ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تعهد اروپایی ها به ترامپ برای حفظ برجام تا افشای انتقال جسد صدام

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۶۲۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تعهد اروپایی ها به ترامپ برای حفظ برجام، افشای انتقال جسد صدام به جایی نامعلوم، اصرار اروپایی ها به گرفتن تضمین از ترامپ درباره برجام و هشدار مالکی نسبت به افتتاح کنسولگری عربستان در نجف اشرف و بصره از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تعهد اروپایی ها به ترامپ برای حفظ برجام تا افشای انتقال جسد صدام

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

دلخوری تسلیحاتی ترامپ از نخست وزیر ژاپن

روزنامه مصری الاهرام گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از او گلایه کرده که در دیدارهای اخیرش از واشنگتن صحبتی از خرید تسلیحاتی از امریکا نکرده است.

وی از نخست وزیر ژاپن خواسته است که کشورش برای تامین امنیتش و پشتیبانی بیشتر امریکا از ژاپن از کشورش سلاح های بیشتری خریداری کند.

 

عراقی ها در راس کشورهای خریدار مسکن در ترکیه

روزنامه الحیات گزارش داد که عراقی ها در راس کشورهای خارجی خریدار مسکن و زمین در ترکیه هستند.

بنا به این گزارش عراقی ها فقط در یک سال، سال گذشته میلادی، 9 هزار خانه و زمین در ترکیه خریداری کرده اند.

 

انتقال جنازه صدام حسین به مکانی نامعلوم

خمیس الجبارة، رئیس شورای عشایر صلاح الدین، جزئیات تازه ای را درباره انتقال جنازه صدام حسین به مکانی نامعلوم فاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری السیاسة، الجباره گفت: «در سال 2006 جسد صدام حسین توسط استاندار وقت صلاح الدین از بغداد تحویل گرفته و به صلاح الدین برای خاک سپاری آورده شد. در آن موقع معاهده ای با نیروهای امریکایی امضا شد که جسد صدام در این استان بدون هیچ مشکلی به خاک سپرده شود. امام جماعتی که روی جنازه نماز خواند گفت که جسد صدام به طور امانی در آن جا دفن می شود تا به مکان دیگری انتقال یابد.»

وی در ادامه افزود: «قبل از ورود داعش به استان جسد به جای نامعلومی انتقال داده شد. کسانی که جسد او را انتقال دادند افراد نزدیک او از عشیره اش بودند.»

 

تعهد اروپایی ها به ترامپ برای حفظ برجام

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که اروپایی ها به ترامپ تعهد داده اند که خود تضمین های لازم را بدهند که ایران بعد از پایان دوره تعیین شده برجام که از آن به «غروب برجام» تعبیر می شود، به توافق پایبند باشد و به سمت ساخت بمب هسته ای نرود.

این روزنامه نوشته است که اروپایی ها متن توافقی را در این رابطه تهیه کرده اند و به ترامپ گفته اند که در صورتی که با آن موافق باشد آنها حاضرند این متن را به صورت توافق نامه رسمی اعلام کرده و به آن جنبه قانونی بدهند.

اروپایی ها می گویند برای حفظ برجام حاضرند نهایت تلاش خود را بکنند و مصمم هستند که آن را حفظ کنند. دیپلمات های اروپایی گفته اند که این توافق در شرف نهایی شدن است و امیدوارند تا قبل از ماه مه نهایی شود.

 

اروپایی ها بابت برجام از ترامپ تضمین می خواهند

روزنامه العرب، چاپ لندن، می نویسد که اروپایی ها از ترامپ تضمین می خواهند که در صورت رسیدن به توافقی مطابق با خواسته های او در مورد برجام او دیگر بهانه تراشی برای بر هم زدن آن نخواهد کرد و در آن خواهد ماند و به تعداتش در برجام عمل خواهد کرد.

این روزنامه همچنین می نویسد که دیپلمات های اروپایی می گویند که در مذاکراتشان با دیپلمات امریکایی، برایان هوک دریافته اند حتی طرف امریکایی نیز نمی داند که ترامپ چه تصمیمی دارد و نمی تواند تضمین دهد که او در لحظه آخر بر خلاف توافقی که می کنند، عمل نخواهد کرد.

 

عادل الجبیر: امریکا نباشد قطر ظرف چند هفته سقوط می کند

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که اگر حمایت های ایالات متحده نباشد قطر ظرف چند روز سقوط می کند.

به گزارش روزنامه الحیات، وی همچنین گفت: «هزینه حضور نیروهای امریکایی در سوریه را قطر می پردازد. خود دونالد ترامپ هم گفته است که قطر باید هزینه حضور نظامی امریکا در سوریه را بپردازد تا امریکا نیروهایش را به آن جا اعزام کند. امریکا در خاک قطر پایگاه دارد و نیروهای امریکایی از آن جا به سوریه می روند.»

وی در ادامه افزود: «روزی که امریکا حمایت خود را قطع کند و پایگاه نظامی اش در قطر را برچیند حکومت این کشور ظرف چند هفته سرنگون خواهد شد.»

 

ترامپ به مکرون: کشورهای ثروتمند عرب هزینه های ما را می دهند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در کنفرانس مطبوعاتی اش با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واشنگتن گفت که کشورهای ثروتمند خاورمیانه هزینه های سرسام آوری می کنند تا ایالات متحده از آنها حمایت کند.

به گزارش پایگاه خبری نون 14، وی تاکید کرد که تلاش می کند نیروهای امریکایی را با سربازان این کشورهای ثروتمند جایگزین کند.

 

هشدار مالکی نسبت به افتتاح کنسولگری عربستان در نجف و بصره

نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق روز چهارشنبه اعلام کرد افتتاح کنسولگری عربستان در نجف اشرف و بصره تلاش برای «ایجاد شکاف» است.

مالکی در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: «عربستان این توهم را دارد که می تواند در عرصه سیاسی عراق شکاف ایجاد کند.»

وی سپس گفت: «ما خوشحالیم که بالاخره عربستان رفتار طایفه ای خود را عوض کرده و به حمایتش از گروه های تروریستی پایان داده است.»

مالکی در ادامه افزود: «تاثیر عربستان بر انتخابات با حمایت مالی و رسانه ای از بعضی گروه های سیاسی بسیار بالاست و فکر می کند می تواند عراق را به هم پیمانی با خود بکشاند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر نیروهای امریکایی برجام صدام حسین


نظر شما :