وزیر کشور اسبق عراق پیش بینی کرد

تکرار سناریوی صدام حسین برای محمد بن سلمان؟

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۰ کد : ۱۹۷۹۵۹۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
باقر الزبیدی می نویسد: «خاشقجی ناپدید شد در حالی که اطلاعاتی در دست است که تاکید می کند، قتل او زنگ خطری برای آغاز بحرانی بزرگ است که قرار است نه تنها عربستان سعودی بلکه کل منطقه خلیج ]فارس[ را درنوردد.»
تکرار سناریوی صدام حسین برای محمد بن سلمان؟

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از ناظران به خصوص ناظران عرب، کشته شدن جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه نگار سرشناس عربستانی را دسیسه ای پشت پرده می دانند که می تواند آغازگر تحولات بزرگی در منطقه باشد. بسیاری از ناظران عرب کشته شدن جمال خاشقجی را با ماجراجویی های صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق مقایسه می کنند و می گویند که همان طور که برای صدام حسین در حمله به کویت دسیسه ای امریکایی چیده شد تا او را به باتلاقی بی بازگشت بیندازد، دسیسه چینان امریکایی مشابه همین سناریو را برای محمد بن سلمان کشیده اند. جالب آن که در این سناریو به نظر می رسد ملک سلمان، پادشاه عربستان محلی از اعراب ندارد و هدف اصلی ولیعهد محمد بن سلمان است که البته در سایه کهولت سن پدر زمام امور را به دست دارد و از روی بی تجربگی با بی پروایی رفتارهای نامعقولی از خود نشان داده و از روی ناپختگی جاه طلبی های لجام گسیخته ای را آغاز کرده است.

از جمله این ناظران، باقر بیان جبر الزبیدی، وزیر کشور سابق عراق است که اظهار نظرهایش در عراق و منطقه عربی خریداران بسیاری دارد. وی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتشار دو تصویر، یکی تصویر ورود جمال خاشقجی به سفارت عربستان سعودی در استانبول و دیگری تصویر ملاقات آپریل گلاسپی، سفیر اسبق ایالات متحده امریکا در عراق و دیدارش با صدام حسین در سال 1990، تلاش کرده این دو را با یکدیگر مقایسه کند و نتیجه بگیرد که دسیسه ای برای عربستان تدارک دیده شده و محمد بن سلمان با ناپختگی اشتباه صدام حسین را تکرار کرده است. 

باقر الزبیدی می نویسد: «در 26 ژوئیه 1990، یک هفته قبل از جنگ کویت، سفیر مامور یافته امریکا در بغداد صدام حسین را به این توهم انداخت که امریکا در منازعات دو جانبه کشورهای عربی دخالت نمی کند! و در 2/10/2018 جمال خاشقجی با کنسول عربستان در استانبول ملاقات می کند. بعد از این دیدار خاشقجی ناپدید می شود!»

وی در ادامه می نویسد: «خاشقجی ناپدید شد در حالی که اطلاعاتی در دست است که تاکید می کند، قتل او زنگ خطری برای آغاز بحرانی بزرگ است که قرار است نه تنها عربستان سعودی بلکه کل منطقه خلیج ]فارس[ را درنوردد.»

بیان جبر در پایان می نویسد: «باید خود را برای خطر پیش رو آماده کنیم، خطری که بر مرزهای جنوبی ما حادث خواهد شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: صدام حسین محمد بن سلمان بیان جبر الزبیدی


( ۱۲ )

نظر شما :