الیزه: مکرون و روحانی برای از سرگیری مذاکرات هسته ای توافق کردند

۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۵ کد : ۱۹۸۴۶۸۲ سرخط اخبار

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در آستانه پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا با حسن روحانی همتای ایرانی خود بیش از یک ساعت تلفنی گفتگو کرد.

بنا به اعلام کاخ الیزه رئیس جمهوری فرانسه مراتب نگرانی عمیق خود را بابت احتمال تضعیف مجدد برجام و پیامد‌های آن ابراز کرده است. طبق این گزارش امانوئل ماکرون با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف‌ها را تا ۹ روز دیگر (۱۵ ژوئیه/۲۴ تیر) بررسی کند.

در بیانیه کوتاه کاخ الیزه درباره این گفتگوی تلفنی طولانی آمده است که رئیس جمهوری فرانسه طی روز‌های آینده رایزنی‌های خود را با مقامات ایران و طرف‌های بین المللی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری فرانسه در این تماس تلفنی گفته است: «می پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است، اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به کار می‌گیریم.»

امانوئل ماکرون در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که باید اوضاع را تحت کنترل گرفت و برنامه و اقدامات جدیدی برای حفظ برجام انجام داد. وی گفت: «پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود. فرانسه نیز آماده است در این مسیر تلاش هایش را به ویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دو چندان کند.»

کلید واژه ها: ایران و فرانسه مذاکرات هسته ای امانوئل مکرون حسن روحانی


نظر شما :