دولت آمریکا، بازیگری «عادی» یا استثنایی؟

بی انصافی در «عادی خواندن» امریکا و عربستان و «غیرعادی» خواندن ایران!

۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۴۷۱۴ آمریکا نگاه ایرانی خاورمیانه
حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: هر نقدی به سیاست داخلی و خارجی ایران داشته باشیم، واقعا حیرت‌انگیز است که دولت آمریکا  با کارنامه‌ تجاوزکارانه و شرم‌آور بالا و دولت عربستان (که فقط در آخرین فقره منجر به مرگ ناشی از گرسنگیِ ۸۵ هزار کودک یمنی شده است) را دولت‌های «عادی» بخوانیم و دولت ایران را که حتی یک نمونه حمله‌ نظامی‌‌ به هیچ کشوری در دو سده‌ گذشته نداشته است را «غیرعادی» بخوانیم و همسو با تبلیغاتِ ایران‌ستیزان آن را در کنار «کره‌ شمالی» قرار دهیم. زهی انصاف!
بی انصافی در «عادی خواندن» امریکا و عربستان و «غیرعادی» خواندن ایران!

نویسنده: حمید رضا جلایی پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: در بخشی از این گفتگوی کوتاه دیشب در بی‌بی‌سی فارسی، در پاسخ به نکات کارشناسانه و دقیق علی واعظ، عمار ملکی می‌گوید آمریکا و عربستان در عرصه‌ بین‌المللی رفتاری «عادی» دارند و ایران در کنار کره‌ی شمالی تنها دولت‌های «غیرعادی» جهان‌اند!! (https://t.me/bbcpersian/43810)  واقعا این میزان توفیق تبلیغات نواستعماری و رسانه‌های مسلط در تحریف واقعیت و شکل‌دادن به باورهای امثال عمار ملکی حیرت‌انگیز است! شخصا به سیاست‌ خارجی ایران نقدهای پرشماری دارم، اما این نقدها اساسا قابل قیاس نیست با نقدهایی که به رفتار و کارنامه‌ آمریکا، عربستان و بسیاری از دولت‌های متجاوز و زورگوی جهان در عرصه‌ بین‌الملل وارد است. محض یادآوری به ایشان و دیگرانی که احیانا تبلیغات رسانه‌های مسلط را باور کرده‌اند:

- ایران هم در دو سده‌ گذشته و هم در سال‌های بعد از شکل‌گیری نهادها و قوانین بین‌المللیِ حافظ صلح و ثبات در جهان حتی به یک کشور هم حمله‌ نظامی نکرده، با این‌که از بزرگ‌ترین قربانیان تجاوز خارجی، تروریسم، سلاح‌های شیمیایی، تحریم‌های شدید اقتصادی و تهدیدهای مداوم نظامی بوده است.

اما آمریکا که از نظر امثال عمار ملکی دولتی عادی است:

-  ۹۳ درصد کل تاریخش (۲۲۱ سال از ۲۴۱ سال عمرش) را در جنگ بوده است. در حدی‌که بسیاری از روشنفکران و اندیشمندان برجسته‌ سیاسیِ آمریکایی آمریکا را «معتاد به جنگ» می‌دانند.

- بیش از ۲۰ میلیون انسان در ملت‌های قربانی را در ۳۷ جنگ (همه از جنگ جهانی دوم به بعد) کشته است.

-  در پاسخ به حمله‌ تروریستی القاعده (که شکل‌گیری‌‌ اولیه‌اش حاصل حمایت خود آمریکا و عربستان در افغانستان بود) در ۱۱ سپتامبر، جنگ‌هایی را با نام مبارزه با تروریسم به راه انداخت که در ۱۸ سال گذشته و فقط در عراق، افغانستان و پاکستان بیش از نیم‌ملیون غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.

-  بخشی از جریان‌های سیاسی قدرتمند داخلی خود آمریکا رسما و با افتخار دولت آمریکا را «استثنایی» می‌خوانند و از این اسثناانگاری آمریکا بدون شرمندگی دفاع می‌کنند.

-  فقط در سال‌های بین ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰ حداقل ۸۱ بار رسما و آشکارا در انتخابات سایر کشورها مداخله کرده است.

-  بیش از ۶۰۰ پایگاه نظامی خارج از مرزهای خود آمریکا دارد (از جمله در خاورمیانه که ۱۱ هزار کیلومتر با مرز آمریکا فاصله دارد).

-  صدها معاهده، قانون و توافق‌نامه بین‌المللی‌ای که امضا کرده را زیر پا گذاشته یا از آن خارج شده است. فقط در سه سال گذشته از چند توافق و نهاد مهم بین‌المللی از جمله برجام، معاهده‌ زیست‌محیطی پاریس، TPP، شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو خارج شده است.

-  فقط در دو دهه‌ گذشته در صدها حمله‌ پهپادی در خاک سایر کشورها، به ویژه پاکستان و افغانستان و یمن، در کنار چند هزار نظامی، صدها غیرنظامی بی‌گناه را کشته است.

-  در سده‌ گذشته عامل یا حامی ده‌ها کودتا (از جمله علیه دولت ملی مصدق در ایران و علیه آلنده در شیلی) بوده، در هفتاد سال گذشته مهم‌ترین حامی اشغال‌گری اسرائیل و تداوم نقض سیستماتیک حقوق اولیه فلسطینیان و کشتارشان توسط اسرائیل بوده، ‌و لااقل در ۳۵ کشور جهان از فاشیست‌ها، قاچاقچی‌های بزرگ مواد مخدر و تروریست‌ها حمایت کرده است.

- ۶۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و تنها کشوری است که عملا هم از بمب هسته‌ای علیه دیگران استفاده کرده است.

-  در کنار عربستان مهم‌ترین تغذیه‌کننده مالی و تسلیحاتی و زمینه‌ساز رشد اولیه‌ طالبان، القاعده و داعش بوده است. 

-  بیش از همه ملل جهان سرمایه‌گذاری نظامی می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده‌ سلاح در جهان است (از جمله به دولت‌های متجاوز اسرائیل و عربستان). با ۶۴۹ میلیارد دلار هزینه‌ سالانه‌ نظامی به تنهایی از مجموع هفت کشور بعدی (چین، عربستان، هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) هزینه‌ نظامی بیشتری می‌کند. 

هر نقدی به سیاست داخلی و خارجی ایران داشته باشیم، واقعا حیرت‌انگیز است که دولت آمریکا  با کارنامه‌ تجاوزکارانه و شرم‌آور بالا و دولت عربستان (که فقط در آخرین فقره منجر به مرگ ناشی از گرسنگیِ ۸۵ هزار کودک یمنی شده است) را دولت‌های «عادی» بخوانیم و دولت ایران را که حتی یک نمونه حمله‌ نظامی‌‌ به هیچ کشوری در دو سده‌ گذشته نداشته است را «غیرعادی» بخوانیم و همسو با تبلیغاتِ ایران‌ستیزان آن را در کنار «کره‌ شمالی» قرار دهیم. زهی انصاف! شگفت‌آور است این میزان از خودباختگی و خودزنی و حسن نظر به آمریکا! 

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ های امریکا ایالات متحده امریکا خشونت خشونت و افراط گرایی عربستان سعودی


( ۵۵ )

نظر شما :

Aa ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۹
زورگوها و ظالم ها همه چیز را وارونه نشان میدهند ولی مردم جهان عقل دارند میدانند که واقعیت چیست!مردم دنیا میدانند که هر چه بدبختی است امروزه روی کره زمین کار آمریکا و انگلیس و فرانسه است که امروزه عربستان و پول عربستان هم به آنها اضافه شده.
یک ایرانی ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۷
قرار نیست عادی بودن یا نبودن را وزن کنیم و یاکه کدام کشور کمتر جنایت میکند یا بیشتر! عادی بودن یعنی سیاست خارجی و داخلی نرمال و بدون تنش که پشتوانه مردمی هم داشته باشد وسلام
am ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۸
حالا چرا ایران را با عربستان مقایسه کنیم چرا با کشور های درست حسابی تر مقایسه نکنیم؟ چه اشکال داره افق دید ما کشور های اسکاندیناوی یا مالزی سنگاپور برزیل نباشد
ناشناس ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۶
یاد یه بنده خدایی افتادم که کارگرایی رو که چند ماه بدون حقوق بودن و اعتراض میکردن رو "کرکس" نامید