بیستمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

دموکرات ها برنده شوند، جمهوریخواهان هم پشت ترامپ را خالی می کنند

۱۵ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۳۷۷ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
هیچ چیزی تا انتخابات میان دوره ای آینده در ماه نوامبر اتفاق نخواهد افتاد. اگر سونامی ای به وجود آید و دموکرات ها به واسطه انتخابات اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورند، ترامپ شکست خواهد خورد، و جمهوریخواه ها هم از او دست خواهند کشید برای این که او را دوست ندارند، اگر تا حالا کاری نکرده اند برای این است که برای کرسی هایشان می ترسند و تلاش می کنند در انتخابات پیروز شوند.
دموکرات ها برنده شوند، جمهوریخواهان هم پشت ترامپ را خالی می کنند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیستمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

مقام عالی رتبه سابق، که در دولت های مختلف امریکایی در عملیات صلح خاورمیانه و دیگر قضایای منطقه ای سهم داشت، و الآن در یکی از مراکز پژوهشی کار می کند، درباره دولت ترامپ گفت: «هر تصمیمی که مناسب نظر طرفدارانش (Constituency)  باشد پیش می رود و اجرا می شود، و هر تصمیمی که مناسبشان نباشد با آن مخالفت می شود، مگر این که به شیوه ای ارائه شود که قانع شوند خودشان صاحب آن فکر و طرح هستند. شاید مایک پمئو، رئیس سابق سی آی ای، که حالا وزیر امور خارجه شده است، روی او تاثیر بگذارد. جیمز متیس، وزیر دفاع نیز نقشی مهم در کنار ترامپ دارد.»

گفتم: «شنیدم که متیس و ژنرال دانفورد، رئیس ستاد ارتش در نیروهای مسلح امریکا و دیگران تهدید به استعفا کرده اند در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد دو هزار افسر و سرباز امریکایی را از سوریه بیرون بکشد. آیا چنین چیزی صحیح است؟»

جواب داد: «من چنین چیزی نشنیده ام. اما این خود متیس بود که ترامپ را راضی کرد که این تصمیم را به تعویق بیندازد و این نیروهای نظامی را در سوریه برای شش ماه دیگر نگه دارد. متیس بیشتر از آن چه تصور می شود یا خیلی ها در داخل و خارج امریکا تصور می کنند در برابر ترامپ می ایستد برای این که حس پایبندی به اصول میهنی بالایی دارد (Obligation)، او می خواهد جلوی آزار و خسارت ها را تا حد ممکن بگیرد و جلوی دگرگونی یا تاوان را بگیرد. این کاری است که او می کند.»
بعد در ادامه افزود: «البته یک بازیگر جدیدی الآن در کاخ سفید حضور دارد که در تیم ترامپ است، او جان بولتون، سفیر سابق است. او طرفدار دخالت طلبی Interventionist امریکاست، در حالی که ترامپ انزواطلب است. این بازیگر جدید می خواهد علیه کره شمالی و دیگران جنگ راه بیفتد، در حالی که ترامپ می خواهد امریکا از کشورهای مختلف عقب نشینی کند.»

پرسیدم: «بولتون چگونه می تواند ابزاری کمک کننده در سایه توصیفاتی که در بالا گفتی باشد، اظهارات بالای شما را با توجه به تجربه طولانی و اطلاعات و شناخت شما باور می کنم؟ فکر می کنم که او بی شک باهوش است، و شاید باهوش تر از ترامپ هم باشد، اما افرادی مثل او بیش از اندازه متهور هستند. این را هم می دانیم که شاید پمپئو و متیس شوکه شوند وقتی که ببینند بولتون دور از چشم آنها تلاش می کند که ترامپ را به دخالت نظامی در خارج از کشور ترغیب کند یا فشار بیاورد که چنین کاری انجام دهد. در اولین نشستی که تلویزیون های امریکا پوشش دادند، بولتون به تنهایی پشت ترامپ نشست در حالی که وزرا و معاونانش ایستاده بودند. وقتی که از پیوستن او به تیمش استقبال کرد، تشویقی بیش از اندازه شنیده شد، و به شوخی چیزی قریب به این مضمون گفت: آیا همین طور که تشویق می کنید ممکن است روزی برسد که مرا تشویق کند که بیرونش کنم Fire Him؟»

جواب داد: «در هر حال اوضاع سخت است. هیچ چیزی تا انتخابات میان دوره ای آینده در ماه نوامبر اتفاق نخواهد افتاد. اگر سونامی ای به وجود آید و دموکرات ها به واسطه انتخابات اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورند، ترامپ شکست خواهد خورد، و جمهوریخواه ها هم از او دست خواهند کشید برای این که او را دوست ندارند، اگر تا حالا کاری نکرده اند برای این است که برای کرسی هایشان می ترسند و تلاش می کنند در انتخابات پیروز شوند. در این صورت شاید راه برای احضار او Impeachment باز شود. به هر حال دموکرات ها با جمهوریخواهان فرق می کنند. همیشه اختلافاتی میان این دو تیم در چارچوب قانون و نهادها و نظام «سنجش و توازن» (Checks and Balances) وجود داشته است. اما الآن هیچ توافقی میان آنها سر هیچ چیز نیست.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :