آرژانتین: ولایتی را تحویل ما بدهید!

۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۶۱۴۶۷ سرخط اخبار

در شرایطی که ایران بارها بر عدم ارتباط با واقعه بمب گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس در دهه 1990 تأکید داشته و تاکنون مستندات مشخصی نیز در این زمینه ارائه نشده، دولت آرژانتین در اقدامی خصمانه، از مالزی و سنگاپور خواسته علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین ایران را به این کشور تحویل دهند. ولایتی برای شرکت در کنفرانسی عازم دو کشور مذکور است.

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار خبری در پایگاه اینترنتی خود نوشته که دولت آرژانتین از سنگاپور و مالزی خواسته علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را به این کشور تحویل دهند.

این درخواست، در ادامه ادعاهای مطرح درباره نقش ایران در واقعه «آمیا» (بمب گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال 1994) مطرح می شود. مقامات آرژانتینی همسو با مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که علی اکبر ولایتی به عنوان وزیر خارجه وقت ایران، به همراه چهار تن دیگر از مقامات ایرانی به این واقعه مرتبط بوده اند.  

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، قاضی تحقیق آرژانتینی این درخواست را پس از آن ارائه کرده که دریافته ولایتی برای شرکت در کنفرانسی عازم دو کشور سنگاپور و مالزی است.

گفتنی است از همان نیمه دهه 1990 و پس از واقعه آمیا، مقامات آرژانتینی و صهیونیست اصرار داشته اند که ایران و حزب الله در این واقعه دست داشته و به همین دلیل، پنج مقام ایرانی را تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار داده اند. این در حالی است که تاکنون هیچ گونه شواهد و مدارک مستندی مبنی بر نقش ایران و حزب الله در این واقعه ارائه نشده است.

ایران و آرژانتین در دوران ریاست جمهوری کریستینا فرناندز کرشنر به توافقاتی جهت ختم این پرونده و پایان دادن به ادعاهای موجود دست یافته بودند؛ اما فشار لابی های صهیونیستی در کنار تحولات سیاسی و تغییر دولت آرژانتین، سبب شده این موضوع بار دیگر در دستور کار دولت این کشور قرار بگیرد.

کلید واژه ها: ولایتی آرژانتین


نظر شما :