موگرینی: اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای کامل برجام است

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۹۸۱۴۶۰ سرخط اخبار

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساز و کار ویژه مالی با ایران به عنوان کانال تجارت مشروع اتحادیه اروپا با تهران استقبال و آن راه گامی مهم در تعهد اروپا به برجام عنوان کرد.
به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل تارنمای اتحادیه اروپا، موگرینی در این بیانیه یادآورشد که این سازوکار مالی را به سرعت گسترش خواهیم داد و از همه کشورهای اروپایی خواستار همکاری فعال هستیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در سیزده گزارش متوالی تایید کرده است که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند است، تا زمانی که ایران همچنان به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز همچنان متعهد به اجرای کامل و موثر برجام در تمام جنبه های آن است. ما در رابطه با حفظ این توافقنامه بین المللی خواهان همکاری شرکای بین المللی خود هستیم. این مسئله در راستای احترام ما به توافقات بین المللی و نیز پیشرفت امنیت منطقه ای و بین المللی ما اخذ شده است.
امروز آلمان، فرانسه و انگلیس، به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کردند و نام این کانال INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است. 
بر اساس این گزارش، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

کلید واژه ها: فدریکا موگرینی سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :