داعش به آخر خط می‌رسد

پایان کار ابوبکر بغدادی

۱۷ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۴۴۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان بر این اعتقادند که بی‌توجهی به نوار منسوب به ابوبکر البغدادی، خلیفه داعش، نشان می‌دهد که او کاریزمایی که از آن برخوردار بوده را از دست داده است.
پایان کار ابوبکر بغدادی

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش که روز پنج شنبه نوار صوتی از او منتشر شد، بر خلاف انتظارش آن گیرایی و تاثیرگذاری سابق را نداشت. رسانه های غربی به ویژه امریکایی بر خلاف نوارهای صوتی و تصویری اسامه بن لادن، رهبر القاعده که روزنامه های غربی آن را به طور گسترده ای پوشش می دادند و تحلیل می کردند، توجهی به نوار صوتی ابوبکر البغدادی نکردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، در نوار صوتی منسوب به بغدادی که روز پنج شنبه منتشر شد وی از نیروهایش خواست در موصل مقاومت کنند و عربستان سعودی و ترکیه را تهدید کرد که هدف بعدی اش خواهند بود. این دومین نوار صوتی بغدادی از زمان اعلام دولت خوانده داعش و خلیفه مسلمین خطاب کردن خود از دو سال پیش تا کنون است.

کارشناسان بر این اعتقادند که بی توجهی به نوار منسوب به ابوبکر البغدادی، خلیفه داعش، نشان می دهد که او کاریزمایی که از آن برخوردار بوده را از دست داده است. و حتی قابل مقایسه با اسامه بن لادن، رهبر القاعده نیست که هر بار که نوار یا فیلمی صوتی از او منتشر می شد رسانه های غربی به طور گسترده پوشش می دادند و ساعت ها به تحلیل آن می پرداختند. به گفته برخی گزارش ها و اظهارات کارشناسان سخنرانی بن لادن در روز قبل از انتخابات امریکا در سال 2004 تاثیر به سزایی در انتخاب مجدد جورج دبلیو بوش گذاشت. در حالی که رسانه های امریکایی تهدید بغدادی که گفته بود یارانش ولوله ای بر پا خواهند کرد و دشمنانش را ویران خواهند کرد را به شکل بسیار مختصر پوشش دادند. مثلا شبکه سی ان ان تنها به این بسنده کرد که "ابوبکر بغدادی عربستان را تهدید کرد" و هیچ اشاره ای به تهدید او نسبت به امریکا نکرد.

شکی نیست رهبر داعش که بنا به گزارش رسانه های غربی سال گذشته در پی حملات هوایی امریکا به شدت زخمی شده است، در برابر دیدگانش به روشنی می بیند که دولت خودخوانده اش در حال فروپاشی است، به ویژه شهر موصل که بزرگترین شهری بود که نیروهای تروریست وفادار به او بر آن تسلط داشتند.

در این میان پرسشی که برای بسیار مطرح شد این است که "آیا رهبر داعش دیگر آن شجاعت کافی را ندارد که صورت خود را نشان دهد و سخنرانی خود را به صورت ویدئویی منتشر کند؟ به ویژه که خود را "خلیفه مسلمین" آن طور که خودش به خودش لقب داده و یارانش تکرار می کنند، می داند؟"

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بغدادی خود خوب می داند که پایان دوران "اسطوره ای اش" فرا رسیده است، او دیگر در موصل نمی تواند نیروهای خود را فرماندهی کند، حتی می توان گفت سخنرانی او در روز پنج شنبه در حقیقت اعلام پایان خلافتی بود که خود دو سال پیش تاسیس کرده بود. آنها همچنین تاکید دارند که روشن است داعش وجهه خود را از دست داده تا آن جا که آن قدر وفادارانش از آن فاصله گرفته اند که مجبور است افراد مسن را وادار کند که عملیات انتحاری به سودش انجام دهند. مثلا در یک سال اخیر فیلم های ویدئویی منتشر شد که نشان می داد دو سوری و یک مغربی که سنینی بین 60 تا 80 سال داشتند سه عملیات انتحاری انجام می دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ابوبکر البغدادی داعش عراق


نظر شما :