن خارج میشوند کشوری مانند آمریکا رسما از آن خارج شد و اروپا هم بصورت غیر رسمی برجام هم نمونه زنده آن است به قول مقام معظم رهبری ما با یک مشت وحشی کراوات زده سر و کار داریم آیا با وحشی میتوان به زبان خوش صحبت کرد؟ یا زبان زور؟
حسین ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۵
شاید جنگ برای مردم ما یا مردم آمریکا سودی نداشته باشد ولی برای صاحبان قدرت در هر دو طرف که از قضا سهامداران تولید سلاح هستند سود دارد. جدای از طرفین دعوا، خیلی از ناظرین دعوا از جمله روسیه و انگلیس سود میکنند. آنهم چه سودهایی! هم اقتصادی و هم ژئوپلیتیک