استراتژی موفقیت آمیز ترامپ

برای فشار به ایران نیازی به لغو برجام نیست

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۵۷۷۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا
در شرایط فعلی که هیچ کشور و گروهی مایل به سرمایه گذاری در ایران نیست و عملا برجام از اعتبار افتاده بنابر این لغو و خارج شدن از آن اشتباه است.
برای فشار به ایران نیازی به لغو برجام نیست

نویسنده: الی لیک

دیپلماسی ایرانی: در شرایط فعلی که هیچ کشور و گروهی مایل به سرمایه گذاری در ایران نیست و عملا برجام از اعتبار افتاده بنابراین لغو و خارج شدن از آن اشتباه است. پس وقتی هم اکنون به این شکل می توان به هدف دست پیدا کرد چرا باید از آن خارج شد و درگیری و تولید هزینه کرد. استراتژی ترامپ در قبال ایران جواب داده است و به نظر می رسد که معامله هسته ای ایران تا ۱۲ ماه مه بیشتر ادامه پیدا نکند.

دونالد ترامپ، مجبور به پایان دادن به تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران خواهد شد و یا آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد. مگر اینکه متحدان اروپایی به رفع معایب مورد نظر او بپردازند. ترامپ در حال حاضر مشغول آماده کردن سیاست های جدید خودش است. او یکی از سخت ترین منتقدان برجام یعنی، مایک پومپئو، رئیس سابق سیا را جانشین رکس تیلرسون کرده است. سپس جان بولتون، مشاور جدید امنیتی ملی، که شش ماه پیش استراتژی ای را برای خروج کامل ایالات متحده از توافقنامه طراحی کرد نیز در کنار او قرار گرفته است.

به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با شرایط کنونی توافق هسته ای، ایران می تواند همچنان تبدیل به یک قدرت هسته ای شود چرا که محدودیت های اعمالی درباره اورانیوم غنی شده و ممنوعیت سانتریفیوژهای پیشرفته در بین سال های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۱ منقضی می شود. علاوه بر این، توافق هسته ای امکان سرمایه گذاری در ایران و پیشرفت اقتصادی این کشور را فراهم می کند. هر چند که اکنون با کارشکنی آمریکا برجام این هدف را محقق نساخته، اما هدف اصلی برجام همین بوده و اسرائیلی ها از این بابت احساس خطر می کنند.

با این حال با توجه به شرایط فعلی خروج از برجام اشتباه است. ایالات متحده و متحدان آن در حال حاضر به بهترین شکل در حال بهره برداری از برجام هستند به طوری که ایران به آن پایبند است اما خودشان آن را اجرا نمی کنند. بانک های اروپایی به کسب و کار در بازار ایران اطمینان ندارند. مقامات ایالات متحده گفته اند که اروپا از اداره خزانه داری بیشتر توضیح می خواهد که چه نوع سرمایه گذاری این تحریم های موجود را نقض نمی کند. تخفیف هایی مانند فروش هواپیمای چند میلیارد دلاری بوئینگ به ایران که به نظر می رسید در پایان دولت باراک اوباما اجرا می شد در حال حاضر با شک و تردید مواجه شده است. ریال ایران در سراشیبی سقوط آزاد است و در شش ماه گذشته ارزش خود را از دست داده است.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد چرا در سال ۲۰۱۸ اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری قابل توجه خارجی جذاب نیست. مثلا اخیرا تعدادی اتباع خارجی و دو تابعیتی دستگیر شدند. شبه نظامیان وابسته به آن در سوریه و یمن در حال جنگ هستند و بانک های آن پول نقد را برای حزب الله لبنان ارسال می کنند. علاوه بر این ها سعودی ها نیز به شدت علیه ایران لابی می کنند. در چنین شرایطی که هیچ کشور و گروهی مایل به سرمایه گذاری در ایران نیست و عملا برجام از اعتبار افتاده  لغو و خارج شدن از آن اشتباه است. پس وقتی هم اکنون به این شکل می توان به هدف دست پیدا کرد چرا باید از آن خارج شد و درگیری و تولید هزینه کرد.

منبع: بلومبرگ/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: برجام ایالات متحده امریکا اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ایران


نظر شما :