امریکا فقط به منافع خود فکر می کند

سیاست دونالد ترامپ: همه چیز بگیر هیچ چیز نده

۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۰۲۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
سیاست امریکا که قبل از همه رئیس جمهور ترامپ تلاش می کند آن را دنبال کند بر این اصل استوار است که تلاش کن همه چیز بگیر هیچ چیز نده، حتی اگر تعهدات و توافقاتی امضا شده باشد!
سیاست دونالد ترامپ: همه چیز بگیر هیچ چیز نده

نویسنده: مسعود الحناوی

دیپلماسی ایرانی: مواضع ایالات متحده نسبت به منطقه عجیب است. از یک سو می خواهد از نفوذ خود حمایت کند و اتحاد خود را با متحدانش حفظ کند و از سوی دیگر نمی خواهد به تعهداتش عمل کند و مسئولیت پذیر باشد!

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا سفر خاورمیانه ای خود را آغاز کرده که شامل 8 کشور عربی از جمله مصر می شود و قرار است تا 15 ژانویه ادامه یابد. اخبار حاکی از آن است که او قصد دارد در قاهره سخنرانی کند و بگوید که کشورش بر حفظ صلح و شکوفایی و ثبات و امنیت در خاورمیانه پایبند است. 

این در حالی است که همه ادله ها و اظهارات علنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده نشان می دهند که امریکا خود را برای عقب نشینی از سوریه آماده می کند بدون این که ماموریت خود را کامل کند و به مسئولیتی که بابت آن به سوریه آمده یعنی شکست داعش، پایبند باشد. با وجود این که ترامپ در حساب توئیتری اش نوشت که امریکا این شبکه تروریستی را شکست داده و این تنها هدف حضور نیروهای امریکایی در سوریه بوده است!

این صحیح است که مقاماتی در دولت او تلاش کردند که مواضع او را «تزئین» کنند و او هم از بعضی حرف هایی که زده بود و مواضعی که گرفته بود عقب نشست، طوری که یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه امریکا گفت که هیچ جدول زمان بندی شده ای برای عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه وجود ندارد و ممکن است این نیروها چند ماه تا پایان جنگ با داعش در این کشور بمانند. اما همین مقام دوباره گفت که رئیس جمهور ترامپ تصمیمش را گرفته و از سوریه عقب نشینی خواهد کرد و الآن ما در حال برنامه ریزی برای انجام این کار هستیم!

فقط این نیست، نماینده های حزب دموکرات در داخل مجلس نمایندگان امریکا با قانون کاهش 300 میلیون دلاری کمک های مالی به مصر موافقت کردند که به این ترتیب کمک امریکا به مصر به جای یک میلیارد و 300 میلیون دلار در سال یک میلیارد دلار در بودجه جدید سال 2019 که به مجلس سنا پیشنهاد شده است، خواهد بود. با وجود این که این قانون در مجلس سنا – که تحت کنترل اکثریت نمایندگان جمهوری خواه است – متوقف مانده است اما ناظران بر این اعتقادند که با این طرح موافقت خواهد شد به دلیل این که جمهوریخواهان با دموکرات ها به توافق رسیده اند که به پرونده بودجه برای زمان باقی مانده از سال مالی جدید خاتمه دهند.  

این کمک ها که هر از گاهی ما را با آنها تهدید می کنند مطابق با توافق نامه صلح امضا شده میان مصر و اسرائیل زیر نظر امریکا اعطا می شود. اما به نظر می رسد سیاست امریکا که قبل از همه رئیس جمهور ترامپ تلاش می کند آن را دنبال کند بر این اصل استوار است که تلاش کن همه چیز بگیر هیچ چیز نده، حتی اگر تعهدات و توافقاتی امضا شده باشد!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه مصر دونالد ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


( ۲ )

نظر شما :