وقتی پدر رئیس‌جمهور آمریکا ضد سیاهان بود

ترامپ؛ رئیس کل نژادپرستان آمریکا

۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۱۰۶۵ اخبار اصلی آمریکا
به زودی گفتن جملات ‌نژادپرستانه عادی خواهد شد و زمانی که عادی شود، بروز خشونت نیز آسان‌تر خواهد شد. چرخ تمدن در آمریکا در حال چرخیدن معکوس است.
ترامپ؛ رئیس کل نژادپرستان آمریکا

نویسنده: کلاوس برینکبائومر
دیپلماسی ایرانی:
رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، یک نژادپرست و فردی نفرت افکن است. زمان آن فرا رسیده که خسارت های عظیمی که او به کشورش و جهان وارد می کند را کم اهمیت جلوه ندهیم.
۹۰ سال پیش، در ایالت نیویورک، بخش کوئینز، حدود ۱۰۰۰ عضو فرقه کوکلاکس کلان، با پلیس درگیر شدند. فِرِد ترامپ از جمله دستگیرشدگان در این درگیری بود. پرونده او هرگز به میز محاکمه نرسید، زیرا در آن زمان، اوضاع با امروز تفاوت داشت. اما فِرِد ترامپ صاحب پسری به نام دونالد شد و او را با تفکر تعلق داشتن به گروه سفید پوستان بر تر، بزرگ کرد. در سال ۲۰۱۵، زمانی که وی کاندیدای ریاست جمهوری بود از او در خصوص داستان گروه ک. ک. ک سوال شد و پاسخ او چنین بود: «هرگز این طور نبوده. چنین چیزی هرگز اتفاق نیافتاده، هرگز این اتفاق نیافتاده. هرگز چنین نبوده. پدر من هرگز دستگیر نشده، هرگز محکوم نشده، هرگز حتی متهم نیز نشده است. داستان، کاملا نادرست و ابلهانه است.» ولی سوال اینجاست که آیا فقط هرچیزی که به دادگاه برده شود درست است؟
در سال ۱۹۷۳، دونالد ترامپ محکوم شد. دلیل محکومیت وی این بود که او ۱۴ هزار واحد آپارتمان خود در نیویورک را به مستاجر های سفید پوست اجاره داده و سیاه پوستان را رد کرده بود. این موضوع، کاملا صحیح و اثبات شده است. درخواست اجاره هایی که با علامت «ر» یعنی رنگین پوست نشانه گذاری شده بودند، رد می شدند و آپارتمان ها دقیقا چند لحظه بعد به افراد سفیدپوست واگذار می شد. در طی دهه ۱۹۸۰، وی اعلام کرد که کارکنان سیاه پوستش تنبل تر هستند و او نگران است که این کارمندان سیاه پوست، از او دزدی کنند. در آوریل ۱۹۸۹، زمانی که به تریشا میلی، سرمایه گذار بانکی، در پارک مرکزی تجاوز شد و متجاوزین تا حد مرگ او را کتک زدند، چهار سیاه پوست و یک لاتین تبار را به این اتهام دستگیر کردند. دونالد ترامپ در پاسخ به این اتفاق، یک آگهی تمام صفحه ای چاپ کرد و در آن نوشت: «مجازات اعدام را از سر بگیرید.» این افراد در حالی که بیگناه بودند، در دادگاه محکوم شدند و پس از گذشت چندین سال، توانستند آزاد شوند.
در نوامبر ۲۰۱۶، آمریکایی ها همین ترامپ را به ریاست جمهوری انتخاب کردند. این فرد کسی بود که باراک اوباما را به عنوان یک مسلمان محکوم و ادعا کرد که در یک کشور خارجی متولد شده است. بر اساس سخنرانی ها، حکم ها و افرادی که به استخدام خود درآورده است، نسبت به شخصیت و تفکرات وی، طور دیگری نمی توان قضاوت کرد.
ترامپ یک نژادپرست و نفرت افکن است. بسیاری از آمریکایی ها، دنیا را به چشم مکانی تهاجمی و دوگانهٔ خیر و شر می بینند. دونالد ترامپ، دقیقا ذهنیت این افراد را در واقعیت بازسازی می کند. رئیس جمهور آمریکا مقصران را معرفی کرده است: مهاجران و نخبگان. در صورتی که در آینده یک حمله تروریستی دیگر در ایالات متحده اتفاق بیافتد، ترامپ مقصر را از الان انتخاب کرده است- قضات لیبرالی که پناهجویان را به کشور راه می دهند.
نژادپرستی به شیوه های غیرآشکار اتفاق می افتد. ابتدا با پیش داوری و تبعیض شروع می شود: مثلا کودکان سفیدپوست مورد تشویق قرار می گیرند و سیاه پوستان، بیشتر از سفیدان در معرض اتهام پلیس قرار می گیرند. سپس، فعالان نژادپرستی علیه سیاه پوستان فعالیت می کنند و در آخر هم سیاستمدارانی که به صورت محسوسی، به کلیشه ها پایبند هستند به فعالیت می پردازند. تمامی این عوامل، به صورت مجزا تاثیرگذارند، اما گا ها تمامی آن ها دست به دست هم می دهند و باعث ایجاد آشوب و خشونت در میان مردم می شوند. این امر دقیقا اتفاقی است که در سوسیالیسم ملی آلمان و آپارتاید در آفریقای جنوبی افتاده است. مجارستان نیز در چند سال گذشته شاهد چنین موجی بوده و اکنون ترامپ نیز به آن پیوسته است. در طول این مراحل، آثار نژادپرستی کاملا مشهود است و عامل بازدارنده ای در کار نیست.
دیوید دوک، رهبر نژادپرستان آمریکایی، دلایل خوبی برای تشکر از ترامپ در این هفته داشت. زمانی که رییس جمهور ایالات متحده می گوید قربانی درست به اندازه قاتل، مسئول است و مخالفان مسلح نیز دقیقا به اندازه حزب نازی که مسئول به راه انداختن جنگ جهانی بود، گناهکار هستند، پس این دو فرد در کنار یکدیگر به یک هدف کلیدی دست یافته اند. امروزه تحمل، همدلی، مهربانی و تنوع نظرات، در سایه سیاست کمرنگ شده اند. به زودی گفتن جملات نژادپرستانه عادی خواهد شد و زمانی که عادی شود، بروز خشونت نیز آسان تر خواهد شد. چرخ تمدن در آمریکا در حال چرخیدن معکوس است.
منبع: اشپیگل/ ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی ۳۳

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :