دور اول تحریم های ایالات متحده اجرایی شد

ایران بی تمایل به مذاکره

مشاور ارشد امنیتی دونالد ترامپ روز دوشنبه ایران را به پذیرفتن پیشنهاد مذاکره رئیس جمهوری آمریکا ترغیب کرد و گزینه دیگر ایران را تحمل درد و رنج بیشتر ناشی از تحریم های اقتصادی دانست. اما رئیس جمهوری ایران گفت آمریکا بایستی ابتدا ثابت کند که قابل اعتماد است تا ایران بتوان با آن گفت و گو داشته باشد.
ایران بی تمایل به مذاکره

نویسندگان: لزلی راوتون و پریسا حافظی

دیپلماسی ایرانی: ساعاتی پیش از آنکه تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شود، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت تهران بایستی به تمایل ترامپ به مذاکره توجه کند. او در گفت و گو با فاکس نیوز افزود: «بهتر است آنها پیشنهاد رئیس جمهوری را برای مذاکره درباره رها کردن برنامه های موشک بالستیک و تسلیحات هسته ای خود به گونه ای که قابل تایید باشد، بپذیرند. اگر روحانیون می خواهند که از زیر فشار کنونی خارج شوند، باید بیایند و سر میز مذاکره بنشینند.» این مخالف شدید ایران در دولت آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که در طول مدت مذاکره از شدت فشارها کاسته نخواهد شد.

تحریم ها که خرید دلار آمریکا توسط ایران، تجارت فلزات، زغال سنگ، نرم افزارهای صنعتی و بخش خودروسازی ایران را هدف گرفته اند، از ساعات اولیه روز سه شنبه به وقت محلی ایالات متحده به اجرا گذاشته شده اند. این تحریم ها که مجددا اعمال شده بخشی از تحریم هایی است که در پی توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، لغو شده بودند.

ایالات متحده و ایران که چند دهه گذشته را به دشمنی با یکدیگر گذرانده اند، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ماه ژانویه سال 2017 به طور فزاینده بر سر افزایش نفوذ سیاسی و نظامی ایران در خاورمیانه دچار تنش بوده اند. ترامپ در ماه مه آمریکا را از توافق هسته ای (برجام) خارج کرد. ایالات متحده همچنین در نظر دارد تحریم های شدیدتری را از ماه نوامبر علیه بخش نفت ایران به اجرا بگذارد.

ریال ایران از ماه آوریل تا کنون در پی تهدید به اعمال مجدد تحریم های آمریکا نزدیک به نیمی از ارزش خود را از دست داده است. فروپاشی ریال و افزایش شدید نرخ تورم با تظاهرات در ایران در اعتراض به سودجویی و فساد همراه بوده است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه گفت که این کشور تنها در زمانی می تواند با ایالات متحده مذاکره کند که واشنگتن اثبات کرده باشد قابل اعتماد است. روحانی به طور ضمنی به این مساله اشاره کرد که اگر ایالات متحده بار دیگر برجام را امضا و تحریم ها را لغو کند، آنگاه مسیر برای مذاکرات هموار خواهد شد.

ترامپ با اعلام اینکه توافق هسته ای ایران برنامه موشک های بالستیک این کشور را در بر نمی گیرد، آمریکا را از آن خارج کرد. دو کشور همچنین بر سر مداخله ایران در درگیری ها در خاورمیانه و تنش های بین تهران و تل آویو، اختلافاتی دارند.

نقاط ضعف تحریم ها

ترامپ قصد دارد در ماه نوامبر تحریم های آسیب رسان تری را علیه بخش انرژی ایران اعمال کند و می خواهد تا جایی که ممکن است کشورها را از خرید نفت ایران بازدارد. اما استراتژی تحریم آمریکا به ویژه باتوجه به بی میلی اروپا به همکاری و خودداری چین از متوقف کردن تجارت با ایران، چندین نقطه ضعف دارد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا درباره تحریم های آمریکا ابراز تاسف کرد و وعده داد با اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران مقابله کند. در همین حال، یک مقام ارشد در وزارت اقتصاد ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت تهران فکر نمی کند تاثیرات اقتصادی تحریم ها شدید باشد. این مقام افزود: «بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها با تحریم های ایالات متحده مخالف هستند و به همکاری با ایران تمایل دارند.»

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه در مقابله با کاهش ارزش ریال از اجرای یک بسته مالی خبر داد که با تسهیل قوانین مبادلات ارزی همراه خواهد بود. صندوق بین المللی پول در ماه مارس پیش بینی کرد ذخایر خالص ایران امسال به 97.8 میلیارد دلار کاهش یابد که برای تامین مالی 13 ماه واردات کافی خواهد بود.

مقامات آمریکایی روز دوشنبه در کنفرانس تلفنی اعلام کردند که هدف از تحریم ها ترغیب ایران به تغییر رفتارش است و نه «تغییر نظام». آنها همچنین گفتند که نگران شیوه برخورد دولت ایران با اعتراض های اجتماعی و کارگری هستند. این در حالی است که تحریم ها و مشکلات اقتصادی در روزهای اخیر برپایی تظاهرات در چندین شهر ایران را در پی داشته که در برخی موارد با شعارهای ضد دولتی همراه بودند.

منبع: گلوب اند میل / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: نفوذ ایران در خاورمیانه تحریم های آمریکا علیه ایران ناآرامی ها در ایران مذاکرات ترامپ و روحانی فروپاشی ریال


نظر شما :