پیام سفر عالی‌ترین مقام امنیتی بشار اسد به قاهره

مصر راه خود را از عربستان در پرونده سوریه جدا می‌کند

۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۳۹۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
قاهره بر حفظ روابط حسنه با ریاض تاکید دارد اما این بدان معنا نیست که می‌خواهد از مسیر ثابت خود در قبال سوریه شانه خالی کند.
مصر راه خود را از عربستان در پرونده سوریه جدا می‌کند

دیپلماسی ایرانی: مصر تلاش می کند در نقش منطقه ای خود توازن ایجاد کند و راه خود را در قبال سوریه از عربستان که موضعی سرسختانه نسبت به آن دارد، جدا کند. این مساله را ابتدای هفته، قاهره با میزبانی از رئیس دفتر امنیت ملی سوریه نشان داده است. این دیدار زمانی انجام می شود که روابط مصر و عربستان به دلیل رای مثبت مصر به طرح روسیه درباره سوریه متشنج شده و به دنبال آن ریاض قرارداد نفتی خود با قاهره را تعلیق کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، رسانه های رسمی سوریه روز دوشنبه اعلام کردند که علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه سفری یک روزه به قاهره داشته و گفت وگوهایی با مقامات عالی رتبه امنیتی مصر، در راس آنها ژنرال خالد فوزی، رئیس سازمان امنیت عمومی مصر انجام داده است. خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا، گزارش داد که دو طرف بر نزدیکی مواضع سیاسی به هم و تقویت هماهنگی ها در مبارزه با تروریسم تاکید کردند. سانا همچنین گزارش داد که این سفر یک روزه بوده و به دعوت طرف مصری انجام شده است.

ناظران در قاهره می گویند که رسانه های مصری نسبت به این سفر واکنشی نشان نداده اند و سعی کرده اند به سادگی از کنار آن بگذرند در حالی که رسانه های سوری به آن پرداخته اند با وجود این که خیلی به ندرت نسبت به فعالیت های علی مملوک صحبت می شود، فردی که یکی از نزدیک ترین افراد حلقه تنگ پیرامونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. وی همچنین در فهرست گروه های تحریم شده اتحادیه اروپا علیه حکومت سوریه و ارکان آن قرار دارد.

منابع امنیتی به روزنامه العرب گفته اند که این سفر یک شب بیشتر طول نکشیده و هیئت مملکوک شامل شش نفر از مسئولان سوری بوده است. وی با یک هواپیمای اختصاصی به مصر آمده بوده و مسئولان سازمان امنیت مصر از او و هیئت همراهش استقبال کرده اند بعد از آن همه آنها به دیدار یک مقام امنیتی عالی رتبه مصری رفته اند.

ناظران بر این اعتقادند که استقبال رسمی قاهره از علی مملوک نشان می دهد که قاهره تمایل پیدا کرده است که روابطش با دمشق را علنی کند.

منابع سیاسی می گویند که این موضع نشان می دهد که قاهره می خواهد پیام دهد که روابطش با عربستان و کلا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به موازات مواضعش در قبال بحران سوریه است. قاهره بر حفظ روابط حسنه با ریاض تاکید دارد اما این بدان معنا نیست که می خواهد از مسیر ثابت خود در قبال سوریه شانه خالی کند.

منابع آگاه به روزنامه العرب گفتند که این نخستین بار نیست که مسئولان امنیتی مصری و سوری با یکدیگر دیدار می کنند، این دیدار سومین دیدار آنها است، دو دیدار قبلی یکی در بیروت و دیگری در قاهره انجام شده است. به گفته آنها دعوت از مملوک برای سفر به قاهره مدت ها پیش فرستاده شده و زمان بسیاری از آن دعوت گذشته بود اما مواضع ثابت مصر در قبال بحران سوریه که در مناسبت های مختلف بیان داشته سبب شده است تا در انجام این سفر تعجیل شود و نمی توان آن را هم زمان با اختلاف دیدگاه قاهره با ریاض تفسیر کرد.

این منابع همچنین گفتند که انتظار دارند عناصر تروریستی به زودی عملیات بزرگی انجام دهند که مصر در آن نقش مهمی دارد. آنها از دادن جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کردند.

این منابع همچنین تاکید کردند که مصر تمایل دارد نقش بزرگتری در بحران سوریه ایفا کند، دمشق هم از این نقش استقبال می کند به ویژه که نقش مصر در پرونده های مختلف منطقه ای مورد قبول جهان عرب بوده است.

سید ابوزید، معاون سابق وزیر امور خارجه مصر، می گوید که هماهنگی میان قاهره و دمشق در سطح امنیتی برای مبارزه با تروریسم امری ضروری است و هیچ ارتباطی با اختلافات عربی بر سر بحران سوریه ندارد.

قاهره تاکید دارد که مسیرهای سیاسی اش در موازی هم و نه در امتداد هم هستند و هیچ کدام راه دیگری را قطع نمی کند و نمی توان گفت پیمودن یک مسیر به حساب مسیر دیگر نوشته می شود، به ویژه در بحران سوریه، که مصر تنها کشور عربی است که روابط خوب با دو طرف بحران ، هم حکومت بشار اسد و هم گروه های مخالف، دارد.

طارق فهمی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره در این باره به العرب گفت: «مصر باید با همه طرف های فعال در جنگ علیه تروریسم در منطقه تبادل نظر داشته باشد، از جمله با سوریه.»

وی در ادامه افزود: «در پرونده سوریه وضعیت جدیدی به وجود آمده که مصر را بر آن داشته است که ارتباطات مستقیمی با دمشق برقرار کند.»

ناظران می گویند که مصر می خواست از پس این دیدار این پیام را دهد که دیگر نمی تواند نسبت به پرونده سوریه متزلزل باقی بماند و روزهای آینده شاهد تحرکات بیشتر خواهیم بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علی مملوک مصر سوریه


نظر شما :