پرونده ای که زود فراموش می شود

مگر برای رفیق حریری عدالتی اجرا شد که برای خاشقجی هم اجرا شود؟

۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
فیصل قاسم نویسنده و مجری سرشناس عربی در یادداشتی به تحولات بعد از ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان پرداخته و تأکید کرده است که انتظار ندارد عدالت در مجازات عاملان قتل خاشقچی هم اجرایی شود.
مگر برای رفیق حریری عدالتی اجرا شد که برای خاشقجی هم اجرا شود؟

دیپلماسی ایرانی: فیصل قاسم در القدس العربی نوشته که سیزده سال پیش از نخستین لحظه های ترور «رفیق حریری» نخست وزیر لبنان در روز ۱۴ فوریه ۲۰۰۵، روز عشق، ولنتاین، خاطرم هست که چطور خبر ترور در چند لحظه همه رسانه های جهان را مشغول کرد و چطور موضوع حریری مسئله همه جهان شد. خاطرم هست که چطور لبنان سر به شورش برداشت و هرچه فحش داشت بر سر حکومت سوریه و حزب الله ریخت و خواستار خروج فوری نیروهای سوریه از لبنان شد. خاطرم هست که چطور ترور رفیق حریری برای همه از کوچک و بزرگ موضوعی جالب شد. همه آن زمان کارآگاه شده بودند تا ببینند چه کسی پشت ماجراست. همه انگشت اتهام را سوی حکومت بشار اسد گرفته بودند.

بسیاری از بی خبران پنداشتند که آن هیاهوی جهانی بی سابقه بر سر ترور رفیق حریری برخی حکومت ها و کشورها را زیر و رو خواهد کرد و چه ها که بر سر متهمان آن پرونده نخواهد آمد. سازمان ملل فورا دادگاهی بین الملل ویژه موضوع ترور رفیق حریری تشکیل داد و شاهدان و متهمان را از گوشه و کنار گرد آورد و همه مردم جهان هم آن را تشویق کردند. به مرور زمان، معلوم شد که آن خیرش جهانی صرفا یک نمایش بزرگ و یکی دیگر از بازیگری های رسانه و سیاست بین الملل برای پیشبرد اهداف خودشان بود و هیچ ربطی به تحقق عدالت نداشت.

برخی می گویند که ترور حریری باعث شد که نیروهای سوریه ای سریع تر از لبنان خارج شوند. درست است. اما همین حالا که دولت سوریه در بدترین شرایط ممکن است همچنان نفوذ بالایی در لبنان دارد. لبنان امروز کاملاً در جناح ایران و سوریه قرار دارد و در آخرین انتخابات مجلس لبنان متحدان ایران بیشترین کرسی های مجلس را به دست آوردند.

موضوع ترور حریری که روزی همه درباره آن حرف می زدند الآن در چه وضعیتی است؟ می شود باور کرد که عدالت جهانی هنوز بعد از ۱۴ سال نتوانسته برای متهمان حکم صادر کند؟ حریری از لحظه ای که ترور شد، پیراهن عثمانی شد که بسیاری برای مصالح خود که هیچ ربطی هم به برپایی عدالت و پیگرد مجرمان نداشت از آن استفاده کردند. هنوز معلوم نشده قاتلان حریری چه کسانی بودند. شاید از همان موارد بوده که قاتل در تشییع جنازه مقتول گریه می کند. موضوع حریری به بازیچه مفتضحانه امریکای ها برای اعمال فشار بر ایران و سوریه و حزب الله شد. در همین سال ها هربار امریکا برای تصفیه حسابی آن را لازم داشته ناگهان خبری از دادگاه بین المللی پیگیری پرونده رفیق حریری به گوش می رسد و بعد دوباره خاموش می شود تا مورد تصفیه حساب بعد.

اگر موضوع رفیق حریری، دوست بسیاری از رؤسای جمهور جهان، به این وضع رسیده و به به یک بده بستان تبدیل شده است، از پرونده روزنامه نگار بیچاره جمال خاشقچی چه انتظاری دارید؟ شکی نیست که متهمان پرونده خاشقچی هم چند صباحی در معرض حملات رسانه ای بین المللی شدید قرار می گیرند، اما وقتی حکومت سوریه که بسیار ضعیف تر از حکومت عربستان است، از این پرونده بیرون رفت، واقعا عجیب است اگر فردا نظام عربستان بسیار آسان تر از آن از پرونده خارج شود؟ به خصوص که با میلیاردها دلار دارایی خود می تواند دهان شرق و غرب را ببندد.

انتظار برپایی عدالت را برای نه برای حریری داشته باشید نه برای خاشقچی نه برای هیچ کس دیگری. اینها همه کالایی است که برای خرید و فروش و اذیت و آزار به کار می رود. در روابط بین الملل افراد چه ارزشی می توانند داشته باشند؟ هیچ. به مرور زمان فراموش می شوند و هرچه هم که مهم باشند اهمیتشان دربرابر منافع بزرگ رنگ می بازد. البته این همه در صورتی است که خود ترور آنها نتیجه تصفیه حساب ها و بازیگری های بین المللی نباشد. کشورها از هیچ مسئله ای به صرف اینکه عدالت اقتضا می کند حمایت نمی کنند، بلکه صرفاً به منافع خاص خود فکر می کنند. وقتی سگ ها و شغال های جهان در برابر آوارگی نیمی از ملت سوریه و قتل و شکنجه میلیون ها نفر از آنان چشم بستند و گذاشتند ملت یمن آواره شود یا از وبا و گرسنگی بمیرد و لیبی را به میدان جنگی بدل کردند که تر و خشک در آن می سوزد تا بتوانند به ثروت های آن دست یابند، و ده ها سال است که در موضوع فلسطین امروز و فردا می کنند، در این حالت فکر می کنید به موضوع ناپدید شدن یک روزنامه نگار فکر می کنند؟ البته با این فرض که این ناپدید شدن خود نتیجه غرض ورزی های کثیف بین المللی نباشد. آیا همزمانی ناپدیدشدن خاشقچی با خواست ترامپ از عربستان برای پرداختن اموال بیشتر تصادفی بود؟ آیا این خیزش بین المللی واقعا برای خاشقچی است؟ همه این اظهارات بین المللی درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی و این اشک تمساح ها را باور نکنید… همه و همه نمایشی بیش نیست. منافع کشورها از ناپدید شدن یک ملت هم فراتر است، چه رسد به ناپدید شدن یک فرد. فراموشش کنید.

اگر هم دادگاه بین المللی ای برای جمال خاشقچی برپا شد بدانید که نسخه بدلی خواهد بود از دادگاه رفیق حریری که از آن برای اعمال فشار و کسب درآمد و بند و بست استفاده می شود و نتیجه تحقیقات در سال۵۹۹۶۸۴۶۸۴۶۴۶۴ آشکار خواهد شد.

کلید واژه ها: ترور رفیق حریری جمال خاشقجی فیصل قاسم


( ۶ )

نظر شما :

irani ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۲
در غرب عدالتی وجود ندارد تمام این حرفها دمکراسی. آزادی بیان و حقوق بشر دروغ است.استکبار به سرکردگی امریکا و اروپا استفاده ابزاری میکنند از اینها برای تحت فشار آوردن کشورهای مستقل و مخالف خود.عدالت شاید وجود داشته باشد اگر خاشقی ها برادر ترامپ یا مرکل آلمانی بودند.برای مظلومین چنین عدالتی وجود ندارد.