فرصت طلبی مسکو برای ارتباط با ریاض

پوتین رابطه با عربستان را قربانی مساله خاشقجی نمی کند

۰۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۹۷۹۶۸۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
روسیه از ابتدای امر هیچگاه بهترین دوست عربستان نبوده و بر خلاف ایالات متحده، با سعودی ها روابط تجاری قابل توجهی نداشته است. اما در حال حاضر به نظر می رسد سعودی ها در پی مساله کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، محبوبیت خود را در واشنگتن از دست داده اند. روسیه هم که از سوی ابرقدرت جهانی یعنی آمریکا مورد حملات مالی، اقتصادی و دیپلماتیک قرار گرفته، در جایگاهی نیست که بتواند روابط سودمند با دولت های مورد غضب واقع شده از سوی ایالات متحده را از دست بدهد.
پوتین رابطه با عربستان را قربانی مساله خاشقجی نمی کند

نویسنده: تایلر دوردن

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نهایت روز پنجشنبه گذشته در سخنرانی در سوچی به مساله ناپدید و کشته شده (احتمالا بی رحمانه) جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس واشنگتن پست، واکنش نشان داد. او گفت روسیه اطلاعات لازم را درباره این اتفاق ندارد که بخواهد برمبنای آن روابطش با عربستان سعودی را برهم بزند و البته با باقی کشورهای عربی عضو اوپک که در این بحران سیاسی عمدتا در حمایت از عربستان برآمده اند.

واکنش پوتین به این مساله چندان جای تعجب نداشت: روسیه با اوپک همکاری می کند و ایجاد محور جدید روسی-سعودی برای کمک به مدیریت تولیدات نفت جهان و افزایش قیمت ها به بازسازی اقتصادی روسیه و البته عصبانیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انجامیده است. معلوم است که روسیه خیلی هم خرسند می شود اگر بتواند جای خالی ایالات متحده ناشی از واکنش قانون گذاران آمریکایی به مساله خاشقجی را پر کند. در حالی که روابط ریاض و واشنگتن به سردی می گراید، مسکو توافق فروش سامانه پیشرفته دفاع موشکی «اس 400» را با سعودی ها امضا کرده است.

دو هفته پیش، پوتین از ایالات متحده و تحریم های اعمال شده از سوی این کشور علیه روسیه، ایران و دیگران انتقاد کرد و گفت آمریکا اشتباه بزرگی مرتکب می شود که با مخاطره تاثیرگذاری بر نقش دلار به عنوان ارز اصلی در ذخایر خارجی در جهان همراه است. صندوق بین المللی پول بر این باور است که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال آتی میلادی 1.8 درصد افزایش خواهد یافت؛ این پیش بینی از برآوردهای انجام شده در گزارش ماه جولای صندوق یک درصد بیشتر است و از رشد در حمایت افزایش سطح تقاضا در داخل و افزایش قیمت سوخت حکایت دارد.

به علاوه، اوپک همین حالا هم مشکلاتی در برخورد با ایالات متحده دارد. طبق گزارش روز چهارشنبه رویترز، اوپک اعضای خود را ترغیب کرده در راستای جلوگیری از تحریک قانون گذاران آمریکایی به تجدید حمایت از لایحه نوپک که می تواند اعضای اوپک را با اقدامات قانونی مواجه سازد، از هر گونه اشاره ای به قیمت نفت خودداری کنند. باتوجه به رویکرد انتقادی ترامپ به سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، دلایلی برای این باور وجود دارد که ترامپ سنت روسای جمهوری قبلی را زیر پا می گذارد و لایحه را امضا می کند. اگرچه امضای چنین لایحه ای به طور قطع بر برنامه آمریکا برای تحریم نفت خام ایران را به مخاطره می اندازد.

در حالی که پوتین و ترامپ هر دو از عجله در قضاوت و دراز کردن انگشت اتهام به سمت ولیعهد سعودی در آنچه به یک بحران دیپلماتیک تمام عیار تبدیل شده انتقاد کرده اند، می توان انتظار داشت که جوامع اطلاعاتی آمریکا یا برخی از منتقدان رئیس جمهوری راهی برای محکوم کردن این رویکرد به عنوان نمونه دیگری از تبانی های او با روس ها، پیدا می کنند. این واقعیت را هم نمی توان نادیده گرفت که پوتین در سخنرانی خود از ترامپ دفاع کرده و گفته او برای از سرگیری روابط ایالات متحده-روسیه مشتاق است. پوتین گفت: «شاید با دیگران به گونه ای دیگر برخورد کند، اما در آن صورت مقصر آنها بوده اند. من گفت و گویی عادی و حرفه ای با او داشتم و قطعا او هم به من گوش کرد.»

در حال حاضر، جامعه اطلاعاتی آمریکا از انتقادهای اولیه گرفته تا تحقیقات بازپرس ویژه مولر، تاکتیک های مشابهی را برای تحت تاثیر قرار دادن موضع دولت ترامپ در قبال عربستان سعودی در پیش گرفته است.

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: جمال خاشقجی روابط ریاض و واشنگتن روابط مسکو و ریاض روابط ترامپ با روسیه


( ۱ )

نظر شما :