ظریف: اینستکس در صورت اجرا باید مقدمه‌ای بر ۱۱ تعهد اروپا باشد

۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۸۴۵۹۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه با بیان اینکه در هیچ کدام از تعهدات ۱۱ گانه اروپا، اینستکس وجود ندارد، گفت: اینستکس اگر عملیاتی بشود، تازه مقدمه‌ای می‌شود بر ۱۱ تعهد اروپا که باید انجام دهد.
به گزارش افکارنیوز، محمّدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، پیش از ظهر امروز، در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزاری خارجه ایران و سه کشور اروپایی برگزار کردیم و بعد از آن دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقی‌مانده در برجام برگزار شد.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: در جلسه ۳ کشور و جلسات بعدی، اروپا یی‌ها ۱۱ تعهد را اعلام کردند. این یازده شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است. این تعهدات در همان روز به‌طور رسمی اعلام شد و اروپایی‌ها متعهد شدند که آن‌ها را انجام دهند.

ظریف با بیان اینکه در هیچ کدام از تعهدات ۱۱ گانه اروپا، اینستکس یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. اینستکس اگر عملیاتی بشود، تازه مقدمه‌ای می‌شود بر ۱۱ تعهد. لذا اروپایی‌ها باید یازده تعهد را انجام بدهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در ماده ۳ ضمیمه برجام به‌صراحت آمده که اینکه اروپا اقدامی کرده و قانونی لغو کرده، کافی نیست بلکه آثار آن را باید نشان دهد. لذا ما صریحاً گفته‌ایم که تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود، منتها همانطور که اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام دهند ما هم انجام می‌دهیم.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


( ۱ )

نظر شما :