هشدار لاوروف به واشنگتن:

برجام در خطر است

۰۷ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۳۵۱۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «توافقات بزرگ زیر تیغ خطر فروپاشی هستند. توافقاتی که برای ما سمبل همکاری های سازنده چند جانبه بوده اند، اکنون در آستانه فروپاشی اند. من به طور خاص درباره وضعیت توافق بر سر برنامه هسته ای ایران صحبت می کنم.»
برجام در خطر است

دیپلماسی ایرانی: روسیه نسبت به فروپاشی توافق هسته ای 1+5 با ایران هشدار داد و اعلام کرد که برجام در خطر فروپاشی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز سه شنبه، در نشست شورای امور روابط خارجی روسیه گفت: «توافقات بزرگ زیر تیغ خطر فروپاشی هستند. توافقاتی که برای ما سمبل همکاری های سازنده چند جانبه بوده اند، اکنون در آستانه فروپاشی اند. من به طور خاص درباره وضعیت توافق بر سر برنامه هسته ای ایران صحبت می کنم.»

وی در ادامه نسبت به عقب نشینی امریکا از توافق هسته ای با ایران هشدار داد و گفت: «روسیه هموار هشدار داده است که اگر ایالات متحده بخواهد برجام را به هم زند، عواقب بسیار بسیار بدی در انتظار خواهد بود.»

دیمتری پسکوف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به تهدید امریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران گفت که هر گونه تحرکی از این نوع از جانب امریکا به ضرر امنیت و ثبات و تلاش ها برای منع گسترش سلاح های هسته ای در جهان خواهد بود.

وی گفت: «ما از واکنش ایران خبر داریم. اگر امریکا از توافق خارج شود، تهران هم خارج خواهد شد. برای همین روسیه همچنان به فعالیت و همکاری های خود ادامه خواهد داد تا وضعیت مناسبی برای حل این بحران به وجود آید.»

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران می تواند امنیت و ثبات اوضاع در خاورمیانه را به هم بزند، و تاکید کرده بود که «هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در سال 2015 برای حل قضیه برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند. بر اساس این توافق که به برنامه اقدام مشترک معروف شد، ایران برای برنامه هسته ای اش محدودیت هایی قائل می شود در مقابل تحریم ها علیه آن نیز لغو خواهند شد. این توافق از 16 ژانویه 2016 رسما به اجرا در آمد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران بوده است، 13 اکتبر گذشته رسما اعلام کرد که کاخ سفید با کنگره روی طرحی کار خواهد کرد که به موجب آن، آن چه وی «عیوب خطرناک» توافق بین المللی هسته ای با ایران موسوم به طرح اقدام مشترک نامید، رفع شود. پیش از این ترامپ بارها اعلام کرده بود که تمایل دارد از توافق هسته ای با ایران خارج شود و آن را بدترین توافقی دانسته بود که ایالات متحده تا کنون امضا کرده است.

با این وجود و قبل از سخنرانی ترامپ در ماه اکتبر، وی از زمانی که به قدرت رسیده است بر اساس قانون گزارش هر 90 روز یک بار رئیس جمهوری امریکا به کنگره، دو بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام سرگئی لاوروف لغو برجام دونالد ترامپ


نظر شما :