ترامپ، استاد بازی با عنصر هراس افکنی بدون توجه به عواقب آن

ویلیام برنز: اکنون به جای ایران امریکا منزوی شده است

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۲۵۷۷ آمریکا پرونده هسته ای نگاه ایرانی
حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه اینستاگرام خود به مهمترین نکات سخنرانی ویلیام برنز، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه امریکا در دوران اوباما به مناسبت رونمایی از کتاب جدید خاطراتش پرداخته است.
ویلیام برنز: اکنون به جای ایران امریکا منزوی شده است

دیپلماسی ایرانی: حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در لندن در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت رونمایی از کتاب خاطرات ویلیام برنز، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا نوشت: ویلیام برنز، قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در جریان رونمایی از کتاب جدید خاطرات خود در لندن سخنرانی مهمی در خصوص سیاست خارجی آمریکا داشت که برخی نکات مهم آن بدین شرح است: ‏

اول- متحدان آمریکا کم کم دارند اعتقاد خود را به آمریکا از دست می دهند و شروع به جدایی و دوری از آمریکا کرده اند. نهادهایی را که آمریکا برای ایجاد آنها به سختی تلاش کرده است، و به شدت نیاز به بازسازی هم دارند، به تدریج در حال ضعف و سرگردانی هستند. این آسیب ها و لطمات به آسانی برطرف و جبران نخواهند شد به ویژه اگر این چهار سال دوره ترامپ قرار باشد تا هشت سال ادامه یابد.

‏دوم- استفاده آمریکا از تحریم های ثانویه برای جلوگیری از تجارت اروپایی ها با ایران بسیار کوته بینانه است، به هشدارهای آلمان و فرانسه توجه کنید که می گویند باید به این تحریم ها از طریق مستقل ساختن حاکمیت اقتصادی اروپا از ایالات متحده پاسخ داد. این اتفاق ممکن است یک شبه رخ ندهد و طول بکشد ‏اما بسیاری از کشورها، از جمله متحدان آمریکا، گام هایی را برای کاهش آسیب پذیری خود در برابر سیستم مالی ایالات متحده برداشته اند و بر خواهند داشت.

‏سوم- رهبران ایران اکنون با خونسردی فکر می کنند که آمریکا پس از سال ها تلاش برای انزوای ایران، نهایتا با خروج از برجام خودش را منزوی کرده است. تحریم های آمریکا به اقتصاد ایران لطمه زده است اما هدف واقعی دولت آمریکا دستیابی به یک توافق هسته ای بهتر با ایران نیست، بلکه دولت فعلی آمریکا به دنبال سرنگونی و یا انفجار ایران از داخل است. اگرچه ایران تحت فشار است اما فکر نمی کنم این استراتژی به هیچ یک از دو نتیجه مورد نظر آنها برسد.

‏چهارم-راه حل مفیدتر، سرمایه گذاری و تکیه بر توافق هسته ای است، هر چند این توافق بی نقص نیست اما در دیپلماسی به ندرت امر کاملی وجود دارد.

‏پنجم- جنگ یمن نه تنها یک فاجعه انسانی بلکه فاجعه راهبردی برای عربستان سعودی است. ترامپ تمایلی به فشار علیه عربستان برای عقب نشینی از سیاست های غلطش ندارد.

‏ششم- ترامپ استاد بازی با عنصر هراس و اضطراب افکنی در افکار عمومی برای پیشبرد سیاست های خود است و توجه کاملی به عواقب اقتصادی و اجرائی اقدامات خود ندارد. انگلیس هم نباید فکر کند که با خروج از اتحادیه اروپا به توافق تجاری سودمندی با آمریکا دست می یابد، به خصوص زمانی که با خروج از اروپا ضعیف خواهد شد.

کلید واژه ها: ویلیام برنز خروج امریکا از برجام دونالد ترامپ حمید بعیدی نژاد


( ۹ )

نظر شما :