بیست و سومین بخش از سلسه یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

امریکا عاشق چشم و ابروی عرب ها نیست که بخواهد با ایران بجنگد

۰۶ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۷۸۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اعراب از ایرانی ها متنفرند، و ما به آنها کمک می کنیم. در منطقه ایران دشمن ماست. و شاید هم دستش را بشکنیم اما قرار نیست به خاطر خوشایند عرب ها جنگی علیه ایران راه بیندازیم، عاشق چشم و ابروی عرب ها نیستیم، چه عربستان چه دیگران چه هر طرف دیگری. ایران کشور نهادهاست. کشورهای عربی این گونه نیستند و ظاهرا نمی خواهند این را هم بفهمند. آنها فکر می کنند هر چیزی را می شود با پول خرید، این طور نیست.
امریکا عاشق چشم و ابروی عرب ها نیست که بخواهد با ایران بجنگد

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و سومین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

به سراغ دیپلماتی رفتم که سال های سال در بخش «مبارزه با تروریسم» کار می کرد و بعد به یک جایگاه غیر دیپلماتیک منتقل شد که با مردم در ارتباط بود و از طریق آن بحث مبارزه با تروریسم را دنبال می کرد. دیدارمان با صحبت درباره دونالد ترامپ آغاز شد و این که با مشکلاتی دست به گریبان است و تحقیقاتی که درباره او می شود به کجا خواهد انجامید؛ گفت: «در موضوع داخلی و از طریق ارتباطات دائمی که با مجموعه «ریاست جمهوری» و NSC یا شورای امنبت ملی و دیگران دارم من مطمئنم که چیزی متوجه ترامپ نیست. نه رابطه ای با روسیه دارد و نه تهمتی متوجه اوست که خلاص شدن از آن برایش سخت باشد. البته یک سری امور و مشکلات مثل «زن بازی هایش و ماجراجویی هایش» هست، اینها هم البته مسائل سلبی و منفی هستند اما آن طوری نیست که در رسانه ها منعکس می شود یا قانون گذاران دنبالش را گرفته اند و بزرگش کرده اند.»

بعد در ادامه گفت: «رئیس جمهور ترامپ می خواست با روسیه به خصوص در خاورمیانه و دو موضوع سوریه و ایران همکاری کند. اما امور و تحولات به گونه ای پیش رفتند که این کار را سخت کرد و هم زمان برای خود رئیس جمهور پوتین هم این کار سخت شد. او هم مانند دیگران می داند که اگر با روسیه همکاری کند حل مشکلش با ایران خیلی آسان تر خواهد شد. اما چگونه، در حالی که تحقیقات درباره روابط او با روس ها همچنان در جریان است و شبهات بسیاری در این زمینه وجود دارد و حملات بسیاری متوجه اوست و تلاش هایی علیه او می شود که تمامی ندارند.»

بعد درباره سوریه و عراق و ایران و لبنان پرسیدم، جواب داد: «همه این موضوعات برای ترامپ و دولت او کابوس Nitghmare است. البته در این کشورها و طرف های دیگر دوستانی دارد و امریکا منافعی را در آن جاها دنبال می کند. اما نمی خواهد زیاد درگیر شود یا آن قدر اوضاع پیچیده و وخیم شود که به یک جنگ پرهزینه ای کشیده شود، همچنان جنگ شوروی با افغانستان جلوی چشممان است. البته امریکا متحدانی دارد، اعراب از ایرانی ها متنفرند، و ما به آنها کمک می کنیم. در منطقه ایران دشمن ماست. و شاید هم دستش را بشکنیم اما قرار نیست به خاطر خوشایند عرب ها جنگی علیه ایران راه بیندازیم، عاشق چشم و ابروی عرب ها نیستیم، چه عربستان چه دیگران چه هر طرف دیگری. ایران کشور نهادهاست. کشورهای عربی این گونه نیستند و ظاهرا نمی خواهند این را هم بفهمند. آنها فکر می کنند هر چیزی را می شود با پول خرید، این طور نیست.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم عربستان و ایران امریکا و عربستان


( ۴ )

نظر شما :