چین، روسیه و اروپا باید برای اجرای برجام متحد شوند

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۷۴۸۸۵ سرخط اخبار

یک وبگاه خبری-تحلیلی نزدیک به دولت چین نوشت: اگر ایران، چین، روسیه و اروپا در موضع هماهنگ باشند، توافق هسته ای بدون آمریکا نیز باقی می ماند و خروج یکجانبه آمریکا و بازگرداندن تحریم ها تاثیر قابل توجهی بر ایران نمی گذارد.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نشریه اینترنتی «گلوبال تایمز» در گزارشی پیرامون ماندگاری توافق هسته ای ایران با توجه به کارشکنی های آمریکا نوشت: این توافق در سه ماه آینده با چند سناریوی محتمل مواجه است.

سناریوی مشکل مذاکرات غیر هسته ای

این نشریه چینی با معرفی سه سناریو در این مسیر نوشت: «در سناریوی نخست، معاهده منعقد شده بین ایران و گروه موسوم به «1+ 5» می تواند به صورتی جزئی ذیل چارچوب توافق تمورد بازنگری قرار گرفته و نظارت از عملکرد ایران بهبود یابد. در ضمن، ایران و این گروه می توانند دور جدیدی از مذاکرات را درباره برنامه موشکی و سیاست های خاورمیانه ایران آغاز کنند.

به نظر، این بهترین سناریو است و توافق کنونی پابرجا مانده و دیگر موضوع ها از طریق کانال های جدید بررسی می شوند. اما موفقیت در این مسیر مشکل است زیرا نیازمند همکاری، سازش و صداقت همه طرف های درگیر است.»

 

سناریوهای خروج از توافق تهران، واشنگتن

در سناریوی دوم، کنگره آمریکا این توافق را یکجانبه و به طور اساسی بازبینی کرده و به طور جدی به آن آسیب می رساند. در این صورت، ایران از توافق خارج شده و به این معاهده تاریخی خاتمه می دهد.

در سناریوی سوم، کنگره آمریکا و اروپا نه اقدام های موثر را اتخاذ نکرده و ظرف 120 روز کارهایی می کنند که مورد نظر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نخواهد بود. در این وضعیت واشنگتن به طور رسمی خروج از توافق را اعلام کرده و معاهده نابود می شود.

 

شیوه های حفظ توافق با تعامل دیپلماتیک

وبگاه یادشده در ادامه به روش های حفظ توافق هسته ای اشاره کرده و می نویسد:  چین، روسیه و اروپا می توانند آمریکا و ایران را به سمت بهترین سناریو هدایت کنند. به خاطر بحران سازی آمریکا در توافق هسته ای با ایران، کشورهای چین و روسیه و اروپا بهتر است با همکاری هم ساز و کارهای دیپلماتیک و مسیر های مذاکراتی جدیدی ایجاد کنند.

بر این اساس، این اقدام  همراه با فشار بر آمریکا مانع از حرکت این کشور در مسیر نادرست شده و درصورت بروز بدترین سناریو که خروج آمریکا از توافق است، پیامدهای آن را به حداقل می رساند.

 

اتخاذ تدابیری برای تقابل با زورگویی های آمریکا

گلوبال تایمز سپس نوشت: لازم است چین ، ایران، روسیه و اروپا نشست های رسمی چند جانبه انجام داده و هرکدام اعلام کنند که از تمامی مفاد این توافق، صرف نظر از این که آمریکا از آن خارج می شود یا خیر، پیروی می کنند. این کار به ایران اطمینان می دهد و البته چنین نشست هایی فشارهای روحی را بر آمریکا وارد کرده تا قبل از خروج از توافق به آن عواقب آن بیاندیشد.

مادامی که ایران، چین، روسیه و اروپا در موضع هماهنگ باشند، توافق هسته ای بدون آمریکا نیز باقی می ماند و خروج یکجانبه و بازگرداندن تحریم ها بر ایران تاثیر قابل توجهی بر این کشور نمی گذارد. همچنین برای اجتناب از اقدام های تلافی جویانه آمریکا، چین، روسیه و اروپا باید تدابیر احتیاطی را برای مواجهه با اعمال نظر غیرقانونی آمریکا انجام دهند. اگر آمریکا متوجه شود خروج از توافق آسیبی به ایران نمی زند، آنگاه خود منزوی می شود.

 

اجرای برجام در دوره پسا آمریکا

در خاتمه این گزارش آمده است: حفظ این توافق بستگی به دولت های چین، روسیه و کشورهای اروپایی دارد. اگر آن ها با هم همکاری کنند، چالش های بزرگی در مسیر اعمال نظرهای غیرقانونی آمریکا ایجاد می شود و به تحریم های یکجانبه این کشور خاتمه می دهد.

همچنین جامعه بین الملل باید به جای عقب نشینی و انتظار، به صورتی فعالانه برای حل بحران هسته ای ایران تلاش کند. آمریکا در حال حاضر  تلاش می کند اروپا را به سوی خود جلب کند و بین چین، روسیه، اروپا و ایران اختلاف اندازد. ایران نیز مشتاق حمایت بوده و خود به تنهایی قادر به ایجاد جبهه متحد نیست. پس زمان آن فرا رسیده که چین، روسیه و اروپا با همکاری با یکدیگر آماده اجرای برجام در جهان پسا آمریکا باشند.

کلید واژه ها: روسیه چین روسیه و اروپا ایران


نظر شما :