گزارش خبرنگار اعزامی دیپلماسی ایرانی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه

استقبال گرم ترک ها از محمد جواد ظریف/مذاکرات حساس ظریف با مقامات ترکیه بر سر سوریه+تصاویر

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۹۸۲۸۹۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه در سفری رسمی از سوریه به ترکیه رفت. وی روز چهارشنبه با مقامات ارشد ترکیه ای از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه دیدار کرد. سفر ظریف به ترکیه که برای بار دوم در یک ماه اخیر انجام می شود از عمق و نزدیکی روابط میان دو کشور نشان دارد.
استقبال گرم ترک ها از محمد جواد ظریف/مذاکرات حساس ظریف با مقامات ترکیه بر سر سوریه+تصاویر


دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه در سفری رسمی از سوریه به ترکیه رفت. وی روز چهارشنبه با مقامات ارشد ترکیه ای از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه دیدار کرد. 
سفر ظریف به ترکیه که برای بار دوم در یک ماه اخیر انجام می شود از عمق و نزدیکی روابط میان دو کشور نشان دارد. روابط ایران و ترکیه در سال های اخیر بسیار به یکدیگر نزدیک شده و با وجود تلاش های مخرب امریکا و متحدان منطقه ای اش همچون عربستان و اسرائیل برای تخریب این روابط، بسیار حسنه است. ظریف در توضیح این روابط گفت که روابط نزدیک تهران و آنکارا نمونه روشن یک رابطه بسیار حسنه میان دو کشور علی رغم وجود اختلافاتی میان آنهاست. ایران و ترکیه ثابت کردند که می توانند حتی با وجود اختلافات در برخی مسائل بهترین روابط را با یکدیگر داشته باشند. 

مراودات اقتصادی ایران و ترکیه در حال حاضر در حدود 9 میلیارد دلار است که دو طرف انتظار دارند این رقم ظرف حداقل دو سال آینده به بیش از 20 میلیارد دلار برسد اگرچه دو طرف رسیدن به مرز 30 میلیارد دلار را هدف نهایی خود اعلام کرده اند. طرف ترکیه ای انتظار دارد که ایران گام های جدی در جهت گسترش روابط اقتصادی بردارد و قانون وضع شده از سوی ایران برای ممنوعیت واردات کالاهای مشابه خارجی تا سال 2020 را مانعی برای رسیدن به این هدف می داند و از ایران می خواهد که فکری برای این قانون بکند. دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران این خواسته طرف ترکیه ای را در سفر این هفته اش به تبریز به صراحت بیان کرد و گفت در صورت تعدیل این قانون مراودات دو کشور می تواند به هدف نهایی تعین شده نزدیک شود.

در آنکارا مقامات ترکیه ای از وزیر امور خارجه کشورمان به گرمی استقبال کردند. در مصاحبه مطبوعاتی مشترک ظریف با همتای ترکیه ای اش، مولود چاووش اوغلو به صراحت اعلام کرد که تصمیم امریکا به اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی تحولی خطرناک است که می تواند به آشوب منجر شود. وی همچنین گفت که تحریم های ایالات متحده به مردم ایران آسیب می زند و ترکیه کاملا با آن مخالف است. وی همچنین از اقدامات امریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و افزودن بلندی های جولان به خاک اسرائیل انتقاد کرد. در این کنفرانس مطبوعاتی ظریف نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که اگر امریکا معافیت ترکیه در تحریم های ایران را تمدید نکند، ایران چه برنامه ای دارد، تاکید کرد، روابط حسنه ما با ترکیه به امریکا ربط ندارد و این کشور نمی تواند برای روابط تجاری ما با کشورها تعیین تکلیف کند. ظریف همچنین گفت: «ما مشکلی برای تجارت با شرکت های امریکایی نداریم اما اجازه هم نمی دهیم که آنها به ما بگویند با چه کشوری ارتباط داشته یا نداشته باشیم. امریکایی ها در حالی برای کاهش روابط تجاری با ایران تلاش می کنند که روابط تجاری خودشان با ایران به دو برابر افزایش یافته است.»

موضوع سوریه به ویژه ادلب از دیگر موضوعاتی بود که وزیر امور خارجه کشورمان در رایزنی های خود با مقامات ترکیه ای دنبال کرد. از جزئیات این مذاکرات چیزی منتشر نشده است اما گفته می شود بر سر چگونگی آزادسازی ادلب از دست تروریست ها و نوع تعامل ترکیه با آنها و همچنین مساله چگونگی حضور و فعالیت کردها در شمال شرق سوریه میان دو طرف ایرانی و ترکیه ای اختلاف نظرهایی وجود دارد. ترکیه گروه های کرد سوری را تروریستی می داند و خواستار مبارزه قاطع با آنهاست. در مورد ادلب نیز بر خلاف ایران و روسیه، جبهه النصره که کنترل این شهر را بر عهده دارد تروریستی نمی داند و می گوید به نوعی می توان به آنها مصونیت داد. در حالی که طرف های دیگر به ویژه طرف روسی این موضع را به شدت رد می کنند و خواستار مبارزه با آنها به مثابه گروه های تروریستی هستند.

در برخی خبرها آمد از آن جا که وزیر امور خارجه کشورمان از سوریه به ترکیه آمده، احتمالا حامل پیامی از سوی بشار اسد است یا می خواهد میان او با آنکارا میانجی گری کند که این ادعا از سوی وزارت امور خارجه کاملا رد شد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انتشار برخی شایعات را درباره اینکه محمد جواد ظریف در سفر به ترکیه حامل پیام بشار اسد برای رجب طیب اردوغان بود، تکذیب کرد. وی گفت: «در رایزنی‌های میان ظریف و اردوغان هیچ پیامی از سوی بشار اسد منتقل نشد.» با وجود این، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد که طبیعی است ظریف در گفت وگو با اردوغان توضیحاتی درباره سفرش به سوریه و دیدارش با بشار اسد داده باشد.

با این وجود گفته می شود ظریف بر سر سوریه مذاکرات مهم و حساسی داشته است. 

اخباری نیز منتشر شد مبنی بر این که احتمالا میان سفر محمد جواد ظریف به سوریه و ترکیه با سفر فالح الفیاض، دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق به سوریه ارتباطاتی وجود داشته باشد که منابع آگاه در وزارت امور خارجه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی توضیح روشنی در این زمینه ندادند. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف ترکیه سوریه


( ۱۲ )

نظر شما :