وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

ترامپ درصدد انحراف اذهان عمومی از ریاض به تهران

۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۰ کد : ۱۹۷۹۵۸۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه تحریم های جدیدی را علیه شماری از بانک ها و شرکت های ایرانی به اجرا گذاشت و علت هدف گیری این نهادها را به حمایت مالی آنها از بسیج اعلام کرد.
ترامپ درصدد انحراف اذهان عمومی از ریاض به تهران

دیپلماسی ایرانی: وزارت خزانه داری ایالات متحده با انتشار بیانیه ای از تحریم شماری از موسسات مالی ایرانی به دلیل حمایت مالی آنها از بسیج خبر داد و مدعی شد: «این شبکه گسترده زیرساخت های مالی لازم را برای بسیج فراهم می کند تا دست به استخدام، آموزش فیزیکی و فکری کودکانی بزند که از آنها به عنوان سرباز در نبردهای تحت هدایت سپاه پاسداران استفاده می شود.» در این بیانه، نیروهای بسیج همچنین متهم شده اند که مهاجران افغان و همچنین شهروندان پاکستانی را استخدام کرده اند.

ترامپ از زمان کمپین های انتخابات ریاست جمهوری سر ناسازگاری با ایران داشت و مرتب از برنامه خود برای پاره کردن توافق هسته ای ایران سخن می گفت. رئیس جمهوری آمریکا در نهایت در ماه مه از برجام خارج شد و از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خبر داد که دور اول آنها ماه آگوست اجرایی شد. تحریم های جدید علیه نهادهای مالی مرتبط با بسیج هم دو هفته پیش از موعد اجرای تحریم های شدیدالحن علیه بخش بانکی و انرژی ایران اعمال شده اند.

پایگاه اینترنتی «هیل» در گزارشی در اشاره به این تحریم ها نوشت، در حالی که تمرکز همه جهان بر ناپدید شدن جمال خاشقجی خبرنگار سعودی است، دولت آمریکا علیه ایران، یک کشور قدرتمند در خاورمیانه تحریم های جدیدی اعمال می کند. این در حالی است که ترامپ به طور فزاینده برای واکنش و اقدام علیه نزدیک ترین متحد خود در منطقه یعنی ریاض، تحت فشارهای داخلی و بین المللی قرار گرفته است.

مقامات آمریکا هنوز نگفته اند برای واکنش به ناپدید شدن خاشقجی و قتل آشکار او چه برنامه ای دارند. در مقابل، وزارت خزانه داری آمریکا علیه شبکه ای از شرکت ها و بانک هایی که شاخه شبه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی می کند، را هدف اقدامات تنبیهی مالی قرار داده است.

این شبکه چند میلیارد دلاری شرکت هایی را در بخش های خودروسیازی، معدن و فلزات شامل می شود که در خاورمیانه و اروپا فعالیت می کنند. دولت ترامپ پس از خروج از برجام فشارهای مالی را علیه تهران افزایش داده و ریاض، شریک کلیدی واشنگتن در تلاش ها برای منزوی سازی این رقیب مشترک محسوب می شود.

با این حال، دولت ترامپ اصرار می ورزد که این رابطه نزدیک بین ایالات متحده و عربستان سعودی و تلاش های مشترکشان علیه ایران، هیچ تاثیری در تصمیم گیری ها درباره مجازات ریاض در صورت اثبات دست داشتنش در قتل خاشقجی ندارد. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: «همه شرکای منطقه ای ما در این تلاش ها (علیه ایران) مهم هستند. سعودی ها یکی از شرکای مهم ما محسوب می شوند، اما ما شرکای دیگری هم داریم. این بدان معنی نیست که دیگر مسائل در روابط آمریکا-عربستان را نادیده می گیریم.»

بسیاری از رسانه ها از جمله نیویورک تایمز (مقاله ای به نوشته دیوید ای. سنجر) از این مساله سخن گفته اند که ناپدید شدن خاشقجی احتمالا برنامه های دولت ترامپ را برای تحت فشار گذاشتن ایران، مختل می کند. شاید اقدام وزارت خزانه داری در تحریم نهادهای مالی مرتبط با بسیج تلاشی برای پایان دادن به این گمانه زنی ها باشد.

در تحریم های روز سه شنبه دست کم 20 تجارت و نهاد مالی از جمله بنیاد تعاون بسیج هدف گرفته شده اند. نام بانک های ملت و مهر اقتصاد و شرکت هایی همچون تراکتورسازی تبریز که وزارت خزانه داری آن را بزرگ ترین تولیدکننده تراکتور در خاورمیانه خوانده و صنایع فولاد مبارکه اصفهان که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست نیز در فهرست نهادهای تحریم شده دیده می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: سیاست خاورمیانه ای ترامپ تحریم های آمریکا علیه ایران خروج ترامپ از توافق هسته ای جمال خاشقجی


( ۲ )

نظر شما :