سود بانک «یو سی اُ» هند از تحریم های آمریکا علیه ایران

بانک کوچک هندی با پول نفت ایران از وام های بد نجات می یابد

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۹۱۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
تحریم های جدید ایالات متحده بر صادرات نفتی ایران باعث افزایش سود یکی از کوچک ترین بانک های دولتی هند شده است که به دلیل کوهی از وام های بد (وام هایی که به بازپرداخت آنها اطمینانی نیست)، گرفتار است. بانک «یو سی اُ» هند انتظار دارد که شرایط مناسب آن برای رسیدگی به پرداخت های پالایشگاه ها برای محموله های نفتی ایران بتواند درآمد سالانه این بانک را بیش از ۸ میلیارد روپیه افزایش دهد.
بانک کوچک هندی با پول نفت ایران از وام های بد نجات می یابد

نویسنده: پرادیپتا مهاراجه

دیپلماسی ایرانی: تحریم های جدید ایالات متحده بر صادرات نفتی ایران باعث افزایش سود یکی از کوچک ترین بانک های دولتی هند شده است که به دلیل کوهی از وام های بد (وام هایی که به بازپرداخت آنها اطمینانی نیست)، گرفتار است. طبق اعلام اتول کومار گوئل، مسئول ارشد اجرایی بانک هندی «یونایتد کامرشال بَنک / یو سی اُ»، این بانک مستقر در کلکته انتظار دارد که شرایط مناسب آن برای رسیدگی به پرداخت های پالایشگاه ها برای محموله های نفتی ایران بتواند درآمد سالانه این بانک را بیش از 8 میلیارد روپیه (برابر با 11 میلیون دلار) افزایش دهد. پالایشگاه های هند مجبور هستند در دوره ای که تحریم های ایالات متحده در حال اجراست، هرگونه پولی را که باید به ایران فرستاده شود، در حساب بدون بهره در بانک «یو سی اُ» سپرده کنند.

گوئل اخیرا در مصاحبه ای در دفتر خود در کلکته گفت: «ارتباط داشتن با واردات نفتی کشور از ایران برای ما امکان دسترسی به منابع مالی بهره صفر را فراهم می آورد که پالایشگاه ها در اختیارمان می گذارند. این اتفاق درآمد سود خالص ما و همچنین سود عملیاتی ما را بالا می برد.»

بانک «یو سی اُ» اولین مرتبه در سال 2012 از سوی دولت هند برای پرداخت ها برای واردات نفتی از ایران تعیین شد؛ در آن زمان ایالات متحده تحریم های شدیدالحنی را علیه ایران اعمال کرده بود تا این کشور را به پذیرش کنترل بیشتر بر برنامه هسته ای خود وادار کند. بانک «یو سی اُ» به دلیل حضور محدود خود در صحنه بین المللی برای رسیدگی به پرداخت های نفتی انتخاب شد، چراکه در برابر هرگونه اقدام تنبیهی به دلیل مشارکت در تجارت نفت آسیب پذیری اندکی داشت و برای ممانعت از قرار گرفتن در معرض نظام بانکی ایالات متحده از یورو و روپیه استفاده می کرد.

این تحریم ها در سال 2015 لغو شدند و این مساله به کاهش سود بانک «یو سی اُ» منجر شد چراکه دیگر بانک های هند هم وارد این کسب و کار شدند. اما این بانک اعتباردهنده سال گذشته و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده از توافق هسته ای سال 2015 خارج شد و اعمال تدابیر تنبیهی را از سر گرفت، مجددا ایفای نقش پیشین خود را آغاز کرده است.

هند یکی از هشت مشتری نفتی ایران است که تا ماه آوریل از تحریم های ایالات متحده معاف شده و اجازه دارد در ماه تا 9 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کند. بانک «یو سی اُ» که از سوی دولت برای پرداخت هزینه واردات نفتی در مدت زمان معافیت از تحریم ها معرفی شده، اعلام کرده که از اوایل امسال دریافت مبالغ برای پرداخت محموله های نفتی را دریافت کرده و اکنون مجموع این مبالغ به بیش از 100 میلیارد روپیه رسیده است.

گوئل گفت: «پرداخت ها توسط پالایشگاه ها از ماه ژانویه آغاز شده است و ما به صورت روزانه مبالغ را به صادرکنندگان می پردازیم.» او افزود این بانک روزانه بیش از یک میلیارد روپیه برای نفت می پردازد.

افزایش درآمد ناشی از پول شناور بدون بهره احتمالا به تلاش های بانک برای خروج از برنامه بانک مرکزی هند موسوم به «اقدام اصلاحی سریع» که تحت آن وام دهندگان تا زمان اصلاح ترازنامه خود از اعطای وام های جدید باز داشته می شوند، کمک می کند. بانک «یو سی اُ» هفته گذشته اعلام کرد در راستای اجرای برنامه بانک برای تزریق سرمایه و برای تقویت موانع در برابر مخاطرات تا 31 مارس مبلغی برابر با 33 میلیارد روپیه تزریق خواهد کرد. تا 31 دسامبر حدود یک چهارم از وام های پرداخت شده توسط این بانک وام های بد محسوب می شدند؛ اگرچه به گفته گوئل انتظار نمی رود که وام های بیشتری به این فهرست اضافه شوند.

منبع: پرینت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران معافیت هند از تحریم ها علیه ایران تحریم های نفتی آمریکا عیه ایران معافیت 8 مشتری ایران از تحریم های نفتی خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران وام های بد بانک هندی با ارتباط محدود بین المللی گریز از تحریم های آمریکا


( ۱ )

نظر شما :

Aa ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۶
دنیا از نفت و گاز ایران ثروتمند شدن بجز مردم خود ایران یعنی ایرانی.......