اولویت قیمت بنزین بر مجازات بن سلمان در پرونده خاشقجی

سفری جالب به ذهن دونالد ترامپ

۰۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۲۵۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری در استانبول و احتمال دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در آن بیش از یک ماه پیش مطرح شده و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکنون از نشان دادن هرگونه واکنش درخوری به این پرونده خودداری کرده است. اما حالا هم که کاخ سفید بیانیه ای را به نقل از ترامپ در این زمینه منتشر کرده، ماجرا بیشتر به ایران، فروش تسلیحات و نفت مربوط می شود و نه در نظر گرفتن مجازاتی برای بن سلمان! ترامپ حتی در این بیانیه گزارش سیا مبنی بر مجرم بودن بن سلمان در این پرونده را نیز رد کرده است.اتفاقی که با انتقادهای بسیار همراه شد.
سفری جالب به ذهن دونالد ترامپ

نویسنده: جولیان ای. بارنز

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نهایت بعد از بیشتر از یک ماه از مطرح شدن پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و دست داشتن محمد بن سلمان ولیعد سعودی در این پرونده بالاخره بیانیه ای در این زمینه منتشر کرد که البته هم دیرهنگام بود و هم عجیب و غریب. در حقیقت این بیانیه سفری جالب به ذهن رئیس جمهوری است. ترامپ، زمانی که غافلگیر  کننده نباشد، درباره نیاتش به شدت شفاف سخن می گوید. در اینجا بخش هایی از بیانیه رئیس جمهوری ترامپ که کاخ سفید منتشر کرده را البته با توضیحاتی اضافی می بینید:

بیانیه دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره موضع گیری در برابر عربستان سعودی

اول آمریکا

جهان جای بسیار خطرناکی است!

خوب در واقع همین طور است! اما احتمالا نه آنقدر خطرناک که کسی انتظار داشته باشد وقتی برای کاغذبازی های ازدواج به کنسولگری می رود، در آنجا به قتل برسد.

برای نمونه، ایران مسئول یک جنگ نیابتی علیه عربستان سعودی در یمن است و سعی دارد تلاش های شکننده عراق برای دموکراسی را بی ثبات کند، از حزب الله در لبنان حمایت می کند، از بشار اسد در سوریه حمایت می کند و خیلی بیشتر.

ترامپ در اینجا سعی می کند به همگان یادآوری کند که چه کسی دشمن واقعی ایالات متحده است. به سرنخ نیاز دارید: عربستان سعودی نیست. حمایت قدرتمندانه ریاض از رویکرد شدیدالحن دولت ترامپ در قبال ایران دلیل اصلی ادامه حمایت کاخ سفید از شاهزاده محمد بن سلمان، حاکم واقعی عربستان سعودی است.

ایرانی ها بسیاری از آمریکایی ها و دیگر افراد را در خاورمیانه کشته اند. ایران به صورت آشکارا و با نیروی بسیار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» می گوید.

حکومت ایران همچنان «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» می گوید. اما مقامات می گویند که فعالیت های ایران در خارج از مرزهای این کشور به شدت کاهش یافته است. ایران سعی دارد اروپایی ها را همچنان در توافق هسته ای 2015 نگه دارد که دولت ترامپ از آن خارج شده است.

در طرف دیگر ماجرا، عربستان سعودی خوشحال می شود از یمن خارج شود اگر ایران نیز با ترک این کشور موافقت کند. آنها بلافاصله کمک های بشردوستانه را که نیاز فوری برای آنها وجود دارد، فراهم خواهند آورد.

جنگ عربستان سعودی در یمن یک فاجعه بشری است که بدترین قحطی را که یک کشور تجربه کرده، به بار آورده است. به رغم درخواست های جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا برای آتش بس، عربستان سعودی عملیات نظامی خود را تشدید کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، نیروهای نظامی سعودی هیچ نظمی ندارند و برنامه ریزی های آنها برای حملات هوایی به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان انجامیده است. کارشناسان منطقه ای می گویند، قاطع ترین اقدامی که دولت ترامپ تاکنون در برابر عربستان سعودی انجام داده، خودداری از سوخت رسانی مجدد به پروازها برای عملیات نظامی ارتش ریاض در یمن بوده است.

به علاوه، عربستان سعودی میلیاردها دلار در مبارزات علیه تروریسم افراط گرایان هزینه کرده است. پس از سفر من به این کشور در سال گذشته، پادشاهی موافقت کرد که 450 میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کند. این یک رکورد است. این باعث ایجاد صدها هزار فرصت شغلی، توسعه اقتصادی قابل توجه و ثروت بیشتر برای ایالات متحده می شود. از این 450 میلیارد دلار، 110 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی از بوئینگ، لاکهید مارتین، رایتون و بسیاری از دیگر پیمانکاران بزرگ دفاعی ایالات متحده صرف خواهد شد.

این یک نمونه عالی از سیاست خارجی دولت ترامپ است. او از عربستان سعودی حمایت می کند چون آن را برای صنعت دفاع ایالات متحده مهم می داند. عربستان سعودی برای ارتش خود هزینه زیادی کرده و ایالات متحده ذینفع بوده است. اما رقم های ارائه شده از سوی رئیس جمهوری آمریکا اغراق شده هستند. مشکلات اقتصادی در عربستان دولت این کشور را مجبور کرده از وعده ها برای خرید یک سری اقلام سطح بالا همچون سامانه دفاع موشکی تاد عقب نشینی کند.

جنایت علیه جمال خاشقجی وحشتناک بود و کشور ما نمی تواند آن را بپذیرد. در واقع، ما علیه آنهایی که در این قتل مجرم شناخته شده اند، اقداماتی جدی انجام داده ایم. پس از تحقیقات مستقل، اکنون بسیاری از جزئیات این جنایات وحشتناک را می دانیم. ما پیشتر 17 سعودی را که در قتل خاشقجی و انهدام بدن او دست داشته اند، تحریم کرده ایم.

در اینجا بالاخره به خاشقجی ستون نویس واشنگتن پست و ساکن ایالت ویرجینیا می رسیم که ماه گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد. تحریم های دولت ترامپ اعضای گروه قتل سعودی که به ترکیه سفر کرده بودند تا خاشقجی را بکشند، هدف قرار داده است اما احمد العسیری، معاون پیشین خدمات اطلاعات سعودی (از افراد نزدیک به بن سلمان) را که گفته شده مغز متفکر برنامه ریزی برای کشتن خاشقجی در کنسولگری در 2 اکتبر بوده، شامل نمی شود.

ملک سلمان و شاهزاده محمد قویا هرگونه اطلاعی از برنامه ریزی برای قتل خاشقجی را رد می کنند. آژانس های اطلاعاتی ما همچنان به ارزیابی همه اطلاعات موجود ادامه می دهند، اما نمی شود با قاطعیت گفت که ولیعهد از این رویداد غم انگیز آگاه بوده است- شاید بوده، شاید هم نه!

به نظر می رسد رئیس جمهوری منتظر اذعان رسمی مقامات سعودی به دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی در برنامه تلویزیونی است. حتی بدون مدرک قتل هم شواهد به اندازه ای زیاد بوده که مقامات سیا نتیجه گرفته اند که شاهزاده محمد دستور قتل را صادر کرده است.

به هر جهت، عربستان سعودی متحد بزرگ ما در مبارزه علیه ایران بوده است. ایالات متحده قصد دارد برای کسب اطمینان از منافع ما، اسرائیل و دیگر شرکایمان در منطقه، شریک عربستان سعودی بماند. می دانم که برخی اعضای کنگره هستند که به دلایلی سیاسی یا دلایل دیگر، مایلند مسیر دیگری را دنبال کنند.  اما من در مسیری می مانم که با امنیت مطلق و ایمنی امریکا سازگار باشد. بعد از ایالات متحده، عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است. آنها با ما همکاری کرده اند و به درخواست های من برای حفظ قیمت نفت در سطوح معقول پاسخ داده اند. به عنوان رئیس جمهوری آمریکا؛ قصد دارم اطمینان حاصل کنم که در این جهان خطرناک، منافع ایالات متحده در اولویت باشد. به زبان ساده تر، این همان چیزی است که «اول آمریکا» می خوانمش!

در اینجا همه چیز واضح و شفاف می شود. دیگر روسای جمهوری اغلب از سخن گفتن درباره آنچه در بطن اتحاد استراتژیک ایالات متحده با عربستان سعودی است، یعنی تولید نفت و قیمت بنزین- پرهیز کرده اند. اما ترامپ چنین کاری نکرد.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: بازار جهانی نفت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بیانیه ترامپ مقابله آمریکا با ایران نقش بن سلمان در قتل خاشقجی قتل جمال خاشقجی روابط عربستان و ایران


( ۱ )

نظر شما :