ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از چاپ کتاب خاطرات کلینتون درباره انتخابات تا تلاش صهیونیست ها برای برکناری تیلرسون

۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۱۷۱۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
انتشار کتاب خاطرات هیلاری کلینتون درباره انتخابات، تلاش صیهیونیست ها برای برکناری رکس تیلرسون، صدور سه سال حبس برای استاندار بصره، تلاش نیکی هیلی برای جانشینی تیلرسون و خودداری عبدالعزیز بوتفلیقه از دیدار با نیکولاس مادورو از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از چاپ کتاب خاطرات کلینتون درباره انتخابات تا تلاش صهیونیست ها برای برکناری تیلرسون

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

خودداری بوتفلیقه از دیدار با مادورو

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر حاضر نشد با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که به الجزایر سفر کرده بود، دیدار کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، مادورو در الجزایر مورد استقبال بدالقادر بن صالح، رئیس پارلمان و احمد اویحیی، نخست وزیر الجزایر قرار گرفت اما بوتفلیقه حاضر به دیدار با او نشد.

خبرهای ضد و نقیضی درباره خودداری بوتفلیقه از دیدار با مادورو منتشر شده، برخی منابع مناسب نبودن حال بوتفلیقه که به شدت بیمار است را عامل انجام نشدن این دیدار عنوان کرده اند در حالی که برخی منابع دیگر می گویند که بوتفلیقه به دلیل مسائل مرتبط با ونزوئلا و مخالفت های جامعه جهانی با سیاست های او از دیدار با او خودداری کرده است.

 

تلاش نتانیاهو برای استفاده از برادران ترامپ برای فشار به وی

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد که برادران ترامپ در اسرائیل و به خصوص حیفا دادوستد گسترده ای دارند و نتانیاهو تلاش می کند از طریق آنها به ترامپ فشار بیاورد تا سیاست های خود را پیش ببرد.

به نوشته ایندیپندنت، سیاست های متفاوت و به شدت متمایل به تل آویو ترامپ به دلیل همین فشارهاست و برادران ترامپ در این باره تاثیر مستقیم دارند.

ایندیپندنت همچنین می نویسد که جارد کوشنر، داماد ترامپ که مسئول پرونده مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین نیز شده است فعالیت های اقتصادی گسترده ای در اسرائیل دارد و تلاش می کند با پیشبرد اهداف نتانیاهو امتیازهای بیشتری در سرزمین های اشغالی به دست آورد.

 

تلاش صهیونیست ها برای برکناری تیلرسون

روزنامه الحیات گزارش داد که لابی های صهیونیست در ایالات متحده فشارهای تازه ای را به ترامپ آغاز کرده اند تا او مجبور به برکناری وی از سمت وزارت امور خارجه امریکا شود.

به نوشته الحیات، بسیاری از صهیونیست ها معتقدند که تیلرسون مطابق با در نظر گرفتن منافع اسرائیل سیاست های امریکا را پیش نمی برد و این مساله می تواند به روابط اسرائیل و امریکا ضربه بزند.

به نوشته این روزنامه بسیاری از اسرائیلی ها به دولت ترامپ پیشنهاد داده اند که فرد دیگری را به جای تیلرسون در نظر بگیرد.

تلاش های تازه هیلی برای جانشینی تیلرسون

مرکز مطالعات و پژوهشی هریتیج گزارش داد که نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل رایزنی های تازه ای را با لابی های نزدیک به دولت ترامپ آغاز کرده است تا شاید بتواند جای تیلرسون را در وزارت امور خارجه بگیرد.

بنا به این گزارش، هیلی تلاش دارد ترامپ را متقاعد کند که به سیاست هایش نزدیک تر از تیلرسون است برای همین برای نشستن به جای او در وزارت امور خارجه مناسب تر است.

 

چاپ خاطرات هیلاری کلینتون از دوران انتخابات

 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده و نامزد ناکام دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری چند ماه پیش این کشور به تازگی کتابی را نوشته و در آن پاسخ انتقادهای ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری امریکا را داده است. در این کتاب کلینتون همچنین حرف های بسیاری را درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا زده که به زعم وی افشای حقایق پشت پرده انتخابات ریاست جمهوری امریکا و انتخاب ترامپ است. این کتاب نهم سپتامبر با عنوان «چه اتفاقی افتاد» منتشر شده است.

 

کارمندان ترامپ برایش جاسوسی می کنند

سرکیس نعوم، روزنامه نگار سرشناس لبنانی به نقل از مقام های آگاه امریکایی خبر داده است که فضای داخلی دولت امریکا به قدری دو قطبی شده که کارمندان متمایل به ترامپ یا کسانی که جدیدا به دولت امریکا اضافه شده اند، کسانی را که با وی مخالفت دارند را زیر نظر می گیرند و به منابع مربوطه علیه آنها گزارش می دهند. به گفته این مقامات هدف از این کار تقویت جایگاه ترامپ از یک سو و پاکسازی دولت از مخالفان ترامپ محسوب می شود.

 

اقدامات عملی دولت امریکا برای تضعیف نفتا

 نشریه پولتیکو گزارش داد که دولت امریکا با تعیین تعرفه های جدید برای برخی محصولات و کالاهای کانادایی عملا برای تضعیف معاهده نفتا گام برداشته است.

دونالد ترامپ از ابتدای آغاز به کارش از منتقدین جدی معاهده نفتا بود و آن را به ضرر منافع اقتصادی امریکا می دانست برای همین تهدید کرده بود یا در رابطه با آن تجدید نظر می کند یا کلا اقدام به لغو آن خواهد کرد.

معاهده نفتا معاهده ای تجاری برای تجارت آزاد میان کشورهای ایالات متحده، مکزیک و کاناداست.

مکزیک و کانادا نسبت به رفتارهای ترامپ در این رابطه به شدت اعتراض دارند.

 

سه سال حبس برای استاندار بصره

هیئت پاک دستی عراق روز چهارشنبه با صدور حکمی قضایی صباح حسن محمد البزونی، رئیس استانداری بصره را به اتهام اختلاس به سه سال حبس محکوم کرد.

به گزارش اسکای پرس، دادگاه قضایی عراق به قناعت کامل رسیده که البزونی با دریافت رشوه از یکی از شرکت های دولتی تعدادی از پروژه های این استان را به آن شرکت داده است.

حکم دادگاه قابل تجدید نظر است و متهم می تواند در حکم صادره دادخواهی کند.

پرونده اختلاس و رشوه بزونی ماه اوت گذشته از استان بصره به بغداد فرستاده شده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بوتفلیقه تیلرسون ترامپ نیکی هیلی


نظر شما :