نفت خام ایران در بنادر چین ذخیره می شود

استراتژی هوشمندانه ایران در کاهش شدت تحریم ها؟

۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۹۸۱۷ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
طبق گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد ایران بخشی از نفت هام خود را در بنادر چین ذخیره می کند، اما همچنان مالکیت نفت با ایران است و بدین ترتیب، چین تحریم های ایالات متحده را نقض نکرده است. در نتیجه این استراتژی، ایران می تواند در بازه زمانی ۶ ماهه ذخایر گسترده ای را در منطقه داشته باشد و به محض پایان تحریم به فروش برساند و از تاثیر تحریم های آمریکا بر درآمد خود، بکاهد.
استراتژی هوشمندانه ایران در کاهش شدت تحریم ها؟

نویسنده: روبرتو بوسلگو

دیپلماسی ایرانی: ایران احتمالا برای کاهش تاثیرات مالی اعمال مجدد تحریم ها از سوی ایالات متحده به یک استراتژی هوشمندانه روی آورده است. از آنجایی که ایران نمی تواند همه نفت صادراتی خود را فورا در بازار به فروش برساند، آن را در تاسیسات ذخایر امانتی در سراسر جهان جمع آوری می کند. نفت ذخیره شده نهایتا زمانی که تحریم ها پایان یابد، فروخته خواهد شد و بدین ترتیب، ایران قادر خواهد بود پول آن را به ارزش نفت در زمان فروش دریافت کند که خیلی بهتر از عدم فروش به طور کلی است. باتوجه به گزارش اخیر رویترز، این اتفاقی است که ظاهرا در چین در حال وقوع است. ایران همچنان مالک نفت است و از این رو، خریداران چینی با هیچ تحریمی مواجه نمی شوند.

در همین حال، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفته است که تولیدکنندگان اوپک پلاس با تمام قوا در حال تولید نفت هستند. به گفته او، تولیدات نفت خام عربستان سعودی به 10.7 میلیون بشکه در روز رسیده است و امکان افزایش تولیدات تا حدود 1.3 میلیون بشکه دیگر و رساندن حجم کلی تولید به 12 میلیون بشکه در روز هم وجود دارد. افزایش یابد. در عین حال، او در گزارش دیگری اذعان داشته که هنوز مطمئن نیست که تحریم ها حقیقتا بر صادرات نفت ایران تاثیرگذار باشند.

در حقیقت، اگر ایران به جای فروش نفت روزی 1.5 میلیون بشکه به ذخایر امانتی بیافزاید، هر ماه 45 میلیون بشکه ذخیره کرده است. چنین افزایشی در ذخایر در یک بازه زمانی 6 ماهه، با فرض بر این که تولیدات اوپک پلاس پاسخگوی تقاضای کنونی بازار باشد، درآمدی تقریبا برابر با زمان اوج فروش نفت ایران در ماه جولای 2016 پدید خواهد آورد.

در این سناریو، پس از آنکه توافق جدیدی بین ایالات متحده و ایران حاصل شد و تحریم ها پایان یافت، اوپک پلاس مجبور خواهد شد مدت زمانی دست از تولید بکشد تا ایران بتواند نفت مازاد خود را به فروش رساند.

ادیب العما نماینده عربستان سعودی در اوپک اخیرا به این مساله اشاره کرده که باتوجه به صورت کالا در چند هفته گذشته، بازار احتمالا در سه ماهه چهارم سال با وضعیت تولید مازاد بر تقاضا مواجه خواهد شد. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان هم گفت احتمالا برای مواجهه با مشکل ناشی از عرضه بیش از اندازه، بایستی در بازار مداخله کرد. او همچنین به این مساله اشاره کرد که در زمان جلسه اوپک در ماه دسامبر، در صدد تمدید توافق با تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک به رهبری روسیه برخواهد آمد که تاریخ انقضایی نداشته باشد و اهداف تولید خاصی نیز در آن تعیین نشود تا امکان مداخله در بازار برای کاهش و افزایش تولیدات وجود داشته باشد.
نتیجه اینکه تصمیم ایالات متحده به اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران می تواند به ایجاد یک انباشته دیگر نفتی منجر شود. از یک سو، به نظر می رسد آمریکا موفق شده اوپک پلاس را به افزایش تولیدات و جبران کردن نفت حذف شده ایران از بازار ترغیب کند. اما از سوی دیگر، ایران احتمالا این به دنبال یک استراتژی برای به حداقل رساندن تاثیرات مالی ناشی از تحریم ها خواهد بود. این اتفاقات به یک انباشت گسترده نفتی و نه کمبود نفت در بازا، می انجامد. مداخله در بازار اغلب با عواقب ناخواسته همراه می شود. تحریم ایران در این زمینه هم انگیزه کافی برای آنها برای ذخیره نفتی که اکنون نمی توانند بفروشند را فراهم آورده است.

اوپک پلاس احتمالا در سال 2019 در نتیجه افزایش تولیدات کشورهای غیرعضو در اوپک به 2.4 میلیون بشکه در روز، مجبور به کاهش تولیدات خود خواهد شد. اقدام ایران به انباشت نفت در ذخایر امانی هم شرایط را برای اوپک پلاس دشوارتر خواهد کرد.

افشا: من / ما هیچ موقعیتی در هر سهامی که ذکر شد نیستیم و هیچ برنامه ای برای ایجاد موقعیت در 72 ساعت آینده وجود ندارد.
من خودم این مقاله را نوشتم و نظرات خودم را بیان می کنم. من برای آن غرامت نمی گیرم (به جز از جستجوی آلفا). من هیچ ارتباطی با هیچ یک از شرکت های سهامی که در این مقاله ذکر شده نیستم.

منبع: سیکینگ آلفا / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: بازار نفت تحریم های نفتی علیه ایران انباشت نفت اوپک پلاس انباشت نفت در ذخایر امانتی


( ۲ )

نظر شما :

s.reza ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۱:۳۶
چرا تصویر پرچم وارونست؟!!!!!!
sm ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۲
خواهشا عکس پرچم ایران را روی بشکه های نفت درست کنید . پرچم ایران را برعکس گذاشته اید .