کمالوندی: ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌سازی شده ۴ برابر افزایش یافت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۸۳۵۷۶ سرخط اخبار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم 3.67 کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت.

کمالوندی: ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌سازی شده 4 برابر افزایش یافت
به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، امروز با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است.

*میزان تولید اورانیوم با غنای 3.67 درصد به حدود چهار برابر قبل افزایش یافت

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از تاسیسات مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) این خبر را اعلام کرد.

کمالوندی گفت که این افزایش تولید از قبل در چارچوب‌های اجرایی معمول به اطلاع آژانس انرژی اتمی رسیده است.
ایران از امروز ۳۰ اردیبهشت ماه و پس از اولتیماتوم ۱۸ اردیبهشت به طرف‌های اروپایی، در چارچوب مواد توافقنامه برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای 3.67 درصد خود را به حدود چهار برابر قبل افزایش داد.
کمالوندی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد که شاید برخی بگویند این اقدام باید زودتر انجام می‌شد ولی این اقدام ما این حسن را دارد که از روی صبر راهبردی بود و هیچ‌کس در سطح بین‌المللی نمی‌تواند به ایران خرده بگیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی به اندازه کافی صبر کرد و قدمی که برداشته بر اساس حقوقش است. این اقدام در چارچوب برجام و فرصتی برای طرف‌های مقابل است که با تغییر در سیاست‌هایشان برجام را به جایگاه خود برگردانند.

*بنا نداریم از برجام بیرون بیاییم و آن را نقض کنیم/در چارچوب آن عمل می‌کنیم

معاون صالحی افزود: بنا نداریم از برجام بیرون بیاییم و آن را نقض کنیم. در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و قدم‌های بعدی نیز در چارچوب برجام است.

کمالوندی گفت: ایران به دنبال برنامه غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست و دلیل روشن آن هم این است که در طول 3.5 سال که از برجام می‌گذرد، بیشترین بازرسی‌ها و دسترسی‌های تکمیلی را داشتیم و اتهاماتی که امثال نتانیاهو می‌زنند رنگ باخته و کسی نمی‌تواند آن را باور کند چون 14 گزارش آژانس گواه آن است که ایران بر اساس تعهداتش عمل می‌کند.

وی افزود: دو هفته دیگر هم بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

کمالوندی همچنین خبر داد: به زودی ظرف کمتر از ۶۰ روز و به چند هفته نخواهد رسید به مرز ۳۰۰ کیلو اورانیوم می‌رسیم، تمرکز فعلی ما ۳.۶۷ درصد است.بر اساس تعهدات، تغییرات را به آژانس اعلام و ظرفیت را ۴ برابر کردیم.

 

 

وی همچنین گفت: براساس نیاز خودمان و برنامه بلندمدت، در زمینه سوخت قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و در آینده حتما یکی از چند کشور دنیا هستیم که ظرفیت تولید سوخت نیروگاهی را خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رسیدن به حداقل ۱۹۰ هزار سو که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، امری بسیار سهل و در دسترس است.

کمالوندی همچنین با اشاره به دو نیروگاه در دست ساخت در بوشهر گفت: نیروگاه دوم در بوشهر سه چهار ماه جلوتر از زمان پیش می‌رود و ظرف ماه‌های آینده اخبار خوبی از پیشرفت این نیروگاه خواهیم داشت. علی‌رغم صلح آمیز بودن این نیروگاه، آمریکایی‌ها آن را در تحریم قرار دادند.
وی افزود: نه تنها این نیروگاه، بلکه غیرعقلایی بودن آمریکا این است که حتی مرکز نظام ایمنی که مثل آتش‌نشانی است را هم تحریم کرده‌اند. یا شرکتی که تولیدکننده رادیودارو است را تحریم کرده‌اند، خوشبختانه ما خودمان تولیدکننده هستیم و نیاز نداریم که دستمان را دراز کنیم و چه بسا صادرکننده به تعداد زیادی از کشورها نیز هستیم. این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر بگذارد، ولی پیامی را می‌دهد مبنی بر اینکه دشمنی که اعلام می‌کند فشار از نوع انسانی نیست، کاملا دروغ می‌گوید.
معاون صالحی افزود: بحمدالله صنعتی داریم که در حوزه‌های مختلف به خوبی پیش می‌رود و انشاءالله خبرهای خوبی در پیش خواهد بود.

*دیری نخواهد بود که از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد
وی بیان کرد: ظرفیت ۴ برابری امروز پیامی برای طرف مقابل است که قابلیت افزایش بیشتر وجود دارد و دیری نخواهد بود که از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد. چه بهتر که هرچه زودتر اگر می‌خواهند همین محدوده‌ها حفظ شود، کشورهای اروپایی اقدامات لازم را انجام دهند. البته با روسیه و چین مشکلی نداریم. اروپایی‌ها در بیان سیاست‌هایشان می‌گویند مخالف تحریم‌ها و موافق برجام هستند و ... اما باید به لحاظ عملی اقداماتی را صورت دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: تمرکز ما در حال حاضر غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد است و طبق تعهدات پادمانی تغییراتی دادیم که این امکان را ایجاد کردیم و الان ظرفیت تولید ۳.۶۷ را چهار برابر کرده‌ایم.

*ظرف ۴ روز می‌توانیم تولید ۲۰ درصد را آغاز کنیم

وی همچنین درباره اینکه در مرحله بعد از ۶۰ روز سقف غنی‌ساری ۲۰ درصد خواهد بود یا بیشتر هم غنی‌سازی خواهیم کرد؟ گفت: عبور از ۳.۶۷ براساس نیاز کشور است و افزایش آن را دو فاکتور تعیین می‌کند یکی نیازهای فنی ما و دیگر دستور مقامات کشور.

کمالوندی افزود: اگر ۲۰ درصد مدنظر باشد ظرف ۴ روز می‌توانیم تولید ۲۰ درصد را آغاز کنیم. اینها موضوعاتی است که نیازمند بررسی در هیأت عالی نظارت بر برجام و شورای عالی امنیت ملی است.

*فعلا برنامه‌ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نیست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره پروتکل الحاقی هم گفت: ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنیم، البته تعهدی داریم که بعد ۸ سال آن را تصویب کنیم و طرف مقابل هم تعهداتی دارد. فعلا در چارچوبی که داریم پیش می‌رویم آنچه مربوط به آژانس می‌شود روابط پروتکلی و پادمانی فعلا موردنظر نیست، حداقل در میان مدت.

وی یادآور شد: ممکن است در گام‌های بعدی باشد، ولی فعلا برنامه‌ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نیست؛ اگرچه این امکان هست که مجلس و مسئولان عالی تصمیم بگیرند پروتکل اجرا نشود، در آن صورت می‌توانیم به آژانس اعلام و این تعهد را اجرا نکنیم.

* مازاد را انباشت می‌کنیم 
وی در پاسخ به این سوال که چرا از میان گزینه‌های مختلف این دو تصمیم (لغو محدودیت سقف غنی‌سازی و ذخیره آب سنگین) در این مرحله اتخاذ شد؟ پاسخ داد: آمریکا به دنبال این است که با عدم خرید و فروش، این صنعت (غنی‌سازی و آب سنگین) را تعطیل کند، ولی وقتی تولید و انباشت می‌کنیم در جهت خلاف خواسته‌های آنهاست.

کمالوندی درباره مازاد ۳۰۰ کیلو اورانیوم و ۱۳۰ کیلو آب سنگین گفت: ما مازاد را انباشت می‌کنیم و اگر لازم باشد برای سوخت استفاده می‌کنیم. آژانس حسابداری هر گرم مواد را دارد و نظارت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره همراهی روسیه و چین گفت: با توجه به سیاست‌های تقابلی آمریکا در قبال این کشورها و روابط خوب ما با آنها انتظار است که همراهی کنند و الان هم همراهی می‌کنند و به صورت واضح به ما می‌گویند اقدامات شما قابل درک است.

به گزارش فارس، جمعی از سردبیران، دبیران و خبرنگاران رسانه‌های عصر امروز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه از بخش‌های مختلف مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز بازدید و از نزدیک با روند دستاوردها و فعالیت‌های عادی و فوق العاده این مجتمع راهبردی آشنا شدند.

 

 

به گزارش فارس، ۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از  ۱۸ اردیبهشت برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را به 300 کیلو و ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.

یک مقام آگاه در سازمان انرژی اتمی ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که اجرای برنامه‌های مربوط به توقف برخی تعهدات کشور در برجام که در بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر آن تاکید شده آغاز شده است.

وی افزود: توقف برنامه‌های مربوط به رعایت سقف تولید اورانیوم غنی شده و همچنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تاسیسات اراک که در دوره ۶۰ روزه مربوط به گام اول بر انجام آن تاکید شده، برنامه هایی است که با جدیت دنبال می‌شود.

این مقام آگاه همچنین گفت که برای آگاهی افکار عمومی از اقدامات انجام شده، برنامه‌هایی برای بازدید نمایندگان رسانه‌های گروهی از تاسیسات فعال در نطنز و اراک پیش بینی شده است.

کلید واژه ها: بهروز کمالوندی غنی سازی اورانیوم


نظر شما :