تهدید ماتیس به کاهش حمایت‌ها از ناتو

۲۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۹۶۷۱۳۳ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا در مقر ناتو هشدار داد، میزان حمایت واشنگتن از ناتو به واکنش سایر کشورها در قبال تعهدات مالی ناتو بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر اروپایی اش در بروکسل تاکید کرد: آمریکا نمی تواند بیشتر از خود شما نگران آینده فرزندانتان باشد. من وظیفه دارم درباره واقعیت های سیاسی در ایالات متحده به شما اطلاعات شفاف بدهم و خواستار آن شوم تا به مردم کشور من سهم منصفانه ای (از کمک های مالی) بدهند.   

ماتیس در ادامه گفت: آمریکا به مسؤولیت هایش عمل می کند اما حمایت آمریکایی ها محدودیت های خودش را دارد. باز هم تکرار می کنم که متحدان اروپایی باید اعتبارات بیشتری را صرف ارتش های خودشان کنند.

رئیس پنتاگون همچنین تهدید کرد: اگر کشورهای شما نمی خواهند شاهد کم شدن کمک های آمریکا به ائتلاف باشند، هر کدام از شما باید حمایت خودتان را از دفاع جمعی نشان دهید.

ایالات متحده بیشتر تولید ناخالص ملی خودش را صرف امور نظامی می کند که بیش از هر کشور عضو ناتو است. کشورهای ناتو متعهد شدند تا دو درصد تولید ناخالص ملی خودشان را به امور نظامی اختصاص دهند و فقط انگلیس، لهستان، استونی و یونان به آن متعهد هستند.

ماتیس در ادامه خواستار تدوین یک طرح با زمانبندی مشخص برای رسیدن به هدف دو درصدی شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا احتمالا ماه مه برای شرکت در نشست سران به مقر ناتو سفر می کند.

در واکنش به این سخنان، وزیر دفاع جمهوری چک گفت که از موضع گیری ماتیس تعجب نکرده است و آن را تهدید نمی داند. در همین حال اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفت که موضع گیری آمریکا در قبال شرکای ناتو را درک می کند.

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری اظهار داشت: مشارکت ناتو در عملیات نظامی علیه داعش در سوریه بعید است.

استولتنبرگ اظهار داشت: ناتو شرکت در عملیات نظامی علیه داعش در سوریه را بررسی نمی کند.

وی پیشتر گفته بود، مداخله ناتو در سوریه منجر به نامساعد شدن اوضاع امنیتی می شود و مداخله ناتو همیشه به معنای راه حل نیست.

دبیرکل ناتو اظهار داشت: حمایتی که ناتو به نیروهای ائتلاف ارائه می کند به اجرای پروازهای نظارتی از مسافت های دور از نوع آواکس در نزدیکی مرزهای سوریه و در راستای فعالیت های جمع آوری اطلاعات و نیز آموزش افسران عراقی محدود می شود.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :