دوازدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

امریکایی ها به فکر ایجاد پروپاگاندای رسانه ای علیه روس ها

۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۷۹۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
باید یک حمله رسانه ای مستند در تمامی تلویزیون های جهانی و رسانه های دیگر انجام دهیم تا به خصوص وحشی گری روس ها در سوریه نشان داده شود. آن موقع بعد از شش ماه خواهیم دید که پوتین در برابر نفرین دنیا به خصوص اروپایی ها که دوستش ندارند، چه خواهد کرد.
امریکایی ها به فکر ایجاد پروپاگاندای رسانه ای علیه روس ها

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا دوازدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها روی قضایای خاورمیانه کار کرده و همچنان مسئولیت بارزی در یکی از مراکز پژوهشی مهم در واشنگتن دارد، در ادامه صحبت هایش درباره خلبان های عربستانی گفت: «البته خلبان های نظامی امریکایی و بریتانیایی می توانند هر دو با هم به کمک دستگاه های الکترونیکی به آنها کمک کنند. ایتالیایی ها نمی توانند این کار را بکنند. این مساله در جنگ بوسنی خودش را نشان داد، آنها خودشان تنهایی برای انجام ماموریت های مشخصی که فقط برای آنها تعریف شده بود، می رفتند. این کار به ارتفاع بالای پروازی نیاز دارد. چنین امکانی را خلبان های عربستانی ندارند. گفته می شود که الآن عربستانی ها در حال استخدام مزدور هستند یا می خواهند مزدور استخدام کنند، برای نیروهای زمینی یا هوایی؟ درست نمی دانم.»

پرسیدم: «نظرت درباره جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پمپئو که اخیرا برای وزارت امور خارجه انتخاب شده است، چیست؟»

جواب داد: «منتظریم ببینیم چه خواهند کرد. لازم است که آنها فقط از ناحیه استراتژیک به موضوعات نگاه نکنند بلکه جانب انسانی را نیز باید در نظر داشته باشند.»

بعد گفت: «ببین چه بر سر سوریه آمده است، بعد از جلسه تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق و اردوغان آنها توافق کردند که به همراه روسیه به کردها حمله کنند. الآن تیلرسون رفت، اما اردوغان همچنان در قدرت است.»

سپس به وضعیت سوریه پرداخت و گفت: «در «غوطه» به نظر می رسد که به زودی درگیری ها تمام می شود، انتظار می رود که پایان «جنگ» یا درگیری ها در این منطقه پیروزی بزرگی را برای اسد و ایران و سوریه به ارمغان آورد. تعداد قربانی ها، چه کشته چه زخمی ها، از تمامی سنین زیاد است، این جدای از ویرانی هایی است که به بار آمده. حالا ما امریکایی ها چه کار کردیم؟»

بعد در پاسخ به سوال سرزنش آمیزش گفت: «باید یک حمله رسانه ای مستند در تمامی تلویزیون های جهانی و رسانه های دیگر انجام دهیم تا به خصوص وحشی گری روس ها در سوریه نشان داده شود. آن موقع بعد از شش ماه خواهیم دید که پوتین در برابر نفرین دنیا به خصوص اروپایی ها که دوستش ندارند، چه خواهد کرد. باید کاری کرد و حرف های لازم را زد برای این که ممکن است جنایت دیگری در ادلب رخ دهد و احتمالا این بار انگشت اتهام بیشتر از همه متوجه روس ها و احتمالا سوری ها خواهد شد، مگر این که توافقی با اردوغان حاصل شود. راه گریزی نیست، باید جلوی او را گرفت.»  

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سوریه روسیه سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۲ )

نظر شما :