مقامات ایران و آمریکا از پیش شرط های مذاکره سخن می‌گویند

چرخش ترامپ از تهدید ایران به پیشنهاد دیدار با روحانی

۰۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۵۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
این چرخش ناگهانی ترامپ در پی تنش های لفظی اخیر، تغییر جدی در لحن رئیس جمهوری امریکا محسوب می شود. این در حالی است که دولت ترامپ در پی خارج کردن آمریکا از برجام در ماه مه و در ادامه تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی که بسیاری هدف آن را تغییر نظام در ایران می دانند، در چند روز آینده تحریم ها علیه ایران را که در پی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اجرای آنها متوقف شده بود، مجدد اعمال می کند.
چرخش ترامپ از تهدید ایران به پیشنهاد دیدار با روحانی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ گفت «به طور قطع» با حسن روحانی بدون هیچ پیش شرطی دیدار می کند، اما این مساله ساعاتی بعد از سوی دولت آمریکا و یکی از مشاوران روحانی رد شد. رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مشترک با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا گفت: «هر زمانی که آنها بخواهند این دیدار انجام می شود. من با هر کسی دیدار می کنم. دیدار هیچ اشکالی ندارد.» او در پاسخ به سوالی درباره پیش شرط ها برای این دیدار افزود: «خیر، هیچ پیش شرطی وجود ندارد. اگر آنها بخواهند دیدار کنند، من هر زمانی که آنها بخواهند آماده ام. چنین اتفاقی برای کشور، برای آنها، برای ما و برای جهان خوب خواهد بود. هیچ پیش شرطی در کار نیست. اگر آنها بخواهند، دیدار می کنیم.»

این چرخش ناگهانی ترامپ در پی تنش های لفظی اخیر، تغییر جدی در لحن رئیس جمهوری امریکا محسوب می شود. این در حالی است که دولت ترامپ در پی خارج کردن آمریکا از برجام در ماه مه و در ادامه تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی که بسیاری هدف آن را تغییر نظام در ایران می دانند، در چند روز آینده تحریم ها علیه ایران را که در پی توافق هسته ای سال 2015 اجرای آنها متوقف شده بود، مجدد اعمال می کند.

پس از این اظهارات ترامپ، وزیر امور خارجه او در تناقضی آشکار با رئیس جمهوری، فهرستی از پیش شرط های دیدار را ارائه کرد. مایک پومپئو به سی ان بی سی گفت: «اگر ایرانی ها تعهد خود را به ایجاد تغییرات اساسی در چگونگی رفتار با ملت این کشور نشان دهند، از رفتارهای بدخواهانه خود بکاهند، از تکثیر تسلیحات هسته ای جلوگیری کنند، رئیس جمهوری گفته که آن زمان آمادگی نشستن و مذاکره کردن با آنها را خواهد داشت.» گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی رئیس جمهوری هم در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا تا زمانی که «تغییراتی ملموس، آشکار و دوام آوردنی در سیاست های تهران مشاهده نشود»، هیچ تحریمی را لغو یا روابط دیپلماتیک و تجاری با ایران برقرار نخواهد کرد.

در همین حال، حمید ابوطالبی یکی از مشاوران روحانی هم شرایط مخصوص به خود را برای هر گونه دیداری با ترامپ تعیین کرد و گفت: «لازم است ابتدا به کشور عالی قدر ایران احترام گذاشته شود، (آمریکا) به توافق هسته ای بازگردد و دشمنی ها علیه ایران کاهش یابد.»

ترامپ تاکنون خود را به مثابه استاد مذاکره معرفی کرده که در دیدارهای رو در رو با همتایانش بیشترین کارآمدی را داشته است. او به دیدارهای اخیر خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به عنوان مزایای دیدارهای دوجانبه اشاره می کند، اگرچه هر دو جلسه انتقادهای شدید هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات را در آمریکا برانگیختند و درباره دستاوردهای آنها شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

گشایش آشکار ترامپ در قبال ایران یک هفته پس از تهدید توئیتری او علیه رئیس جمهوری ایران صورت می گیرد. ترامپ در پاسخ به هشدار روحانی درباره اینکه «صلح با ایران مادر همه صلح ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ ها خواهد بود»، در توئیتی با حروف بزرگ نوشت: «هرگز و هرگز ایالات متحده را مجددا تهدید نکنید یا برای مواجهه با عواقبی که کمتر کشوری در تاریخ تجربه کرده، آماده باشید.» اما لحن ترامپ اندکی بعد آرام تر شد و رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی برای بازگشت به میز مذاکرات با ایران برای توافقی واقعی و نه توافقی مشابه فاجعه به دست آمده توسط دولت قبلی (اوباما)، سخن گفت. اکنون هم که او پیشنهاد دیدار دوجانبه با روحانی را مطرح کرده است.

این پیشنهاد با واکنش های متغیری از سوی منتقدان همیشگی ترامپ در کنگره آمریکا مواجه شد. سناتور دموکرات، دایان فاینشتاین از ایالت کالیفرنیا گفت: «در حقیقت فکر می کنم که این ایده خوبی است.» باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز معتقد است که این تغییر رویه «خوب» است به شرط اینکه ایران تمایل داشته باشد در آینده یک «کشور عادی» باشد.

اما باب منندز از حزب دموکرات این پیشنهاد را «یک دستورالعمل جدید برای نتیجه ای ناخوشایند» توصیف کرد و گفت: «درست همانند مساله کره شمالی است. هیچ پیش شرطی و هیچ آماده سازی در کار نیست. چه دستاوردی داشتیم؟ کیم جونگ اون از فردی منفور در سطح بین المللی اکنون به شخصیتی ارتقاء یافته که دولتمردی مشروع به نظر می آید.»

منبع: گاردین / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: خروج آمریکا از برجام تحریم های آمریکا علیه ایران دیدار دوجانبه ترامپ و روحانی پیش شرط های مذاکره آمریکا و ایران چرخش ترامپ از تهدید ایران به پیشنهاد دیدار با روحانی


( ۲ )

نظر شما :

سعید ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۴
وَ لا تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعاکَ اِلَیْهِ عَدُوُّکَ وَ لِلّهِ فیهِ رِضًى، از صلحى که دشمنت به آن دعوت مى کند و خشنودى خدا در آن است روى مگردان، فَاِنَّ فِى الصُّلْحِ دَعَهً لِجُنُودکَ، وَ راحَهً مِنْ هُمُومِکَ، وَ اَمْناً لِبلادکَ. زیرا صلح موجب آسایش لشگریان، و آسودگى خاطر آنها، و امنیت شهرهاى توست. وَلکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ، فَاِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّما ولى پس از صلح به کلى از دشمن حذر کن، چه بسا که دشمن براى غافلگیر کردن قارَبَ لِیَتَغَفَّلَ. فَخُذْ بالْحَزْمِ، وَ اتَّهِمْ فى ذلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ. تن به صلح دهد. در این زمینه طریق احتیاط گیر، و به راه خوش گمانى قدم مگذار.