بیست و چهارمین بخش از سلسه یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

سیاست امریکا شکاف میان ملت و حکومت ایران است

۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
نگرشی که در درون دولت ترامپ وجود دارد این است که کاری انجام نشود که میان ملت ایران و حکومت اسلامی که نزدیک به ۴۰ سال است بر آن حکومت می کند، وحدت و یکپارچگی ایجاد شود.
سیاست امریکا شکاف میان ملت و حکومت ایران است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و چهارمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از دیپلمات سابقی که سال های سال در بخش «مبارزه با تروریسم» کار می کرد و بعد به یک جایگاه غیر دیپلماتیک منتقل شد که با مردم در ارتباط بود و از طریق آن بحث مبارزه با تروریسم را دنبال می کرد، درباره «توافق هسته ای» امضا شده با ایران در سایه اصرار ترامپ بر خارج ماندن از آن پرسیدم، گفت: «نخبگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، هر دو، به این نتیجه رسیده اند که نباید درگیر جنگ نظامی بزرگی در خاورمیانه شد. فشارها به ایران برای ایجاد محدودیت در تولید موشک های بالستیک و توسعه آنها ادامه خواهد یافت. خیلی ها در دولت امریکا بر این باور بودند که همچنان می توانند دولت ترامپ را راضی کنند که در برجام بماند اما این باور با آمدن جان بولتون به سمت مشاور عالی امنیت ملی از بین رفت.»

بعد در ادامه افزود: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه در هماهنگی و تفاهم کامل با ترامپ است. به نظر می رسد به استناد نظرسنجی ها،  محبوبیت ترامپ رو به افزایش است. وقتی که ترامپ آن چه جنگ تجاری می نامند را اعلام کرد و برای واردات آهن و فولاد چنینی ها تعرفه های گمرکی وضع کرد، ارزش واحد پول ملی ایران کاهش یافت. البته کاهش پول ملی ایران چیز جدیدی نیست اما کاهش آن باز هم افزایش خواهد یافت. نگرشی که در درون دولت ترامپ وجود دارد این است که کاری انجام نشود که میان ملت ایران و حکومت اسلامی که نزدیک به 40 سال است بر آن حکومت می کند، وحدت و یکپارچگی ایجاد شود. مسائل بسیاری هست، چه در امور سیاسی چه در امور اقتصادی چه بر سر فساد که ملت و دولت را از هم جدا می کند. این غیر از اختلاف های اساسی در درون نظام میان طیف های مختلف مردمی بین تندروها و میانه روهاست. پول مردم کم شده و عموما اقتصاد ایران ضعیف شده است. اما هر کار بزرگی که علیه نظام ایران صورت بگیرد، چه سیاسی چه نظامی، ملت را با حاکمیت یکپارچه می کند. ما امریکایی ها باید به صورت غیرمستقیم جدا کردن آنها از یکدیگر را تقویت کنیم.»

سپس درباره روسیه و نقش آن در سوریه پرسیدم و سوال کردم که آیا عملیات نظامی بیشتر یا چیزی شبیه آن در سوریه انجام خواهد داد؟ جواب داد: «روسیه بیشترین کاری که می توانست در سوریه انجام دهد را انجام داد. امریکا هیچ کار نمی کند. حتی برای آن چه در گذشته می گفت که باید جلوی اتصال جغرافیایی میان عراق و ایران و سوریه و لبنان (حزب الله) را بگیریم هم کاری نکرد. بنابراین این گذرگاه یا «کوریدور» همچنان باز است، اما آیا جنگی باز و مستمر برای حفظ این گذرگاه بدون اتخاذ رویکرد روشن و استراتژی فراگیر صورت خواهد گرفت؟ شاید با روسیه بتوانیم تا اندازه ای جلوی تاثیرگذاری ایران را بگیریم.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا سرکیس نعوم


( ۴ )

نظر شما :