ظریف عامل ناکامی تیم بی

۰۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۹۸۳۷۵۳ سرخط اخبار

 وزیر امورخارجه در هفته های اخیر با معرفی تیم موسوم به «بی» دوگانگی حاکم بر سیاست خارجی آمریکا و نقش این گروه در تنش آفرینی و سیاست های ضد ایرانی را به افکارعمومی جهان نشان داد و توانست توطئه های این گروه را خنتی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد جواد ظریف»  در یک ماه اخیر بارها و بارها از تیم بی و تلاش اعضای این گروه برای کشاندن دونالد ترامپ به ورطه جنگ و تقابل با ایران سخن گفته است. ظریف در مصاحبه ها و توییت های خود چندین بار به وی هشدار داده که در دام تندروی های آنان گرفتار نشود.

منظور ظریف از تیم بی؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، بن‌زائد حاکم امارات و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است، افرادی که سال هاست دشمنی خود را با ایران علنی کرده اند و اکنون با اعمال نفوذ بر رییس جمهوری آمریکا به دنبال اهداف و منافع خود هستند.

**تیم بی چه می خواهد

نام بولتون به عنوان یکی از مهم ترین مخالفان ایران و عامل تنش با آمریکا ثبت شده است، او طرفدار حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است و مشخصا اعلام می کند که باید نظام سیاسی ایران را تغییر داد. ظاهرا او نقش موثری در شکست توافق نامه سعد آباد در سال ۱۳۸۳ داشته است. بولتون به گروهک منافقین و رهبران آن بسیار نزدیک است و در کنفرانس های تبلیغاتی آنان شرکت می کند. وی در سال ۲۰۱۷ در جمع هواداران این سازمان مدعی شد که پیش از سال ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران سقوط می کند، بولتون این گروهک جنایتکار را آلترناتیو حکومت جمهوری اسلامی می داند.

بولتون از ۹ آوریل ۲۰۱۸/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ پس از آنکه توسط ترامپ به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شد، سیاست های تند خود را به کاخ سفید منتقل کرد و اکنون تلاش زیادی می کند تا ترامپ را به جنگ علیه ایران بکشاند.

خاندان بن سلمان از همان ابتدای به قدرت رسیدن در عربستان سعودی سیاست های محافظه کارانه ملک عبدالله را به کناری نهادند و سیاستی تهاجمی را در داخل و خارج در پیش گرفتند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که تقریبا اختیاری تمام و کمال در سیاست این کشور دارد در جریان گفت و گوهای هسته ای ایران با ۱+۵ تلاش بسیاری کرد که از انعقاد این توافق جلوگیری کند.

بن سلمان هرگونه گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران را رد می کند و در سال ۲۰۱۶ با تأیید اعدام شیخ شیعه نمر باقر النمر، تنش‌ها در روابط ایران و عربستان سعودی را به بالا ترین سطح خود رساند. عربستان سعودی تمایل دارد قدرت اصلی منطقه خلیج فارس باشد و ایران را رقیب خود می داند و امیدوار است با به راه انداختن جنگی بزرگ علیه ایران، رقیب را از صحنه حذف کند. هفته گذشته نیز در جریان حمله خرابکارانه به کشتی های امارات و عربستان و همچنین حمله پهپادی حوثی های یمن تلاش زیادی از سوی عربستان انجام شد که این اتفاقات به ایران نسبت داده شود.

محمد بن زاید آل نهیان حاکم امارات نیز در تقابل با ایران همواره دنباله رو عربستان بوده است هر چند به نظر برخی از تحلیلگران این بن زاید است که عربستان را به دنبال خواستهه ها و منویات خود می کشاند و خواسته های خود را با قدرت سعودی ها پیش می برد. او بارها ادعای بی اساس تعلق جزایر سه گانه ایرانی به امارات را مطرح کرده و امیدوار است با آغاز جنگ با ایران حاکمیت این جزایر را از آن خود کند.

اما دشمنی بنیامین نتانیاهو و تندروهای رژیم اسرائیل با ایران موضوعی قدیمی است و به حمایت ایران از گروه های فلسطینی باز می گردد. او بارها خواهان جنگ با ایران شده است و برای جلوگیری از توافق نامه برجام به هر کاری دست زد.نمایشهای نتانیاهو در سازمان ملل متحد و کنفرانس امنیتی مونیخ و ادعاهای وی درباره تورقوز آباد نه تنها از سوی جامعه جهانی جدی گرفته نشد بلکه با واکنش های طنز کاربردان فضای مجازی هم روبرو شد. با این حال نتانیاهو حضور ترامپ و کوشنر در کاخ سفید را فرصت بی نظیری برای پیشبرد سیاستهای ضد ایرانی خود تلقی می کند و تلاش می کند از این فرصت به بهترین نحو بهره برداری کند.

**ظریف عامل ناکامی تیم بی

هشدار ها و افشاگری های رییس دستگاه دیپلماسی ایران یک ماهه اخیر توانسته اقدامات بدخواهانه این گروه را خنثی کند. او با تاکید بر این که  مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند به ترامپ یادآوری کرد که جنگ با ایران نه هدف و خواسته کاخ سفید بلکه هدف تندروها است.

دونالد ترامپ نهایتا به هشدارهای ظریف واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «نظرات متفاوت مطرح می‌شوند و من تصمیم قطعی و نهایی را می‌گیرم. این یک فرآیند ساده است. تمام طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها پوشش داده می‌شود.»

این روزها فریادها و تهدیدهایی که حامل تهدید ایران بود رو به خاموشی رفت و بار دیگر رییس جمهوری آمریکا به موضع پیشین خود بازگشت و خواستار مذاکره با ایران شد.

اگر چه همچنان اختلاف نظر ‌داخل‌ ‌دولت‌ ‌ترامپ‌ ‌درباره‌ ‌ایران‌ ‌ادامه‌ ‌دارد. اما مشخص است که ‌ترامپ‌ ‌تمایلی‌ ‌به‌ ‌منازعه‌ ‌با ‌ایران‌ ‌ندارد. ترامپ‌ ‌به‌ دنبال ‌مذاکره‌ ‌است. اگر چه ایران هرگونه مذاکره ای را در شرایط فعلی رد کرده، اما به باور بسیاری از کارشناسان مذاکره میان ایران و آمریکا بدترین‌ ‌کابوس‌ ‌بولتون و بقیه اعضای تیم بی است چرا که اگر ایران‌ ‌از ‌ترامپ‌ ‌برای‌ ‌مذاکره‌ ‌دعوت‌ ‌کند، ‌ترامپ‌ ‌بلافاصله‌ ‌آن‌ ‌را ‌خواهد ‌پذیرفت.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف تیم بی


نظر شما :