خودورهای پرمصرف‌تر، وعده‌های توخالی‌تر

رویاهای نابود شده اوباما

۲۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۷۲۳۹۰ اخبار اصلی آمریکا
وقتی دوره ریاست‌جمهوری اوباما آغاز شد، صنعت خودروی این کشور حال چندان خوشی نداشت. وضع صنعت خودروسازی در زمان شروع ریاست‌جمهوری اوباما فاجعه‌بار بود.
رویاهای نابود شده اوباما

روزبه آرش: دونالد ترامپ با وعده های متعددی برای وارونه کردن آن چه باراک اوباما ساخته است، به ریاست جمهوری رسید. یکی از این وعده ها، لغو مقررات و قوانین محدودکننده برای جلوگیری از آلوده کردن محیط زیست بود. دونالد ترامپ در ماه مارچ دستور بازبینی در استانداردهای مصرف سوخت خودروهای آمریکایی را که از سوی دولت اوباما صادر شده بود را اعلام کرد. این حرکت یک پیروزی برای خودروسازهای آمریکایی و یک شکست برای طرفداران خودروهای سبز محسوب می شود چرا که از نظر خودروسازان این استاندارها باعث می شد تا یک گام از عادات مصرف کنندگان آمریکایی عقب بیفتند. اسکات پروییت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست(EPA) گفت: «این استاندارها برای خودروسازان و مردم بسیار پرهزینه هستند.» اسکات پروییت انتخاب ترامپ  برای EPA، اساسا منتقد ماهیت این سازمان و وضع مقررات برای صنایع است.

وقتی باراک اوباما در ابتدای سال ۲۰۰۸ میلادی به کاخ سفید گام گذاشت، یک اتفاق تازه در تاریخ امریکا رقم خورد. او نخستین رییس جمهوری سیاه پوست امریکا بود که پا به ساختمان سراسر سفید ریاست جمهوری یا همان کاخ سفید می گذاشت. انتخاب اوباما نه به دلیل تجربه های گذشته و نه به دلیل نقش خاص او در یک حزب یا جنبش بود. اوباما را مردم امریکا به خاطر خود او و وعده هایش انتخاب کردند. شعار اصلی او «تغییر» و وعده مهم او بازگرداندن صلح به جهان پر از جنگ بود. در این بین البته اوباما اقتصاد را هم فراموش نکرد و وعده تحول اقتصاد را داد.
وقتی دوره ریاست جمهوری اوباما آغاز شد، صنعت خودروی این کشور حال چندان خوشی نداشت. وضع صنعت خودروسازی در زمان شروع ریاست جمهوری اوباما فاجعه بار بود. شروع بحران صنعت خودروسازی در امریکا به اکتبر ۲۰۰۷ برمی گردد. فروش خودروها و کامیون های سبک حدود ۱۶میلیون دستگاه در سال بود اما در پایان فوریه ۲۰۰۹ ، وقتی تنها مدت کوتاهی از حضور اوباما در کاخ سفید می گذشت، آمار فروش کاهش وحشتناکی داشت و از ۱۶میلیون دستگاه به تنها ۹میلیون دستگاه رسید. این یعنی صنعت خودروی امریکا شاهد کاهش سالانه ۴۰درصدی فروش در آن مقطع زمانی بود. دو شرکت از ۳ شرکت بزرگ خودروسازی در امریکا یعنی جنرال موتورز و کرایسلر در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، درحالی که فورد نیز در خطر قرار داشت. به این ترتیب صنعت خودرو با شرکت های بی شمار خود در سراسر امریکا در معرض تهدید جدی قرار گرفت. در این شرایط، اوباما به طور جدی در پی رفع معضلات بزرگ خودروسازان امریکایی برآمد اما به جای آنکه مالیات را حذف کند و از شرکت ها کار کمتری بخواهد، به سراغ تامین بودجه هایی برای ارائه کمک های مالی به خودروسازها رفت. او این کار را با هدف ساده و موثر کردن کار خودروسازها و البته ایجاد اصلاحات در این صنعت انجام داد. وقتی باراک اوباما، به عنوان نخستین رییس جمهوری سیاه پوست امریکا با شعار «تغییر» و بدون داشتن سابقه روشن سیاسی پا به کاخ سفید گذاشت، شاید کسی فکر نمی کرد بتواند صنعت در آستانه ورشکستگی خودروی کشورش را با برنامه ها و کمک مالی دوباره به شرایط پیش از بحران بازگرداند.

اما حالا نوبت این فرارسیده که خودروسازانی که اوباما آنها را نجات داد به نجات دهنده خود پشت کنند. خودروسازان نگرانند که با وعده های ترامپ، مشتریان به سمت خودروهای بزرگتر بروند و قیمت پایین بنزین، تبعیت از مقررات را پرهزینه یا غیرممکن کند. آنها همچنین نگرانند که نبرد طولانی با ایالت ها بر سر مقررات باعث شود که پیش بردن برنامه های تولیدی دشوارتر شود. مقامات ایالت های دموکرات به طور روزافزونی در به چالش کشیدن تلاش های دولت ترامپ برای لغو مقررات تهاجمی تر و جدی تر شده اند. دادستان های ایالت های پنسیلوانیا، کنکتیکات، ماساچوست، آیووا، واشنگتن، اورگان و رود آیلند در نامه ای به سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کردند: «در سایه مزایای زیست محیطی و سلامت حیاتی عمومی، استانداردها جواب خواهند داد و اگر سازمان حفاظت از محیط زیست برای تضعیف یا تاخیر در استانداردهای کنونی در سالهای 2022 تا 2025 عمل کند، ما قاطعانه اقدامات حقوقی لازم برای جلوگیری از چنین تحرکاتی را اتخاذ خواهیم کرد.» دادستان کل نیویورک و ۱۲ مقام ارشد ایالتی دیگر اعلام کردند که با هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای لغو مقررات آلایندگی خودروها، در دادگاه به شدت مقابله خواهند کرد. در مقابل اما خودروسازانی همچون جنرال موتورز، فورد و تویوتا می گویند دولت اوباما بازبینی درستی برای ضمانت اجرایی این مقررات نداشته است. خودروسازان در ماههای اخیر با مقامات دولت ترامپ دیدار داشته و امیدوارند که توافقی با ایالت های کالیفرنیا و دیگر ایالت ها درباره استاندارد مصرف سوخت داشته باشند. سخنگوی EPA اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی نامه مشترک ایالت های دموکرات است. دولت اوباما تقاضا داشت که مصرف خودروها تا سال 2025 به 54,4مایل در هرگالن برسد. این استاندارد در حال حاضر 27,5مایل برای هر گالن است. رویاهایی که تحقق آنها همین حالا هم دیر شده و به نظر با دستورات و لج بازی های ترامپ نابود خواهند شد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا باراک اوباما دونالد ترامپ صنعت خودرو


نظر شما :